Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

12. Borderline-persoonlijkheidsstoornis

Auteurs : Drs. Trix van Lieshout, Ron van Deth

Gepubliceerd in: Pedagogische adviezen voor speciale kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De borderline-persoonlijkheidsstoornis (BPS) of emotieregulatiestoornis wordt gekenmerkt door opvallende impulsiviteit en instabiliteit in zelfbeeld, stemming en relaties. Alles is voor patiënten zwart-wit, ze zijn erg ambivalent en er is sprake van een gebrekkige identiteitsontwikkeling. Daarnaast komen zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag bij veel adolescenten met BPS voor. Ter verklaring wordt een biopsychosociaal model gehanteerd: de biologische variatie is een belangrijke determinant, maar psychologische en sociale invloeden, zoals vroege hechtingsproblematiek en afwijzingservaringen, versterken de problematiek. Schematherapie, overdrachtsgerichte therapie, mentaliseren-bevorderende therapie en vooral dialectische gedragstherapie behoren tot de effectiefste behandelvormen. Belangrijke pedagogische adviezen zijn: stem goed af met de hulpverlening, collega’s en ouders om uitspelen te voorkomen; bereid je voor op onvoorspelbaar gedrag en crisissituaties; begrens impulsief gedrag; leer de jongere anders omgaan met boosheid en afwijzing, laat hem zien dat mensen goede en foute kanten hebben (realiteitsconfrontatie); leer hem relativeren; versterk zijn identiteitsgevoel door steeds te vragen wat zíjn doelen zijn.
Metagegevens
Titel
Borderline-persoonlijkheidsstoornis
Auteurs
Drs. Trix van Lieshout
Ron van Deth
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1995-4_12