Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. Leidinggevende kinderen

Auteur : Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: De sociale ontwikkeling van het schoolkind

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Ook in groepen met kinderen ontpoppen zich leiders. Deze kinderen beschikken over bepaalde kwaliteiten. Ze zijn vaak sociaal, slim, stabiel, coöperatief en actief. Niet alle leiders beschikken over dezelfde eigenschappen, maar ze zijn wel allemaal sociaal vaardig en vol zelfvertrouwen. Behalve individuele kwaliteiten is ook de samenstelling van een groep of klas sterk bepalend voor het type leiderschap. Zo zal in een sportgroep een andere leider opstaan dan in een huiswerkgroep of toneelgroep. Per klas kan het leiderstype verschillen. Leidinggevende kinderen leren van hun rol; die komt hun sociale ontwikkeling ten goede.
Metagegevens
Titel
Leidinggevende kinderen
Auteur
Jan van der Ploeg
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2232-9_11