Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2010 | Original Paper | Uitgave 3/2010

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2010

Cerebellum, Language, and Cognition in Autism and Specific Language Impairment

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 3/2010
Auteurs:
Steven M. Hodge, Nikos Makris, David N. Kennedy, Verne S. Caviness Jr., James Howard, Lauren McGrath, Shelly Steele, Jean A. Frazier, Helen Tager-Flusberg, Gordon J. Harris

Abstract

We performed cerebellum segmentation and parcellation on magnetic resonance images from right-handed boys, aged 6–13 years, including 22 boys with autism [16 with language impairment (ALI)], 9 boys with Specific Language Impairment (SLI), and 11 normal controls. Language-impaired groups had reversed asymmetry relative to unimpaired groups in posterior-lateral cerebellar lobule VIIIA (right side larger in unimpaired groups, left side larger in ALI and SLI), contralateral to previous findings in inferior frontal cortex language areas. Lobule VIIA Crus I was smaller in SLI than in ALI. Vermis volume, particularly anterior I–V, was decreased in language-impaired groups. Language performance test scores correlated with lobule VIIIA asymmetry and with anterior vermis volume. These findings suggest ALI and SLI subjects show abnormalities in neurodevelopment of fronto-corticocerebellar circuits that manage motor control and the processing of language, cognition, working memory, and attention.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2010

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2010 Naar de uitgave