Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. Eenzame kinderen

Auteur : Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: De sociale ontwikkeling van het schoolkind

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Elk kind heeft behoefte aan contact met andere kinderen. Deze elementaire behoefte is echter niet bij iedereen even groot. Maar als er een kloof ontstaat tussen de behoefte aan verbondenheid met anderen en de werkelijke binding met anderen, dan treedt eenzaamheid op. Er bestaan twee vormen van eenzaamheid. Kinderen kunnen sociaal eenzaam zijn (geen relaties met anderen) en/of emotioneel eenzaam (gevoelens van verdriet en wanhoop). Eenzaamheid kan het gevolg zijn van een onvermogen tot hechting, van minderwaardigheidsgevoelens, van ongunstige (gezins)omstandigheden en van een neiging tot eenzaamheid. Eenzaamheid bij kinderen wordt nog steeds onderbelicht en onderschat, terwijl eenzaamheid de sociale ontwikkeling ernstig schaadt. De belangrijkste problemen zijn: depressie, een laag zelfbeeld, isolement, sociale incompetentie en psychosomatische klachten.
Metagegevens
Titel
Eenzame kinderen
Auteur
Jan van der Ploeg
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2232-9_13