Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

09-05-2018 | Original Paper | Uitgave 8/2018

Journal of Child and Family Studies 8/2018

Attachment and Reflective Functioning in Anxious and Non-anxious Children: A Case-Controlled Study

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies > Uitgave 8/2018
Auteurs:
Sonja Breinholst, Barbara Hoff Esbjørn, Howard Steele

Abstract

Anxiety is a prevalent psychiatric disorders. Theoretically, attachment insecurity is associated with the development of clinical anxiety. Few studies have examined this empirically. The current study investigates possible differences in attachment security and the related construct reflective functioning (Developmental Perspective, Theory of Mind, and Diversity of Feeling) in a case-controlled design between an index group of clinically anxious children (n = 111) and a control group of non-anxious children (n = 111) matched on age and gender. Clinical interviews established anxiety, attachment, and reflective functioning. No significant differences in attachment classification or Developmental Perspective emerged; however, index children had significantly poorer ratings on Theory of Mind and Diversity of Feeling. Insecure attachment might be a global risk factor rather than a risk factor for anxiety. Poorer scores on Theory of Mind and Diversity of Feeling might reflect genuinely lower abilities, or be results of the cognitive strategies applied by anxious children.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2018

Journal of Child and Family Studies 8/2018 Naar de uitgave