Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. De maakbaarheid van de digitale dokter – een rol voor onderwijs?

Auteurs : dr. Rianne van der Kleij, dr. Eline Meijer, Niels Chavannes, MD PhD

Gepubliceerd in: De dokter en digitalisering

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Steeds meer publieke en private partijen onderstrepen het belang van e-Health in de zorg. Door e-Health beoogt men de kwaliteit en toegankelijkheid van zorg te verbeteren en patiënten eigenaarschap te laten ervaren over de eigen gezondheid. Dit hoofdstuk verkent verschillende mogelijkheden om zorgprofessionals op een gedegen manier te begeleiden in het gebruik van e-Health. Onder andere de behoefte aan een gezamenlijk e-Health-mandaat vanuit overheid, praktijk, onderwijs en de wetenschap wordt besproken. De zogeheten ‘Living Labs’, waar het ontwerp en de implementatie van e-Health wordt gefaciliteerd, bieden mogelijkheden tot een dergelijk mandaat. In deze labs ligt de focus niet alleen op de ontwikkeling en evaluatie van e-Health, maar ook op het integreren van e-Health in het medisch onderwijs en de implementatie van e-Health op de werkvloer. Door al deze facetten te beschouwen, beogen we zorgverleners met vertrouwen te laten opereren in het steeds verder digitaliserende werkveld.
Literatuur
go back to reference Brandt, C. J., Sogaard, G. I., Clemensen, J., Sndergaard, J., & Nielsen, J. B. (2018). General practitioners’ perspective on eHealth and lifestyle change: Qualitative interview study. JMIR mHealth and uHealth, 6(4), e88. https://doi.org/10.2196/mhealth.8988. Brandt, C. J., Sogaard, G. I., Clemensen, J., Sndergaard, J., & Nielsen, J. B. (2018). General practitioners’ perspective on eHealth and lifestyle change: Qualitative interview study. JMIR mHealth and uHealth, 6(4), e88. https://​doi.​org/​10.​2196/​mhealth.​8988.
go back to reference Brockes, C., Grischott, T., Dutkiewicz, M., & Schmidt-Weitmann, S. (2017). Evaluation of the education “clinical telemedicine/e-health” in the curriculum of medical students at the university of Zurich. Telemedicine Journal and e-health, 23(11), 899–904. https://doi.org/10.1089/tmj.2017.0011. Brockes, C., Grischott, T., Dutkiewicz, M., & Schmidt-Weitmann, S. (2017). Evaluation of the education “clinical telemedicine/e-health” in the curriculum of medical students at the university of Zurich. Telemedicine Journal and e-health, 23(11), 899–904. https://​doi.​org/​10.​1089/​tmj.​2017.​0011.
go back to reference Elbert, N. J., Van Os-Medendorp, H., Van Renselaar, W., Ekeland, A. G., Hakkaart-van Roijen, L., Raat, H., et al. (2014). Effectiveness and cost-effectiveness of ehealth interventions in somatic diseases: A systematic review of systematic reviews and meta-analyses. Journal of Medical Internet Research, 16(4). https://doi.org/10.2196/jmir.2790. Elbert, N. J., Van Os-Medendorp, H., Van Renselaar, W., Ekeland, A. G., Hakkaart-van Roijen, L., Raat, H., et al. (2014). Effectiveness and cost-effectiveness of ehealth interventions in somatic diseases: A systematic review of systematic reviews and meta-analyses. Journal of Medical Internet Research, 16(4). https://​doi.​org/​10.​2196/​jmir.​2790.
go back to reference Krijgsman, J., Swinkels, I., Van Lettow, B., De Jong, J., Out, K., & Friele, R. (2016). More than technique: ehealth-monitor 2016. Den Haag/Utrecht: Nictiz/Nivel. Krijgsman, J., Swinkels, I., Van Lettow, B., De Jong, J., Out, K., & Friele, R. (2016). More than technique: ehealth-monitor 2016. Den Haag/Utrecht: Nictiz/Nivel.
go back to reference Ossebaard, H. C., De Bruijn, A., Van Gemert-Pijnen, J. E., & Geertsma, R. (2013). Risks related to the use of eHealth technologies: An exploratory study. Bilthoven: RIVM. Ossebaard, H. C., De Bruijn, A., Van Gemert-Pijnen, J. E., & Geertsma, R. (2013). Risks related to the use of eHealth technologies: An exploratory study. Bilthoven: RIVM.
go back to reference Swinkels, I. C. S., Huygens, M. W. J., Schoenmakers, T. M., Oude Nijeweme-D’Hollosy, W., Van Velsen, L., Vermeulen, J., et al. (2018). Lessons learned from a living lab on the broad adoption of ehealth in primary health care. Journal of Medical Internet Research, 20(3), e83. https://doi.org/10.2196/jmir.9110. Swinkels, I. C. S., Huygens, M. W. J., Schoenmakers, T. M., Oude Nijeweme-D’Hollosy, W., Van Velsen, L., Vermeulen, J., et al. (2018). Lessons learned from a living lab on the broad adoption of ehealth in primary health care. Journal of Medical Internet Research, 20(3), e83. https://​doi.​org/​10.​2196/​jmir.​9110.
Metagegevens
Titel
De maakbaarheid van de digitale dokter – een rol voor onderwijs?
Auteurs
dr. Rianne van der Kleij
dr. Eline Meijer
Niels Chavannes, MD PhD
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2161-2_5