Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Kwaliteit van zorg

Auteur : Dr. Marian Adriaansen

Gepubliceerd in: Leiderschapsontwikkeling van verpleegkundigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Er zijn vele manieren om inzicht te krijgen in kwaliteit van zorg op je afdeling of werkgebied en binnen de organisatie waarvoor je werkt. Van belang zijn vooral de verpleegkundige zorgresultaten, omdat je deze zelf als professional kunt beïnvloeden. De resultaten van de kwantitatieve of kwalitatieve metingen kunnen de basis zijn voor verbetertrajecten. Deze kunnen eenvoudig en eenduidig zijn maar ook complex, afhankelijk van de insteek die jij of je organisatie hebt gekozen. Voor jou als hbo-verpleegkundige wordt daarbij een beroep gedaan op je leiderschapskwaliteiten. Die heb je nodig wanneer je samen met het team besluit op welke manier je de kwaliteit van zorg wilt verbeteren. Een proactieve cultuur binnen je afdeling is daarbij een stimulerende factor. Bovendien vereist het inzicht in wat de beste aanpak is en welke professionals bij het verbetertraject moeten worden betrokken.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Aiken, L. H. (2002). Superior outcomes for magnet hospitals: The evidence base. In M. L. McClure & A. Hinshaw (Eds.), Magnet Hospitals revisited: Attraction and retention of professional nurses. Washington, DC: American Nurses Publishing. Aiken, L. H. (2002). Superior outcomes for magnet hospitals: The evidence base. In M. L. McClure & A. Hinshaw (Eds.), Magnet Hospitals revisited: Attraction and retention of professional nurses. Washington, DC: American Nurses Publishing.
go back to reference Aiken, L. H., Sloane, D., Griffiths, P., Bruyneel, L., McHugh, M., Maier, C. B., et al.; RN4CAST Consortium (2016). Nursing skill mix in European hospitals: Cross-sectional study of the association with mortality, patient ratings, and quality of care. British Medical Journal Quality & Safety, 26(7), 559–568. Aiken, L. H., Sloane, D., Griffiths, P., Bruyneel, L., McHugh, M., Maier, C. B., et al.; RN4CAST Consortium (2016). Nursing skill mix in European hospitals: Cross-sectional study of the association with mortality, patient ratings, and quality of care. British Medical Journal Quality & Safety, 26(7), 559–568.
go back to reference Brouwer, B. de (2010). Excellente zorg. Tevreden verpleegkundigen en cliënten. TvZ, (7/8), 39–43. Brouwer, B. de (2010). Excellente zorg. Tevreden verpleegkundigen en cliënten. TvZ, (7/8), 39–43.
go back to reference Brouwer, B. J. M. de, Kaljouw, M. J., Kramer, M., Schmalenberg, C., & Achterberg, T. van (2014). Measuring the nursing work environment: translation and psychometric evaluations of the Essentials of Magnetism. International Nursing Review, 61, 99–108. Brouwer, B. J. M. de, Kaljouw, M. J., Kramer, M., Schmalenberg, C., & Achterberg, T. van (2014). Measuring the nursing work environment: translation and psychometric evaluations of the Essentials of Magnetism. International Nursing Review, 61, 99–108.
go back to reference Cardol, M., Haan, R. J. de, Bos, G. A. M. van den, Jong, B. A. de, & Groot, I. J. M. de (1999). The development of a handicap assessment questionnaire: The “Impact on Participation and Autonomy” (IPA). Clinical Rehabilitation, 13(5), 411–419.CrossRefPubMed Cardol, M., Haan, R. J. de, Bos, G. A. M. van den, Jong, B. A. de, & Groot, I. J. M. de (1999). The development of a handicap assessment questionnaire: The “Impact on Participation and Autonomy” (IPA). Clinical Rehabilitation, 13(5), 411–419.CrossRefPubMed
go back to reference Covey, S. R. (2015). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Antwerpen: Business Contact. Covey, S. R. (2015). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Antwerpen: Business Contact.
go back to reference Delnoij, D. (2009). Zicht op kwaliteit. Transparantie in de zorg vanuit patiëntenperspectief. Rede bij de aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar ‘Transparantie in de zorg vanuit patiëntenperspectief’ aan de Universiteit van Tilburg. Delnoij, D. (2009). Zicht op kwaliteit. Transparantie in de zorg vanuit patiëntenperspectief. Rede bij de aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar ‘Transparantie in de zorg vanuit patiëntenperspectief’ aan de Universiteit van Tilburg.
go back to reference Donabedian, A. (2005). Evaluating the quality of medical care. Milbank Quarterly, 83(4), 691–729.CrossRefPubMed Donabedian, A. (2005). Evaluating the quality of medical care. Milbank Quarterly, 83(4), 691–729.CrossRefPubMed
go back to reference Graaf, T. de (2017). PROMs en PREMs in de lift. Ontwikkeling vereist de nodige zorgvuldigheid. TvZ, 126(3), 17–19. Graaf, T. de (2017). PROMs en PREMs in de lift. Ontwikkeling vereist de nodige zorgvuldigheid. TvZ, 126(3), 17–19.
go back to reference Hamers, J. P. H. (2011). De intramurale ouderenzorg: nieuwe leiders, nieuwe kennis, nieuwe kansen. Achtergrondstudie geschreven op verzoek van de Raad voor Volksgezondheid en Zorg. Maastricht: Maastricht University. Hamers, J. P. H. (2011). De intramurale ouderenzorg: nieuwe leiders, nieuwe kennis, nieuwe kansen. Achtergrondstudie geschreven op verzoek van de Raad voor Volksgezondheid en Zorg. Maastricht: Maastricht University.
go back to reference Hamers, J. P. H., Backhaus, R., Beerens, H. C., Rossum, E. van, & Verbeek, H. (2016). Meer is niet per se beter. De relatie tussen personeelsinzet en kwaliteit van zorg in verpleeghuizen. Maastricht: Maastricht University. Hamers, J. P. H., Backhaus, R., Beerens, H. C., Rossum, E. van, & Verbeek, H. (2016). Meer is niet per se beter. De relatie tussen personeelsinzet en kwaliteit van zorg in verpleeghuizen. Maastricht: Maastricht University.
go back to reference Heuvel, M. van den, & Fortuin, J. (2017). Kwaliteitskader voor de wijkverpleging. Utrecht: Actiz. Heuvel, M. van den, & Fortuin, J. (2017). Kwaliteitskader voor de wijkverpleging. Utrecht: Actiz.
go back to reference KPMG (2017). Onderzoeksrapport: Van goed naar geweldig door leiderschap. Over verschillen in ervaren kwaliteit in de verpleeghuiszorg. KPMG.nl. KPMG (2017). Onderzoeksrapport: Van goed naar geweldig door leiderschap. Over verschillen in ervaren kwaliteit in de verpleeghuiszorg. KPMG.​nl.
go back to reference Moorhead, S., Johnson, M., & Swanson, E. (2017). Verpleegkundige zorgresultaten. Houten: BSL. Moorhead, S., Johnson, M., & Swanson, E. (2017). Verpleegkundige zorgresultaten. Houten: BSL.
go back to reference Parker, D., Lawrie, M., & Hudson, P. T. W. (2006). A framework for understanding the development of organisational safety culture. Safety Science, 44(6), 551–562.CrossRef Parker, D., Lawrie, M., & Hudson, P. T. W. (2006). A framework for understanding the development of organisational safety culture. Safety Science, 44(6), 551–562.CrossRef
go back to reference Wagner, C., & Wal, G. van der (2005). Patiëntveiligheid in Nederland. Assen: Van Gorcum. Wagner, C., & Wal, G. van der (2005). Patiëntveiligheid in Nederland. Assen: Van Gorcum.
Metagegevens
Titel
Kwaliteit van zorg
Auteur
Dr. Marian Adriaansen
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2127-8_6