Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 2/2020

18-02-2020 | Onderzoeksartikel

De jeugdarts en gemeente in transitie

Auteurs: J. Hilhorst, E. C. Reurslag, dr. M. H. H. Hoogsteder

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 2/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sinds de transitie Jeugdzorg is het belangrijk en volgens de Jeugdwet verplicht voor gemeenten om de inzet op preventie te vergroten. Aangezien preventie een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden van jeugdartsen is, kunnen zij waardevol zijn voor gemeenten. Het is echter onduidelijk of gemeenten de werkzaamheden van jeugdartsen kennen. Dit kwalitatief exploratief onderzoek vergelijkt de rollen van jeugdartsen vanuit het perspectief van gemeenten en vanuit dat van jeugdartsen. We hebben achttien beleidsdocumenten over zorg voor jeugd van 33 gemeenten en zes documenten over jeugdartsen uit de JGZ-sector verzameld. Op basis van een documentanalyse onderscheidden we zeven rollen van jeugdartsen. Twee rollen, die van beleidsadviseur en academicus, vonden we alleen in JGZ-documenten. Vijf rollen vonden we zowel in beleids- als JGZ-documenten: die van zorgverlener, samenwerker/verbinder, poortwachter, verwijzer en belangenbehartiger van het kind. Bij deze rollen zagen we wel inhoudelijke verschillen: zo legden gemeenten nadruk op de opvoedkundige expertise van jeugdartsen en besteedden ze nauwelijks aandacht aan medische en diagnostische vaardigheden. Dit onderzoek laat zien dat de visie van gemeenten op de rollen van jeugdartsen verschilt van die van de JGZ-sector. Uitgaande van de rollen die jeugdartsen zichzelf toeschrijven zouden gemeenten jeugdartsen vaker kunnen inzetten als beleidsadviseur en academicus, en hun sociaal-medische expertise meer kunnen benadrukken in hun beleidsdocumenten.
Literatuur
1.
go back to reference Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Onderzoek preventie jeugdhulp: beleidsinformatie jeugdhulp. Den Haag: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport; 2017. Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Onderzoek preventie jeugdhulp: beleidsinformatie jeugdhulp. Den Haag: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport; 2017.
3.
go back to reference Jambroes M, Essink-Bot M, Plochg T, Zaadstra B, De Stronks K. Nederlandse publieke gezondheidszorg – 10 kerntaken en een nieuwe definitie. Ned Tijdschr Geneeskd. 2013;157:A6195. Jambroes M, Essink-Bot M, Plochg T, Zaadstra B, De Stronks K. Nederlandse publieke gezondheidszorg – 10 kerntaken en een nieuwe definitie. Ned Tijdschr Geneeskd. 2013;157:A6195.
4.
go back to reference Jambroes M, Lamkaddem M, De Stronks K, Essink-Bot ML. Capaciteit van de jeugdgezondheidszorg in Nederland: omvang, samensteling en regionale verschillen. Ned Tijdschr Geneeskd. 2016;160:D779.PubMed Jambroes M, Lamkaddem M, De Stronks K, Essink-Bot ML. Capaciteit van de jeugdgezondheidszorg in Nederland: omvang, samensteling en regionale verschillen. Ned Tijdschr Geneeskd. 2016;160:D779.PubMed
6.
go back to reference Bell J, Kaats E, Opheij W. Bridging disciplines in alliances and networks: in search for solutions for the managerial relevance gap. Int J Strateg Bus Alliance. 2013;3:50–68.CrossRef Bell J, Kaats E, Opheij W. Bridging disciplines in alliances and networks: in search for solutions for the managerial relevance gap. Int J Strateg Bus Alliance. 2013;3:50–68.CrossRef
7.
go back to reference Luoma-Aho V, Olkkonen L, Lähteenmäki M. Expectation management for public sector organizations. Publ Rel Rev. 2013;39:248–50.CrossRef Luoma-Aho V, Olkkonen L, Lähteenmäki M. Expectation management for public sector organizations. Publ Rel Rev. 2013;39:248–50.CrossRef
8.
go back to reference D’Amour D, Goulet L, Labadie J‑F, San Martín-Rodriguez L, Pineault R. A model and typology of collaboration between professionals in healthcare organizations. BMC Health Serv Res. 2008;8:188.CrossRef D’Amour D, Goulet L, Labadie J‑F, San Martín-Rodriguez L, Pineault R. A model and typology of collaboration between professionals in healthcare organizations. BMC Health Serv Res. 2008;8:188.CrossRef
9.
go back to reference D’Amour D, Ferrada-Videla M, San Martín-Rodríguez L, Beaulieu MD. Conceptual basis for interprofessional collaboration: core concepts and theoretical frameworks. J Interprof Care. 2005;19(Suppl 1):116–31.CrossRef D’Amour D, Ferrada-Videla M, San Martín-Rodríguez L, Beaulieu MD. Conceptual basis for interprofessional collaboration: core concepts and theoretical frameworks. J Interprof Care. 2005;19(Suppl 1):116–31.CrossRef
10.
go back to reference Widmark C, Sandahl C, Piuva K, Bergman D. Barriers to collaboration between health care, social services and schools. Int J Integr Care. 2011;11:e124.CrossRef Widmark C, Sandahl C, Piuva K, Bergman D. Barriers to collaboration between health care, social services and schools. Int J Integr Care. 2011;11:e124.CrossRef
11.
go back to reference Deurloo JA, Kuijvenhoven-Hagenaar DT. De arts Maatschappij & Gezondheid verdient een rol in zowel de praktijk als de beleidsondersteuning. Tijdschr Gezondheidswet. 2015;93:21–2.CrossRef Deurloo JA, Kuijvenhoven-Hagenaar DT. De arts Maatschappij & Gezondheid verdient een rol in zowel de praktijk als de beleidsondersteuning. Tijdschr Gezondheidswet. 2015;93:21–2.CrossRef
12.
go back to reference DiGaudio KM. Nurses’ participation in policy making activities [proefschrift]. Buffalo: State University of New York; 1993. DiGaudio KM. Nurses’ participation in policy making activities [proefschrift]. Buffalo: State University of New York; 1993.
13.
go back to reference Commissie evaluatie basistakenpakket JGZ. Een stevig fundament: evaluatie van het basistakenpakket JGZ. Utrecht: Commissie evaluatie basistakenpakket JGZ; 2013. Commissie evaluatie basistakenpakket JGZ. Een stevig fundament: evaluatie van het basistakenpakket JGZ. Utrecht: Commissie evaluatie basistakenpakket JGZ; 2013.
14.
go back to reference Gorissen WHM. Kennis als hulpbron: het gebruik van wetenschappelijke kennis bij beleidsvorming in de jeugdgezondheidszorg voor 4–19-jarigen [proefschrift. Utrecht: Universiteit Utrecht; 2001. Gorissen WHM. Kennis als hulpbron: het gebruik van wetenschappelijke kennis bij beleidsvorming in de jeugdgezondheidszorg voor 4–19-jarigen [proefschrift. Utrecht: Universiteit Utrecht; 2001.
17.
go back to reference Centraal Bureau voor de Statistiek. Jeugdhulp eerste half jaar 2017. Den Haag, Heerlen, Bonaire: CBS; 2017. Centraal Bureau voor de Statistiek. Jeugdhulp eerste half jaar 2017. Den Haag, Heerlen, Bonaire: CBS; 2017.
18.
go back to reference Bucx F, De Groot J, Hageraats R, Pehlivan T. Eerste evaluatie van de Jeugdwet: transformatie in zicht? Tijdschr Gezondheidswet. 2018;96(8):342–7.CrossRef Bucx F, De Groot J, Hageraats R, Pehlivan T. Eerste evaluatie van de Jeugdwet: transformatie in zicht? Tijdschr Gezondheidswet. 2018;96(8):342–7.CrossRef
19.
go back to reference Reurslag E. Gemeenten laten kansen onbenut bij zorg voor jeugd. Med Contact. 2018;05:28–30. Reurslag E. Gemeenten laten kansen onbenut bij zorg voor jeugd. Med Contact. 2018;05:28–30.
21.
go back to reference Wildenborg F. Jeugdarts verliest grip op moeilijke kinderen. Alg Dagbl, 25 februari 2016. Wildenborg F. Jeugdarts verliest grip op moeilijke kinderen. Alg Dagbl, 25 februari 2016.
Metagegevens
Titel
De jeugdarts en gemeente in transitie
Auteurs
J. Hilhorst
E. C. Reurslag
dr. M. H. H. Hoogsteder
Publicatiedatum
18-02-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 2/2020
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-020-00208-5

Andere artikelen Uitgave 2/2020

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 2/2020 Naar de uitgave