Gepubliceerd in:
01-06-2012 | CURIOSA
COGNITIEVE DEFUSIE
Auteur:
Constance Dolman
Gepubliceerd in:
Kind & Adolescent Praktijk
|
Uitgave 2/2012
Log in om toegang te krijgen
Extract
Onlangs wilde mijn voordeur niet meer dicht. Geen probleem, aldus de gezwind voorrijdende slotenspecialist. Schaterlachend plaatste hij een minuscuul schroefje in het slot, inde € 86,62 en snelde weer heen, op weg naar de volgende urgente klus. Duur? Nee, vakwerk kan nooit te duur zijn. De gedachte om hem € 0,07 te overhandigen, zijnde de kosten van het schroefje, is dan ook niet in mij opgekomen. Hoewel dat wel heel eventjes door het hoofd speelt natuurlijk, na zo’n makkelijk ogend succes. Vakkennis. Daar betaal je nu eenmaal voor. Psychologisch gezien was het mogelijk beter te verteren geweest als de vakman drie kwartier zwetend aan het vijlen en zagen was geslagen, in zijn vinger had geboord of een blauwe nagel had opgelopen, maar in dat geval was de rekening natuurlijk nog veel hoger geweest. Alle reden om vrede te hebben met deze snelle, deskundige en kosteneffectieve procedure. Kennis is macht en vakmanschap meesterschap. Die laatste prachtzin moet vakgenoten binnen de ggz-jeugd als muziek in de oren klinken. Daar zijn we immers voortdurend mee bezig. Kennis vergaren om steeds zwaardere problematiek op te lossen. We zijn inmiddels echt wel tot veel in staat, maar nog lang niet tot alles. Een voorbeeld ter illustratie: …