Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

28-12-2015 | Uitgave 7/2016

Journal of Abnormal Child Psychology 7/2016

Affiliation with Socially Withdrawn Groups and Children’s Social and Psychological Adjustment

Tijdschrift:
Research on Child and Adolescent Psychopathology > Uitgave 7/2016
Auteurs:
Siman Zhao, Xinyin Chen, Wendy Ellis, Lynne Zarbatany

Abstract

This 1-year longitudinal study examined the effects of membership in socially withdrawn peer groups on children’s social and psychological adjustment in a sample of 979 children (417 boys, 562 girls, M age = 11.84 years). Data on children’s social and psychological adjustment and problems were collected from peer nominations and self-reports in the fall and spring of a single academic year. Using the Social Cognitive Map, 162 peer groups were identified. Multilevel analyses showed that affiliation with withdrawn groups negatively predicted social competence and school attitude, and positively predicted victimization and depression. The results suggest that affiliation with socially withdrawn groups is a risk factor for the development of social and psychological problems.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2016

Journal of Abnormal Child Psychology 7/2016 Naar de uitgave