Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2010 | Original Paper | Uitgave 3/2010

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2010

Investigation of Mentalizing and Visuospatial Perspective Taking for Self and Other in Asperger Syndrome

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 3/2010
Auteurs:
Nicole David, Carolin Aumann, Bettina H. Bewernick, Natacha S. Santos, Fritz-G. Lehnhardt, Kai Vogeley

Abstract

Mentalizing refers to making inferences about other people’s mental states, whereas visuospatial perspective taking refers to inferring other people’s viewpoints. Both abilities seem vital for social functioning; yet, their exact relationship is unclear. We directly compared mentalizing and visuospatial perspective taking in nineteen adults with Asperger syndrome (AS) and fifteen control participants with the same stimulus material. Stimuli depicted virtual characters surrounded by two different objects. Virtual characters expressed a preference for one of the objects indicated by facial expression, gestures or head/body orientation. Compared to controls, participants with AS showed significantly increased reaction times and decreased accuracy for mentalizing (i.e., when inferring the virtual character’s preference from the character’s nonverbal bodily cues). By contrast, there were no significant group differences in perspective taking (i.e., by mental own-body transformations). These findings demonstrate, first, specific deficits in AS when mental states have to be inferred from nonverbal social cues. Second, visuospatial perspective taking may not necessarily be related to social impairments occurring in autism spectrum disorders.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2010

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2010 Naar de uitgave