Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-11-2019 | Artikel

Begrijpelijke communicatie begint bij een goed gesprek

Auteurs: Janneke van der Velden, Majorie de Been

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 9/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Ruim een derde van alle volwassenen in Nederland heeft beperkte gezondheidsvaardigheden; het is voor hen moeilijk informatie en adviezen te begrijpen en toe te passen.1 Medicatie wordt daardoor vaker onjuist gebruikt of adviezen niet opgevolgd. Dit heeft grote gevolgen voor de gezondheid. Gevolgen die vermijdbaar zijn als de huisarts, POH en andere praktijkmedewerkers hier aandacht aan besteden. Een toegankelijke praktijk en begrijpelijke communicatie zijn daarbij essentieel. Hoewel we weten dat de communicatie met de patiënt een essentieel onderdeel is van het vak, onthouden we onszelf soms de kans op nascholing op dit gebied. In de workshop op het NHG-congres over begrijpelijke communicatie met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden zijn kennis en praktische handvatten uitgereikt voor alle praktijkmedewerkers om mee aan de slag te kunnen gaan. Alles is hier terug te lezen. …
Metagegevens
Titel
Begrijpelijke communicatie begint bij een goed gesprek
Auteurs
Janneke van der Velden
Majorie de Been
Publicatiedatum
01-11-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 9/2019
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/s12414-019-0086-7

Andere artikelen Uitgave 9/2019

Bijblijven 9/2019 Naar de uitgave

Redactioneel ten geleide

Relax, het is gewoon complex