Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2015 | Original Paper | Uitgave 3/2015

Journal of Child and Family Studies 3/2015

Associations Among Parental Stress, Child Competence, and School-Readiness: Findings from the PACE Study

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies > Uitgave 3/2015
Auteurs:
Kathryn Soltis, Tatiana M. Davidson, Angela Moreland, Julia Felton, Jean E. Dumas

Abstract

Perceived parental stress has been consistently shown to negatively impact child functioning and ability to cope with stressful situations. Utilizing data from the parenting our children to excellence program, the current study examined the relationships among perceived parenting stress, coping competence, and school readiness in a sample of African American and Caucasian parents of preschool children (age 3–6) considered at high risk for child physical abuse. We hypothesized that child competence would mediate the relation between perceived parental stress and children’s school readiness. We tested a longitudinal latent variable model and found that parent-reported (but not teacher-reported) child competence mediated the relation between perceived parental stress and school readiness, controlling for family income, parent’s education level, and child’s sex. These results suggest that parents’ perceived stress plays a role in both how they view their children’s competence and how children perform academically.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2015

Journal of Child and Family Studies 3/2015 Naar de uitgave