Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

17-07-2018 | Original Article | Uitgave 1/2019

Child Psychiatry & Human Development 1/2019

Cognitive-Affective Pathways to Child Depressive and Anxious Symptoms: Role of Children’s Discipline Attributions

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 1/2019
Auteurs:
Christina M. Rodriguez, Doris F. Pu, Ashley R. Foiles

Abstract

Children’s maladaptive cognitive attributions may elicit affective reactions that contribute to depressive and anxious symptoms. This study investigated cognitive-affective pathways in depressive and anxious symptoms in a sample of 110 prepubertal children, evaluating children’s specific appraisals of experiences of parental discipline as well as general attributional style, along with their hopelessness, self-esteem, and shame. Pathways toward depressive and anxious symptoms were tested simultaneously to identify potential unique etiological mechanisms. Results suggested that lower self-esteem strongly contributed to depressive and anxious symptoms, whereas shame related to depression only and hopelessness related to depression only marginally. Additionally, general negative attributional style and low sense of control over discipline related to all three affective elements. Lastly, low sense of discipline control directly predicted depressive symptoms, whereas beliefs that discipline was undeserved directly predicted anxious symptoms. Future work should continue to examine the role of children’s discipline-specific attributions, which appear important in internalizing symptoms.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2019

Child Psychiatry & Human Development 1/2019 Naar de uitgave