Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Continue professionele ontwikkeling

Auteur : Dr. Marian Adriaansen

Gepubliceerd in: Leiderschapsontwikkeling van verpleegkundigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een onderdeel van leiderschap is continue professionele ontwikkeling (CPO). Dit betekent dat jij je als individuele professional blijft ontwikkelen, ook zonder formele opleiding. Omdat jezelf ontwikkelen eenvoudiger is in een team dat ‘ontwikkelings-minded’ is, kunnen alle teamleden daaraan bijdragen. Jezelf ontwikkelen doe je als je alert en reflectief bent in je dagelijkse praktijk, of als je deelneemt aan een VAR of kwaliteitscommissie, maar ook het actieve lidmaatschap van een beroepsorganisatie draagt bij aan CPO. Je kunt je EBP-deskundigheid op peil houden door een structuur zoals een Journal Club te initiëren. Wanneer je invloed wilt hebben op je werkorganisatie, kun je deelnemen aan een OR, terwijl het in een team dat te kampen heeft met een hoge werkdruk van belang is dat je onterechte ‘tijdvreters’ gaat opsporen, om zo plezieriger te kunnen werken en betere kwaliteit van zorg te ontwikkelen.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Aiken, L. H., Sloane, D., Griffiths, P., Rafferty, A. M., Bruyneel, L., McHugh, M., et al.; RN4CAST Consortium (2016). Nursing skill mix in European hospitals: Cross-sectional study of the association with mortality, patient ratings, and quality of care. British Medical Journal, 26(7), 559–568. Aiken, L. H., Sloane, D., Griffiths, P., Rafferty, A. M., Bruyneel, L., McHugh, M., et al.; RN4CAST Consortium (2016). Nursing skill mix in European hospitals: Cross-sectional study of the association with mortality, patient ratings, and quality of care. British Medical Journal, 26(7), 559–568.
go back to reference Benner, P. (2000). From novice to expert. Excellence and power in clinical nursing practice. London: Pearson Education. Benner, P. (2000). From novice to expert. Excellence and power in clinical nursing practice. London: Pearson Education.
go back to reference Brekelmans, G. (2016). Continuing professional development for nurses. Mission or profession? Proefschrift. Tilburg: Tilburg University. Brekelmans, G. (2016). Continuing professional development for nurses. Mission or profession? Proefschrift. Tilburg: Tilburg University.
go back to reference Brouwer, B. J. M. de, Kaljouw, M. J., Kramer, M., Schmaling, C., Achterberg, T. van (2014). Measuring the nursing work environment: Translation and psychometric evaluation of the essentials of magnetism. International Nursing Review, 61(1), 99–108. Brouwer, B. J. M. de, Kaljouw, M. J., Kramer, M., Schmaling, C., Achterberg, T. van (2014). Measuring the nursing work environment: Translation and psychometric evaluation of the essentials of magnetism. International Nursing Review, 61(1), 99–108.
go back to reference Brouwer, B. J. M. de, Fingal, C., Schoonhoven, L., Kaljouw, J., Achterberg, T. van (2017). Measuring hospital staff nurses perception on quality of the professional practice development. Journal of Advanced Nursing, 73(1), 2484–2494.CrossRefPubMed Brouwer, B. J. M. de, Fingal, C., Schoonhoven, L., Kaljouw, J., Achterberg, T. van (2017). Measuring hospital staff nurses perception on quality of the professional practice development. Journal of Advanced Nursing, 73(1), 2484–2494.CrossRefPubMed
go back to reference Clercq, R. de, & Hamel, M. (2016). Zicht op tijdsdruk. Nursing, 22(11), 18–23.CrossRef Clercq, R. de, & Hamel, M. (2016). Zicht op tijdsdruk. Nursing, 22(11), 18–23.CrossRef
go back to reference Kelly, A. (2011). Nurse outcomes in Magnet® and non-Magnet hospitals. Journal of Nursing Administration, 41(10), 428–433.CrossRefPubMed Kelly, A. (2011). Nurse outcomes in Magnet® and non-Magnet hospitals. Journal of Nursing Administration, 41(10), 428–433.CrossRefPubMed
go back to reference Verbeek, G. (2011). Zorg: Een kwestie van tijd. Afstemming van zorgverlening en organisatie op tijdsperspectieven van cliënten. Amsterdam: Elsevier. Verbeek, G. (2011). Zorg: Een kwestie van tijd. Afstemming van zorgverlening en organisatie op tijdsperspectieven van cliënten. Amsterdam: Elsevier.
Metagegevens
Titel
Continue professionele ontwikkeling
Auteur
Dr. Marian Adriaansen
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2127-8_5