Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2015 | Original Paper | Uitgave 3/2015

Journal of Child and Family Studies 3/2015

A Model of Positive Family and Peer Relationships on Adolescent Functioning

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies > Uitgave 3/2015
Auteurs:
Lela Rankin Williams, Elizabeth K. Anthony

Abstract

This study proposes a cross-sectional model of positive family and peer relationships on school misbehavior and health and well-being in adolescence. Students (n = 20,749, 50.6 % girls, 43.9 % black, 67 % middle school, 56 % free/reduced price lunches) completed the school success profile in the classroom. A structural equation model was estimated using Mplus. After controlling for non-independence of observations due to clustering (n = 318 schools) and individual-level variables (age, socio-economic status, gender), family togetherness (β = .52, p < .001), parent behavioral expectations (β = .07, p < .05), and friend support (β = .12, p < .001) were associated with greater health and well-being; parent behavioral expectations (β = −.25, p < .001) and friend support (β = −.11, p < .001) were associated with less school misbehavior. Family relationships were mediated through adolescents’ susceptibility to peer pressure (health and well-being, β = −.34, p < .001; school misbehavior, β = .16, p < .001). That families and friends play critical roles in different adolescent outcomes and work through an individual vulnerability suggests a number of practice implications that are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2015

Journal of Child and Family Studies 3/2015 Naar de uitgave