Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2011 | Uitgave 3/2011

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2011

Adolescent Family Adversity and Mental Health Problems: The Role of Adaptive Self-regulation Capacities. The TRAILS Study

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 3/2011
Auteurs:
Martin Paul Bakker, Johan Ormel, Frank C. Verhulst, Albertine J. Oldehinkel

Abstract

Adolescent family adversity is a considerable adaptive challenge in an increasingly turbulent developmental period. Using data from a prospective population cohort of 2230 Dutch adolescents, we tested risk-buffering interactions between adolescent family adversity and self-regulation capacities on mental health. We used two adaptive self-regulation capacities that could allow adolescents to manage relatively well with family adversity: (1) parent-reported effortful control, and (2) an attentional flexibility (in this case, set-shifting) task. Adolescent family adversity was associated with internalizing problems and externalizing problems. The risk-buffering effects of effortful control were found for externalizing problems but not for internalizing problems. There were no risk-buffering effects of attentional flexibility on both types of mental health problems. Effortful control is likely to benefit adolescents’ ability to channel their frustrations in adaptive ways in the presence of family adversity. Additionally, (attentional) set-shifting tasks might have a limited predictive value for risk-buffering research.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als psycholoog, psychotherapeut, orthopedagoog en psychiater steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak.

Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2011

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2011Naar de uitgave