2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Tip
Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk
Gepubliceerd in:
Onderzoekend vermogen voor verpleegkundigen
In de dagelijkse praktijk, zowel school als werkveld, kom je wel eens iets tegen waarvan je je afvraagt: ‘Hoe komt dit?’ of ‘Waarom moet dit zo?’ Dit zijn zeer interessante vragen, die zorgen voor een kritische kijk op je handelen. Dat wordt ook wel reflectie genoemd. Een reflectieve houding is belangrijk om je zorg naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe pak je dat aan? Dit hoofdstuk helpt je bij je zoektocht naar bruikbare oplossingen voor je (praktijk)probleem. Vertrekkend van een probleemstelling ontwerp je een goede onderzoeksvraag en hypothese en beoordeel je hoe onderzoekers dit in hun onderzoeksverslagen hebben gedaan. Dat biedt je heel praktische handvatten in je zoektocht door onze informatiemaatschappij. Ik hoor namelijk studenten en verpleegkundigen op de werkvloer vaak zeggen: ‘Ik kan niets vinden!’ Als je gericht en op de juiste manier zoekt naar informatie, lukt dit je wel.
Log in om toegang te krijgen
Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:
go back to reference Aken, J. van & Andriessen, D. (Ed.) (2011). Handboek ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek. Wetenschap met effect. Den Haag: Boom/Lemma. Aken, J. van & Andriessen, D. (Ed.) (2011).
Handboek ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek. Wetenschap met effect. Den Haag: Boom/Lemma.
go back to reference BAPEN (2003). The ‘must’ explanatory booklet. A guide to the Malnutrition Universal Screening Tool (MUST) for adults. Worcester: BAPEN. BAPEN (2003).
The ‘must’ explanatory booklet. A guide to the Malnutrition Universal Screening Tool (MUST) for adults. Worcester: BAPEN.
go back to reference Bruïne, E. de, Everaert, H., Harinck, F., Riezebos-de Groot, A. & Ven, A. van de (2011), Bronnenboek onderzoekstrategieën. Landelijk Expertisecentrum Onderwijs en Zorg. Geraadpleegd op 30 december 2014 via www.leoz.nl/Portals/2/111109%20bronnenboek%20onderzoekstrategie%C3%ABn.pdf Bruïne, E. de, Everaert, H., Harinck, F., Riezebos-de Groot, A. & Ven, A. van de (2011),
Bronnenboek onderzoekstrategieën. Landelijk Expertisecentrum Onderwijs en Zorg. Geraadpleegd op 30 december 2014 via
www.leoz.nl/Portals/2/111109%20bronnenboek%20onderzoekstrategie%C3%ABn.pdf
go back to reference Grol, R. & Wensing, M. (2015). Implementatie. Effectieve verbetering van de patiëntenzorg. Amsterdam: Elsevier Gezondheidszorg. Grol, R. & Wensing, M. (2015).
Implementatie. Effectieve verbetering van de patiëntenzorg. Amsterdam: Elsevier Gezondheidszorg.
go back to reference Jong, A. de, Maesschalck, L. De, Legius, M., Vandenbroele, H., Glorieux, M. & Visser, M. (Eds.) (2016). Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidszorgonderwijs. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Jong, A. de, Maesschalck, L. De, Legius, M., Vandenbroele, H., Glorieux, M. & Visser, M. (Eds.) (2016).
Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidszorgonderwijs. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Kaiser, M.J., Bauer, J.M., Ramsch, C. et al. (2009). Validation of the Mini Nutritional Assessment Short-Form (MNA-SF). A practical tool for identification of nutritional status. The Journal of Nutrition Health and Aging, 13, 782-788. CrossRef Kaiser, M.J., Bauer, J.M., Ramsch, C. et al. (2009). Validation of the Mini Nutritional Assessment Short-Form (MNA-SF). A practical tool for identification of nutritional status.
The Journal of Nutrition Health and Aging, 13, 782-788.
CrossRef
go back to reference Katholieke Universiteit Leuven & Campusbibliotheek Arenberg (2009). CBA. Cursus informatievaardigheden basismodule. Geraadpleegd op 14 januari 2014 via https://bib.kuleuven.be/tutorial/?page=inleiding1 Katholieke Universiteit Leuven & Campusbibliotheek Arenberg (2009).
CBA. Cursus informatievaardigheden basismodule. Geraadpleegd op 14 januari 2014 via
https://bib.kuleuven.be/tutorial/?page=inleiding1
go back to reference Klapwijk, R. (2013). Ontwerpgericht onderzoek past bij hogescholen Hobéon. Geraadpleegd op 30 december 2014 via www.hobeon.nl/actueel/weblogs/weblogs_item/t/ontwerpgericht_onderzoek_past_bij_hogescholen Klapwijk, R. (2013).
Ontwerpgericht onderzoek past bij hogescholen Hobéon. Geraadpleegd op 30 december 2014 via
www.hobeon.nl/actueel/weblogs/weblogs_item/t/ontwerpgericht_onderzoek_past_bij_hogescholen
go back to reference Kondrup, J., Rasmussen, H.H., Hamberg, O. et al. (2002). Nutritional Risk Screening (NRS 2002). A new method based on an analysis of controlled clinical trials. Clinical Nutrition, 22, 321-336. CrossRef Kondrup, J., Rasmussen, H.H., Hamberg, O. et al. (2002). Nutritional Risk Screening (NRS 2002). A new method based on an analysis of controlled clinical trials.
Clinical Nutrition, 22, 321-336.
CrossRef
go back to reference Kruizenga, H.M., Seidell, J.C., Vet, H.C.W. de, Wierdsma, N.J. & Bokhorst-de van der Schueren, M.A.E. van (2004). Wetenschappelijke onderbouwing van drie simpele screeningsvragen. Ontwikkeling en validatie van de Short Nutritional Assessment Questionnaire (SNAQ). Nederlands Tijdschrift voor Voeding & Diëtetiek, 59(8), 197-201. Kruizenga, H.M., Seidell, J.C., Vet, H.C.W. de, Wierdsma, N.J. & Bokhorst-de van der Schueren, M.A.E. van (2004). Wetenschappelijke onderbouwing van drie simpele screeningsvragen. Ontwikkeling en validatie van de Short Nutritional Assessment Questionnaire (SNAQ).
Nederlands Tijdschrift voor Voeding & Diëtetiek, 59(8), 197-201.
go back to reference Rolfe, G. (1998), The theory-practice gap in nursing. From research-based practice to practitioner-based research. Journal of Advanced Nursing, 28, 672-679. CrossRef Rolfe, G. (1998), The theory-practice gap in nursing. From research-based practice to practitioner-based research.
Journal of Advanced Nursing, 28, 672-679.
CrossRef
go back to reference Rubenstein, L.Z., Harker, J.O., Salva, A., Guigoz, Y. & Vellas, B. (2001). Screening for undernutrition in geriatric practice. Developing the Short-Form Mini Nutritional Assessment (MNA-SF). The Journals of Gerontology Series A. Biological Sciences and Medical Sciences, 56A, M366-377. Rubenstein, L.Z., Harker, J.O., Salva, A., Guigoz, Y. & Vellas, B. (2001). Screening for undernutrition in geriatric practice. Developing the Short-Form Mini Nutritional Assessment (MNA-SF).
The Journals of Gerontology Series A. Biological Sciences and Medical Sciences, 56A, M366-377.
go back to reference Vellas, B., Villars, H., Abellan, G. et al. (2006). Overview of the MNA. Its history and challenges. The Journal of Nutrition Health and Aging, 10, 456-465. Vellas, B., Villars, H., Abellan, G. et al. (2006). Overview of the MNA. Its history and challenges.
The Journal of Nutrition Health and Aging, 10, 456-465.
go back to reference Zitter, I. (2010). Dynamisch document met bronnen/ referenties rond ontwerpgericht onderzoek. Geraadpleegd op 30 december 2014 via www.kennisinontwikkeling.nl/Upload/Projects/Project35/Bronnen-referenties%20ontwerpgericht%20onderzoek%20Zitter%2020-7-2011.pdf Zitter, I. (2010).
Dynamisch document met bronnen/
referenties rond ontwerpgericht onderzoek. Geraadpleegd op 30 december 2014 via
www.kennisinontwikkeling.nl/Upload/Projects/Project35/Bronnen-referenties%20ontwerpgericht%20onderzoek%20Zitter%2020-7-2011.pdf
- Titel
- 8 Kennis toepassen
- DOI
- https://doi.org/10.1007/978-90-368-1204-7_8
- Auteur:
-
Lieven De Maesschalck
- Uitgeverij
- Bohn Stafleu van Loghum
- Volgnummer
- 8