Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2012

01-06-2012 | WWW

WORLD WIDE WISDOM: PROTOCOL VOOR ONDERZOEK NAAR DYSCALCULIE

Auteur: Bohn Stafleu van Loghum

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Via nvorwo.​nl (‘ERWD’ en ‘downloads’) kun je het nieuwe protocol voor het vaststellen van dyscalculie bij kinderen downloaden. De overeenkomst met de manier waarop dyslexie wordt vastgesteld is groot. Zo moet het gaan om een hardnekkig probleem, wat betekent dat eerst extra hulp geboden moet zijn. Om deze hulp vorm te geven, dient een intern rekenexpert het rekenprobleem te hebben geanalyseerd. De verantwoordelijkheid voor het inzetten van de juiste behandeling ligt bij de school, vandaar dit protocol, dat veel tekst besteedt aan hoe deze vorm kan worden gegeven. Het protocol is ervoor bedoeld om eenduidigheid tot stand te brengen voor het evalueren van verleende extra hulp en het toetsen van de criteria bij vermoeden van dyscalculie. Anders dan in de voorschriften voor onderzoek naar dyslexie betrekt men de externe onderzoeker er daarom eerder bij. Deze kijkt namelijk mee naar de beschreven problemen via het model van handelingsgerichte diagnostiek en belicht zo de totale situatie van het kind. Handelingsadviezen zijn het resultaat van deze analyse, waarna een halfjaar van intensieve begeleiding volgt. Als de school de adviezen opvolgt en bij latere evaluatie blijkt dat de rekenproblemen evengoed hardnekkig blijven, kan de onderzoeker een dyscalculieverklaring uitschrijven die geldig blijft. Deze verklaring wordt alleen afgegeven voor leerlingen vanaf groep zes die voldoende intelligent zijn (totaal IQ > 70). …
Metagegevens
Titel
WORLD WIDE WISDOM: PROTOCOL VOOR ONDERZOEK NAAR DYSCALCULIE
Auteur
Bohn Stafleu van Loghum
Publicatiedatum
01-06-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2012
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-012-0027-4

Andere artikelen Uitgave 2/2012

Kind & Adolescent Praktijk 2/2012 Naar de uitgave

ALS JE ’T MIJ VRAAGT

KIM, VERTIEN JAR

GEZIEN EN GELEZEN

ADHD BIJ KINDEREN