Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

12. Afgewezen kinderen

Auteur : Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: De sociale ontwikkeling van het schoolkind

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Aanhoudende afwijzing is één van de negatiefste ervaringen bij kinderen. Afwijzing door leeftijdgenoten komt hard aan. In dit hoofdstuk gaat het vooral om de vraag waarom kinderen elkaar soms afwijzen en wat de gevolgen zijn. Afgewezen kinderen ontwikkelen vaak een negatief zelfbeeld, raken gemakkelijk eenzaam, worden depressief en komen vaak tot afwijkend gedrag. Waarom worden kinderen eigenlijk afgewezen? Dat heeft vooral te maken met hun gedrag. Kinderen met teruggetrokken, agressief of sociaal onhandig gedrag hebben meer kans op afwijzing. Of dit gedrag oorzaak of gevolg is van afwijzing, is moeilijk te bepalen. In elk geval is er een wisselwerking. De wortels van de afwijzing liggen dikwijls in het gezin. Kinderen die door hun ouders worden afgewezen, leren niet hoe je op een normale manier met elkaar omgaat. Dat geldt ook voor overbeschermde kinderen.
Metagegevens
Titel
Afgewezen kinderen
Auteur
Jan van der Ploeg
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2232-9_12