Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2015 | Artikel | Uitgave 3/2015

Verslaving 3/2015

Assessment van gameverslaving in de klinische praktijk met de C-VAT 2.0

Tijdschrift:
Verslaving > Uitgave 3/2015
Auteurs:
PhD Antonius J. van Rooij, PhD Tim M. Schoenmakers, PhD Dike van de Mheen

Samenvatting

De Clinical Video game Addiction Test (C-VAT 2.0) is een klinische assessmentlijst voor het herkennen van gameverslaving. De C-VAT 2.0 werd in dit onderzoek gevalideerd in de verslavingszorg bij 32 gameverslaafde cliënten van 12–23 jaar. Deze gameverslaafde cliënten besteden ogenschijnlijk al hun vrije tijd en zelfs een deel van hun schooltijd aan het gamen. De nieuwe test sluit volledig aan bij de voorgestelde negen symptomen voor ‘internet gaming disorder’ uit de DSM-5. De C-VAT 2.0 identificeerde 91 % van de cliënten correct bij een afkappunt van vijf of meer positieve items, ten opzichte van de negen items in totaal.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2015

Verslaving 3/2015 Naar de uitgave

Uitgelezen

Uitgelezen