Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7 Vernieuwingen implementeren

Auteurs : Drs Marja Legius, Drs. Donna Frost

Gepubliceerd in: Onderzoekend vermogen voor verpleegkundigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk zijn manieren besproken om iets nieuws in de praktijk te implementeren. In de loop van de jaren zijn daarvoor allerlei methoden en technieken ontwikkeld, gebaseerd op verschillende theorieën. We hebben de methode Practice Development uitgewerkt om je te laten zien wat er gebeurt als je systematisch een aantal stappen doorloopt bij het implementeren. Verder de context waarin de implementatie plaatsvindt en de manier waarop de implementatie gefaciliteerd wordt besproken, waarvan we op basis van implementatieonderzoek weten dat ze een rol spelen bij het al dan niet slagen van het implementatietraject.
Literatuur
go back to reference Arnstein, S.R. (1969). A ladder of citizen participation. JAIP, 35(4) 216-224. Arnstein, S.R. (1969). A ladder of citizen participation. JAIP, 35(4) 216-224.
go back to reference Bers, M. & Munten, G. (2008). Het PARIHS-raamwerk. Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 6(4), 4-9. Bers, M. & Munten, G. (2008). Het PARIHS-raamwerk. Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 6(4), 4-9.
go back to reference Boog, B. (2008). Exemplarisch handelingsonderzoek. Een methodologie voor meester-professionals. In G. Jacobs, R. Meij, H. Tenwolde & Y. Zomer (Eds.), Goed werk. Verkenningen van normatieve professionalisering (pp. 240-252). Amsterdam: SWP. Boog, B. (2008). Exemplarisch handelingsonderzoek. Een methodologie voor meester-professionals. In G. Jacobs, R. Meij, H. Tenwolde & Y. Zomer (Eds.), Goed werk. Verkenningen van normatieve professionalisering (pp. 240-252). Amsterdam: SWP.
go back to reference Caluwe, L. & Vermaak, H. (2006). Veranderkunde. Deventer: Kluwer. Caluwe, L. & Vermaak, H. (2006). Veranderkunde. Deventer: Kluwer.
go back to reference Deming, W. (1986). Out of the crisis. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology. Deming, W. (1986). Out of the crisis. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.
go back to reference Dogherty, E.J., Harrison, M.B. & Graham, I.D. (2011). Facilitation as a role and process in achieving evidence-based practice in nursing. A focused review of concept and meaning. Worldviews on Evidence based Nursing, 67(9). Dogherty, E.J., Harrison, M.B. & Graham, I.D. (2011). Facilitation as a role and process in achieving evidence-based practice in nursing. A focused review of concept and meaning. Worldviews on Evidence based Nursing, 67(9).
go back to reference Duffin, C. (2012). Staff inspired to create an elite service for patients: a centre in Southend has been granted practice development unit status. Mental Health Practice, 15(6), 6.CrossRef Duffin, C. (2012). Staff inspired to create an elite service for patients: a centre in Southend has been granted practice development unit status. Mental Health Practice, 15(6), 6.CrossRef
go back to reference Fleuren, M.A.H., Wiefferink, C.H. & Paulussen, T.G.W.M. (2002). Belemmerende en bevorderende factoren bij de implementatie van zorgvernieuwingen in organisaties. Den Haag: TNO Preventie en Gezondheid. Fleuren, M.A.H., Wiefferink, C.H. & Paulussen, T.G.W.M. (2002). Belemmerende en bevorderende factoren bij de implementatie van zorgvernieuwingen in organisaties. Den Haag: TNO Preventie en Gezondheid.
go back to reference Funk, S.G., Champagne, M.T., Wiese, R.A. & Tornquist, E.M. (1991). Barriers to using research findings in practice. The Clinician’s Perspective. Applied Nursing Research, 4(2), 90-95.CrossRef Funk, S.G., Champagne, M.T., Wiese, R.A. & Tornquist, E.M. (1991). Barriers to using research findings in practice. The Clinician’s Perspective. Applied Nursing Research, 4(2), 90-95.CrossRef
go back to reference Funk, S., Champagne, M. & Tornquist, E. (1995). Administrators’ views on barriers to research utilisation. Applied Nursing Research, 8(1), 44-49.CrossRef Funk, S., Champagne, M. & Tornquist, E. (1995). Administrators’ views on barriers to research utilisation. Applied Nursing Research, 8(1), 44-49.CrossRef
go back to reference Garbett, R. & McCormack, B. (2002). A concept analysis of practice development. Nursing Times Research 7(2), 87-100.CrossRef Garbett, R. & McCormack, B. (2002). A concept analysis of practice development. Nursing Times Research 7(2), 87-100.CrossRef
go back to reference Grol, R. & Wensing, M. (2006). Implementatie. Effectieve verbetering van de patiëntenzorg. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg. Grol, R. & Wensing, M. (2006). Implementatie. Effectieve verbetering van de patiëntenzorg. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg.
go back to reference Grol, R. & Wensing, M. (2010). Implementatie. Amsterdam: Reed Business. Grol, R. & Wensing, M. (2010). Implementatie. Amsterdam: Reed Business.
go back to reference Guba, E.G. & Lincoln, Y.S. (1989). Fourth generation evaluation. Newbury Park, CA: SAGE. Guba, E.G. & Lincoln, Y.S. (1989). Fourth generation evaluation. Newbury Park, CA: SAGE.
go back to reference Hart, E. & Bond, M. (1995). Taylor & Francis action research for health and social care. A guide to practice. Buckingham: Open University Press. Hart, E. & Bond, M. (1995). Taylor & Francis action research for health and social care. A guide to practice. Buckingham: Open University Press.
go back to reference Jong, A. de, Maesschalck, L. De, Legius, M., Vandenbroele, H., Glorieux, M. & Visser, M. (Eds.) (2016). Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidsonderwijs. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Jong, A. de, Maesschalck, L. De, Legius, M., Vandenbroele, H., Glorieux, M. & Visser, M. (Eds.) (2016). Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidsonderwijs. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Kitson, A.L., Ahmed, L.B., Harvey, G., Seers, K. & Thompson, D. (1996). From research to practice. One organisational model for promoting research-based practice. Journal of Advanced Nursing, 23(3), 430-440.CrossRef Kitson, A.L., Ahmed, L.B., Harvey, G., Seers, K. & Thompson, D. (1996). From research to practice. One organisational model for promoting research-based practice. Journal of Advanced Nursing, 23(3), 430-440.CrossRef
go back to reference Manley, K. McCormack, B. (2003). Practice development. Purpose, methodology, facilitation and evaluation. Nursing in Critical Care, 8(1) 22-29.CrossRef Manley, K. McCormack, B. (2003). Practice development. Purpose, methodology, facilitation and evaluation. Nursing in Critical Care, 8(1) 22-29.CrossRef
go back to reference McCormack, B., Manley, K. & Garbett, R. (2004). Practice Development in nursing. Oxford: Blackwell Publishing.CrossRef McCormack, B., Manley, K. & Garbett, R. (2004). Practice Development in nursing. Oxford: Blackwell Publishing.CrossRef
go back to reference Munten, G., Snoeren, S. & Cardiff, S. (2011). Systematisch implementeren van vernieuwingen. Waar kies je voor? Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 9(4), 8-11. Munten, G., Snoeren, S. & Cardiff, S. (2011). Systematisch implementeren van vernieuwingen. Waar kies je voor? Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 9(4), 8-11.
go back to reference Munten, G., Snoeren, S. & Cardiff, S. (2013). Als implementeren navigeren is, is een GPS wel handig. Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 11(4), 16-20.CrossRef Munten, G., Snoeren, S. & Cardiff, S. (2013). Als implementeren navigeren is, is een GPS wel handig. Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 11(4), 16-20.CrossRef
go back to reference Rycroft-Malone, J., Seers, K., Titchen, A., Harvey, G.B., Kitson, A. & McCormack, B. (2004). What counts as evidence in evidence-based practice? Journal of Advanced Nursing, 47(10), 81-90.CrossRef Rycroft-Malone, J., Seers, K., Titchen, A., Harvey, G.B., Kitson, A. & McCormack, B. (2004). What counts as evidence in evidence-based practice? Journal of Advanced Nursing, 47(10), 81-90.CrossRef
go back to reference Stetler, C., Legro, M., Wallace, C., Bowman, C., Guihan,…, Smith, J. (2006). The role of formative evaluation in implementation research and the QUERI experience. Journal of General Internal Medicine, 21(S2), S1-S8.CrossRef Stetler, C., Legro, M., Wallace, C., Bowman, C., Guihan,…, Smith, J. (2006). The role of formative evaluation in implementation research and the QUERI experience. Journal of General Internal Medicine, 21(S2), S1-S8.CrossRef
go back to reference Waterman, H., Tillen, D., Dickson, R. & Koning, K. de (2001). Action research. A systematic review and guidance for assessment. Health Technology Assessment, 5(23), iii-157.CrossRef Waterman, H., Tillen, D., Dickson, R. & Koning, K. de (2001). Action research. A systematic review and guidance for assessment. Health Technology Assessment, 5(23), iii-157.CrossRef
Metagegevens
Titel
7 Vernieuwingen implementeren
Auteurs
Drs Marja Legius
Drs. Donna Frost
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1204-7_7