Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. Autismespectrumstoornis (ASS)

Auteurs : Drs. Trix van Lieshout, Ron van Deth

Gepubliceerd in: Pedagogische adviezen voor speciale kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Autismespectrumstoornis of ASS wordt gekenmerkt door ernstige problemen met de sociale interactie en (non-)verbale communicatie en beperkt repetitief gedrag. Kenmerkend is onder andere een grote moeite met veranderingen, waardoor stress en angst ontstaan. Vanwege de aanzienlijke variatie in het beeld wordt het begrip spectrum gebruikt. Het syndroom van Asperger, PDD-NOS, MCDD en NLD zijn niet (meer) in de DSM-5 opgenomen, maar worden hier wel besproken. ASS is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis, waarbij de oorzaak vooral in de aanleg ligt. Het is een chronische stoornis: voor vroege, intensieve gedragsinterventies bestaat de meeste empirische ondersteuning tezamen met psycho-educatie aan ouders en school. Daarbij staat het bieden van structuur, voorspelbaarheid, herhaling en aandacht voor de generalisatie van geleerd gedrag centraal. Belangrijke pedagogische adviezen zijn: zorg voor regelmaat, structuur, veiligheid en acceptatie in een emotioneel neutrale relatie; houd rekening met een andere, trage informatieverwerking; vermijd figuurlijke taal of dubbele bodems; oefen expliciet sociaal gedrag.
Metagegevens
Titel
Autismespectrumstoornis (ASS)
Auteurs
Drs. Trix van Lieshout
Ron van Deth
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1995-4_11