Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Contact- en communicatiestoornissen

Auteur : Ronald Geelen

Gepubliceerd in: Dementiezorg in de praktijk - deel 2

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Behalve met de cliënt, krijgt de zorgverlener ook te maken met diens verwanten. De gezondheidsproblemen en achteruitgang van de cliënt zorgen bij hen voor onzekerheid en leed. Dat is onder meer te merken aan afwachtend gedrag of juist overmatige vragen aan zorgverleners. Ook tussen verwanten komen vaak spanningen voor, die soms het kookpunt bereiken wanneer de cliënt terminaal raakt. Hoe vinden zij na de opname van hun verwante hun weg binnen de instelling? En kunnen zij op een goede manier richting geven aan hun bezoek? Wat betreft de start van de zorgverlening, de opname, het verblijf en de terminale zorg worden in dit hoofdstuk uiteenlopende ervaringen en aandachtspunten beschreven. Het gaat daarbij niet om het verwerken van de aftakeling van de cliënt (begeleiding), maar om het zo goed mogelijk onderhouden van de dagelijkse contacten (begeleiden). Daarbij kan zowel het bieden van duidelijkheid als begrenzing nodig zijn, bijvoorbeeld wanneer het gedrag van de verwante nadelig uitwerkt voor de zorgverlening en de sfeer op de afdeling.
Literatuur
1.
go back to reference Diesfeldt, H. (1994). Onderzoek van taalstoornissen. Een goed verstaander … In M. Allewijn, F. Gilson, H. Houweling, B. Miesen & I. Warners, Leidraad psychogeriatrie (B1, pp. 41-61). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Diesfeldt, H. (1994). Onderzoek van taalstoornissen. Een goed verstaander … In M. Allewijn, F. Gilson, H. Houweling, B. Miesen & I. Warners, Leidraad psychogeriatrie (B1, pp. 41-61). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
2.
go back to reference Geelen, R. (1996). De taalkloof overbruggen. Maandblad Activiteitensector (6), 21–26 Geelen, R. (1996). De taalkloof overbruggen. Maandblad Activiteitensector (6), 21–26
3.
go back to reference Geelen, R. (2010). Ontremd gedrag. In Praktijkboek dementiezorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Geelen, R. (2010). Ontremd gedrag. In Praktijkboek dementiezorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
4.
go back to reference Hoes, L. (2012). Gelukkig, de scherven zijn nog heel.’ De schoonheid van wartaal in de dementiezorg. Denkbeeld, Tijdschrift voor Psychogeriatrie, aprilnummer, 14–15. Hoes, L. (2012). Gelukkig, de scherven zijn nog heel.’ De schoonheid van wartaal in de dementiezorg. Denkbeeld, Tijdschrift voor Psychogeriatrie, aprilnummer, 14–15.
7.
go back to reference www.​logopedie.​nl. Website van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie, met uiteenlopende informatie over taal- en spraakstoornissen en de behandeling ervan. www.​logopedie.​nl. Website van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie, met uiteenlopende informatie over taal- en spraakstoornissen en de behandeling ervan.
8.
go back to reference www.​stichtingafasien​ederland.​nl. Website van de Afasie Vereniging Nederland (AVN). Uiteenlopende informatie en producten zijn hier te bestellen en te lezen. Een voorbeeld is COMPRO 2000, een computerprogramma voor mensen met afasie, met taaloefeningen en taalspelletjes. www.​stichtingafasien​ederland.​nl. Website van de Afasie Vereniging Nederland (AVN). Uiteenlopende informatie en producten zijn hier te bestellen en te lezen. Een voorbeeld is COMPRO 2000, een computerprogramma voor mensen met afasie, met taaloefeningen en taalspelletjes.
9.
go back to reference ISAAC-NF (2009). Als praten niet lukt … Communiceren kan op veel manieren. Dvd van HRMEDIA. ISAAC-NF (2009). Als praten niet lukt … Communiceren kan op veel manieren. Dvd van HRMEDIA.
Metagegevens
Titel
Contact- en communicatiestoornissen
Auteur
Ronald Geelen
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0772-2_3