Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2013 | Artikelen | Uitgave 5/2013

Neuropraxis 5/2013

Behandelingen voor genetische neurocognitieve aandoeningen

Tijdschrift:
Neuropraxis > Uitgave 5/2013
Auteurs:
Mw. drs. Iris Overwater, drs. Thijs van der Vaart, mw. dr. Marie-Claire De Wit, mw. dr. Rianne Oostenbrink, prof. dr. Ype Elgersma
Belangrijke opmerkingen
Mw. drs. I.E. Overwater, onderzoeker, afdelingen Neurologie, Neurowetenschappen en ENCORE expertisecentrum voor erfelijke neurocognitieve ontwikkelingsstoornissen, Erasmus MC Universitair Medisch Centrum, Rotterdam;
drs. T. van der Vaart, onderzoeker, afdelingen Neurowetenschappen, Kindergeneeskunde en ENCORE expertisecentrum voor erfelijke neurocognitieve ontwikkelingsstoornissen, Erasmus MC Universitair Medisch Centrum, Rotterdam; m.vandervaart@erasmusmc.nl;
mw. dr. M.C.Y. de Wit, neuroloog-kinderneuroloog, afdelingen Neurologie en ENCORE expertisecentrum voor erfelijke neurocognitieve ontwikkelingsstoornissen, Erasmus MC Universitair Medisch Centrum, Rotterdam;
mw. dr. R. Oostenbrink, kinderarts, afdelingen kindergeneeskunde en ENCORE expertisecentrum voor erfelijke neurocognitieve ontwikkelingsstoornissen, Erasmus MC Universitair Medisch Centrum, Rotterdam;
prof. dr. Y. Elgersma, moleculair neurobioloog, afdelingen neurowetenschappen en ENCORE expertisecentrum voor erfelijke neurocognitieve ontwikkelingsstoornissen, Erasmus MC Universitair Medisch Centrum, Rotterdam.
Eén op de vijftig kinderen wordt geboren met een verstandelijke beperking. Van oudsher wordt zo’n aangeboren verstandelijke beperking gezien als een onomkeerbaar probleem van de hersenontwikkeling. Echter, recent onderzoek laat zien dat veelal een genetisch defect ten grondslag ligt aan een ernstige verstandelijke handicap. Met het groeiende inzicht in de rol van deze genen in het functioneren van de hersenen, beginnen we ons ook te realiseren dat de visie van onomkeerbaarheid mogelijk niet altijd opgaat. Deze hypothese wordt besproken aan de hand van de genetische syndromen neurofibromatose type 1 (NF1) en tubereuze sclerose complex (TSC). Veel patiënten met NF1 hebben een lichte verstandelijke beperking, waarvoor ze bijvoorbeeld extra hulp nodig hebben op school. Bij TSC is de variatie van de verstandelijke ontwikkeling veel groter. Sommige patiënten hebben een normaal IQ, anderen hebben extra hulp nodig of zitten op speciaal onderwijs, terwijl weer anderen nooit leren praten of lopen.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Neuropraxis

Neuropraxis is het eerste Nederlandstalige tijdschrift dat ingaat op achtergronden én toepassingen van actuele neurowetenschappelijke informatie. Er is aandacht voor onderzoek, diagnostiek en behandelingsmethoden.

Proefabonnement BSL Psychologie Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een proefabonnement heeft u toegang tot een aantal boeken, tijdschriften en online nascholing. Denk hierbij aan één geaccrediteerde e-learning. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.


BSL Psychologie Totaal 1 maand gratis: € 0,-

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2013

Neuropraxis 5/2013 Naar de uitgave

Woorden vooraf

Woorden vooraf

Signalement

Signalement