Gepubliceerd in:
01-06-2012 | interview
SHANTI GANESH EN HET ZELF VAN DE GAMER
OVER LEVEN IN EEN VIRTUELE WERELD
Auteur:
Carolien Gevers
Gepubliceerd in:
Kind & Adolescent Praktijk
|
Uitgave 2/2012
Log in om toegang te krijgen
Extract
Jarenlang was ze organisatieadviseur, maar na een carrièreswitch op relatief jonge leeftijd is ze nu een bevlogen cognitief neurowetenschapper. Ze is nieuwsgierig, staat open voor nieuwe initiatieven en schrijft op een goede dag in op een prijsvraag voor wetenschappers en is dan opeens de winnaar van de ‘Creative Mind Prize’ 2011, een nieuwe prijs van de Universiteit van Amsterdam, in het leven geroepen door de ‘Freek & Hella de Jonge Foundation’. Shanti Ganesh, de vrouw over wie het hier gaat, heeft heel wat uit te leggen. We spreken met haar over onderzoek naar virtual reality, de identificatie van gamers met hun avatar, wat dit doet met hun zelfbeeld en welke maatschappelijke gevolgen dit kan hebben. Maar ook over het gevaar van nuttigheidsdenken en de hoekige cognities van mensen in rechthoekige kantoorgebouwen. …