Skip to main content
Top

2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6 Zelfcontrole en cognitieve gedragstherapie

Auteurs : Nady van Broeck, Caroline Braet

Gepubliceerd in: Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In alle gedragingen van mensen is er telkens ook sprake van cognitieve informatieverwerking en van een min of meer uitgesproken emotionele activatie van het lichaam. Om gedragingen en emoties te begrijpen en desgewenst te veranderen, kan men de cognitieve pijler van het geheel als aangrijpingspunt nemen. In de literatuur worden deze methoden en technieken aangeduid als cognitieve gedragstherapie. In Kendalls heuristische model (1993) kunnen wellicht de meeste wetenschappers en clinici zich herkennen: cognitieve gedragstherapie is erop gericht een verandering te bewerken in het denken, voelen en het gedrag van een persoon door het aanwenden van gedragsmatige procedures enerzijds en door het gebruik van cognitieve interventies anderzijds. De basisaanname is dat het merendeel van onze gedragingen en gevoelens gemedieerd wordt door cognitieve informatieverwerkingsprocessen die bij verandering ook tot andere uitkomsten in het gedrag en de emotionele beleving zullen leiden. Deze interne mediërende invloed op het gedrag en de emoties functioneert naast en in interactie met de invloed die uitgeoefend wordt door de reacties van de omgeving.
Voetnoten
1
Deze benadering is verwant aan de filosofische visie van het fenomenalisme en met diverse andere filosofische stromingen die benadrukken dat onze kennis over de wereld en onszelf gebrekkig is en dat onze gedachten producten van onze geest zijn, maar niet samenvallen met de werkelijkheid.
 
2
Als therapeut en kind gratis kunnen sms’en, kunnen ze de boodschappen echt verzenden, anders blijft het bij intikken.
 
Literatuur
go back to reference Arntz, A. (1991). Principes en technieken van de cognitieve therapie. Directieve Therapie 11, 252–268. Arntz, A. (1991). Principes en technieken van de cognitieve therapie. Directieve Therapie 11, 252–268.
go back to reference Bannink, F.P. (2006). Oplossingsgerichte Mediation [Solution-Focused Mediation]. Amsterdam: Pearson. Bannink, F.P. (2006). Oplossingsgerichte Mediation [Solution-Focused Mediation]. Amsterdam: Pearson.
go back to reference Barrett, P.M. & Holmes, J. (2001). Attachment Relationships as Predictors of Cogntive Interpretation and Response Bias in Late Adolescence. Journal of Child and Family Studies 10, 51–64.CrossRef Barrett, P.M. & Holmes, J. (2001). Attachment Relationships as Predictors of Cogntive Interpretation and Response Bias in Late Adolescence. Journal of Child and Family Studies 10, 51–64.CrossRef
go back to reference Bash, M. & Camp, B. (1975). Think aloud program: Group manual. Unpublished manuscript. University of Colorado Medical School. Bash, M. & Camp, B. (1975). Think aloud program: Group manual. Unpublished manuscript. University of Colorado Medical School.
go back to reference Beck, A.T. (1963). Thinking And Depression. Archives of General Psychiatry 14, 324–33.CrossRef Beck, A.T. (1963). Thinking And Depression. Archives of General Psychiatry 14, 324–33.CrossRef
go back to reference Beck, A.T. (1983). Cognitive therapy of depression: New perspectives. In: Clayton, P.J.& Barnett, J.E. (eds). Treatment of depression: Old controversies and new approaches (pp 265–290). New York: Raven Press. Beck, A.T. (1983). Cognitive therapy of depression: New perspectives. In: Clayton, P.J.& Barnett, J.E. (eds). Treatment of depression: Old controversies and new approaches (pp 265–290). New York: Raven Press.
go back to reference Bishop, S., Dalgleish, T. & Yule, W. (2004). Memory for emotional stories in high and low depressed children. Memory 12, 214–230.PubMedCrossRef Bishop, S., Dalgleish, T. & Yule, W. (2004). Memory for emotional stories in high and low depressed children. Memory 12, 214–230.PubMedCrossRef
go back to reference Bögels, S. (2008). Denken + Doen = Durven. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Bögels, S. (2008). Denken + Doen = Durven. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Bosch, J.D. & Ringrose, H.J. (1997). Mediatietherapie met ouders: Individueel en in groepen. Praktijkreeks Gedragstherapie, deel 6. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Bosch, J.D. & Ringrose, H.J. (1997). Mediatietherapie met ouders: Individueel en in groepen. Praktijkreeks Gedragstherapie, deel 6. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Bracke, D. & Braet, C. (2000). De Vragenlijst Positieve en Negatieve Gedachten bij kinderen. Gedragstherapie 33, 43–62. Bracke, D. & Braet, C. (2000). De Vragenlijst Positieve en Negatieve Gedachten bij kinderen. Gedragstherapie 33, 43–62.
go back to reference Braet, C. (2010). Pak aan, handleiding voor therapeuten. Amsterdam: Uitgeverij Boom. Braet, C. (2010). Pak aan, handleiding voor therapeuten. Amsterdam: Uitgeverij Boom.
go back to reference Braet, C. & Bögels, S. (2008). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Amsterdam: Boom. Braet, C. & Bögels, S. (2008). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Amsterdam: Boom.
go back to reference Braet, C. & Crombez, G. (2003). Cognitive interference due to food cues in childhood obesity. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology 32, 32–39.PubMedCrossRef Braet, C. & Crombez, G. (2003). Cognitive interference due to food cues in childhood obesity. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology 32, 32–39.PubMedCrossRef
go back to reference Braet, C., Joossens, L., Swets, E., Mels, S., Moens, E. & Tanghe, A. (2010). Kinderen en jongeren met overgewicht. Handleiding voor begeleiders. Antwerpen/Appeldoorn: Garant. Braet, C., Joossens, L., Swets, E., Mels, S., Moens, E. & Tanghe, A. (2010). Kinderen en jongeren met overgewicht. Handleiding voor begeleiders. Antwerpen/Appeldoorn: Garant.
go back to reference Braet, C., Moens, E. & Mels, S. (2008). Multidisciplianire behandeling van kinderen met overgewicht. In: Braet, C. & Bögels, S. (eds). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten (pp 453–472). Amsterdam: Boom. Braet, C., Moens, E. & Mels, S. (2008). Multidisciplianire behandeling van kinderen met overgewicht. In: Braet, C. & Bögels, S. (eds). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten (pp 453–472). Amsterdam: Boom.
go back to reference Camp, B., Blom, G., Herbert, F. & Doorwick, W. van (1976). Think aloud: A program for developing self-control in young aggressive boys. Denver: University of Colorado School of Medicine. Camp, B., Blom, G., Herbert, F. & Doorwick, W. van (1976). Think aloud: A program for developing self-control in young aggressive boys. Denver: University of Colorado School of Medicine.
go back to reference Cauffman, L. & Dijk, D.J. van (2009). Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs. Den Haag: Boom onderwijs. Cauffman, L. & Dijk, D.J. van (2009). Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs. Den Haag: Boom onderwijs.
go back to reference Celestin-Westreich, S. & Celestin, L.P. (2010). Kind-, opvoedings- en gezinsdiagnostiek in FACE©-perspectief. Leuven/Den Haag: ACCO. Celestin-Westreich, S. & Celestin, L.P. (2010). Kind-, opvoedings- en gezinsdiagnostiek in FACE©-perspectief. Leuven/Den Haag: ACCO.
go back to reference Cladder, J.M., Nijhoff-Huysse, M.W.D. & Mulder, G.A.L.A. (2009). Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen; probleemgericht én oplossingsgericht. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V. Cladder, J.M., Nijhoff-Huysse, M.W.D. & Mulder, G.A.L.A. (2009). Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen; probleemgericht én oplossingsgericht. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V.
go back to reference Cladder, H. (2010). Oplossingsgerichte korte psychotherapie. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V. Cladder, H. (2010). Oplossingsgerichte korte psychotherapie. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V.
go back to reference Claus, L., Mey, W. de, Merlevede, E., Bosmans, G., Leeuwen, K. van & Braet, C. (2009). Kindtrainingen. Een volwaardige component van vroege interventieprogramma’s voor antisociaal gedrag? Gedragstherapie 42, 49–68. Claus, L., Mey, W. de, Merlevede, E., Bosmans, G., Leeuwen, K. van & Braet, C. (2009). Kindtrainingen. Een volwaardige component van vroege interventieprogramma’s voor antisociaal gedrag? Gedragstherapie 42, 49–68.
go back to reference Cowart, M.J.W. & Ollendick, T.H. (2010). Attentional biases in children: Implications for treatment. In: Hadwin, J.A. & Field, A.P. (eds). Information processing biases and Anxiety. A developmental perspective (pp 297–321). New York: Wiley.CrossRef Cowart, M.J.W. & Ollendick, T.H. (2010). Attentional biases in children: Implications for treatment. In: Hadwin, J.A. & Field, A.P. (eds). Information processing biases and Anxiety. A developmental perspective (pp 297–321). New York: Wiley.CrossRef
go back to reference Cuyper, S. de & Braet, C. (2006). Sociale Probleem Oplossingsschaal (herziene versie). Gent: Universiteit Gent. Cuyper, S. de & Braet, C. (2006). Sociale Probleem Oplossingsschaal (herziene versie). Gent: Universiteit Gent.
go back to reference Decker, A. de, Hermans, D., Raes, F. & Eelen, P. (2003). Autobiographical memory specificity and trauma in inpatient adolescents. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology 32, 22–31.PubMedCrossRef Decker, A. de, Hermans, D., Raes, F. & Eelen, P. (2003). Autobiographical memory specificity and trauma in inpatient adolescents. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology 32, 22–31.PubMedCrossRef
go back to reference D’Zurilla, T.J. & Godfried, M.R. (1971). Problem solving and behavior modifcation. Journal of Abnormal Psychology 78, 107–26.PubMedCrossRef D’Zurilla, T.J. & Godfried, M.R. (1971). Problem solving and behavior modifcation. Journal of Abnormal Psychology 78, 107–26.PubMedCrossRef
go back to reference Eisen, A.R. & Kearney, C.A. (1995). Practitioner’s guide to treating fear and anxiety in children and adolescents. A cognitive-behavioral approach. Northvale, NJ: Jason Aronson. Eisen, A.R. & Kearney, C.A. (1995). Practitioner’s guide to treating fear and anxiety in children and adolescents. A cognitive-behavioral approach. Northvale, NJ: Jason Aronson.
go back to reference Ellis, A. (1962). Reason and emotion in psychotherapy. New York: Lyle Stewart. Ellis, A. (1962). Reason and emotion in psychotherapy. New York: Lyle Stewart.
go back to reference Ellis, A. & Bernard, M.E. (1983). Rational-emotive approaches to the problems of childhood. New-York: Plenum Press. Ellis, A. & Bernard, M.E. (1983). Rational-emotive approaches to the problems of childhood. New-York: Plenum Press.
go back to reference Friedberg, R.D., McClure, J.M. & Hillwig Garcia, J. (2009). Cognitive Therapy Techniques for Children and Adolescents: Tools for Enhancing Practice. New York: Guilford Press. Friedberg, R.D., McClure, J.M. & Hillwig Garcia, J. (2009). Cognitive Therapy Techniques for Children and Adolescents: Tools for Enhancing Practice. New York: Guilford Press.
go back to reference Friedberg, R.D. & McClure, J.M. (2002). Clinical practice of cognitive therapy with children and adolescents: the nuts and bolts. New York: Guilford Press. Friedberg, R.D. & McClure, J.M. (2002). Clinical practice of cognitive therapy with children and adolescents: the nuts and bolts. New York: Guilford Press.
go back to reference Greenberger, D. & Padesky, C. (1999). Je gevoel de baas. Leer je negatieve denkpatronen te veranderen. Amsterdam: Harcourt. Greenberger, D. & Padesky, C. (1999). Je gevoel de baas. Leer je negatieve denkpatronen te veranderen. Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Hadwin, J.A. & Field, A.P. (2010). Information processing biases and Anxiety. A developmental perspective. New York: Wiley.CrossRef Hadwin, J.A. & Field, A.P. (2010). Information processing biases and Anxiety. A developmental perspective. New York: Wiley.CrossRef
go back to reference Harter, S. (1982). A developmental perspective on some parameters of selfregulation in children. In: Karoly, P. & Kanfer, F.H. (eds), Self management and behavior change (pp 165–204). New York: Pergamon Press. Harter, S. (1982). A developmental perspective on some parameters of selfregulation in children. In: Karoly, P. & Kanfer, F.H. (eds), Self management and behavior change (pp 165–204). New York: Pergamon Press.
go back to reference Hermans, D., Crombez, G., Rijsoort, S. van & Laeremans, I. (2002). De Meta-Cognities Vragenlijst. Gedragstherapie 35, 341–352. Hermans, D., Crombez, G., Rijsoort, S. van & Laeremans, I. (2002). De Meta-Cognities Vragenlijst. Gedragstherapie 35, 341–352.
go back to reference Hughes, C.A. (1988). The test-taking strategy. Invited paper presented at the annual meeting of the Learning Strategies Trainers, Washington, DC. Hughes, C.A. (1988). The test-taking strategy. Invited paper presented at the annual meeting of the Learning Strategies Trainers, Washington, DC.
go back to reference Jacquez, F., Cole, D.A. & Searle, B. (2004). Self-Perceived Competence as a Mediator Between Maternal Feedback and Depressive Symptoms in Adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology 32, 355–367.PubMedCrossRef Jacquez, F., Cole, D.A. & Searle, B. (2004). Self-Perceived Competence as a Mediator Between Maternal Feedback and Depressive Symptoms in Adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology 32, 355–367.PubMedCrossRef
go back to reference Kagan, J. (1966). Reflection-impulsivity: the generality and dynamics of conceptual tempo. Journal of Abnormal Psychology 71, 17–24.PubMedCrossRef Kagan, J. (1966). Reflection-impulsivity: the generality and dynamics of conceptual tempo. Journal of Abnormal Psychology 71, 17–24.PubMedCrossRef
go back to reference Kendall, P.C. (1993). Cognitive-behavioral therapies with youth. Journal of Consulting and Clinical Psychology 61, 1053–1058.CrossRef Kendall, P.C. (1993). Cognitive-behavioral therapies with youth. Journal of Consulting and Clinical Psychology 61, 1053–1058.CrossRef
go back to reference Kendall, P.C. (1994). Treating anxiety disorders in children: results of a randomized clinical trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology 62, 100–110.PubMedCrossRef Kendall, P.C. (1994). Treating anxiety disorders in children: results of a randomized clinical trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology 62, 100–110.PubMedCrossRef
go back to reference Kendall, P.C. & Braswell, L. (1985). Cognitive-behavioral therapy for impulsive children. New York: The Guilford Press. Kendall, P.C. & Braswell, L. (1985). Cognitive-behavioral therapy for impulsive children. New York: The Guilford Press.
go back to reference Kendall, P.C. (2011). Child and adolescent therapy: Cognitive-behavioral procedures (4th ed.). New York: The Guilford Press. Kendall, P.C. (2011). Child and adolescent therapy: Cognitive-behavioral procedures (4th ed.). New York: The Guilford Press.
go back to reference Kendall, P.C., Flannery-Schroeder, E., Panichelli-Mindel, S.M., Southam-Gerow, M., Henin, A. & Warman, M. (1997). Therapy for youths with anxiety disorders: a second randomized clinical trial. Journal of consulting and Clinical Psychology 65, 366–380.PubMedCrossRef Kendall, P.C., Flannery-Schroeder, E., Panichelli-Mindel, S.M., Southam-Gerow, M., Henin, A. & Warman, M. (1997). Therapy for youths with anxiety disorders: a second randomized clinical trial. Journal of consulting and Clinical Psychology 65, 366–380.PubMedCrossRef
go back to reference Kieviet, Th., Tak, J.A. & Bosch, J.D. (2008.). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Utrecht: De Tijdstroom. Kieviet, Th., Tak, J.A. & Bosch, J.D. (2008.). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference LeFevere de ten Hove, M. (2000). Korte therapieën. Leuven: Garant. LeFevere de ten Hove, M. (2000). Korte therapieën. Leuven: Garant.
go back to reference Mangus, P. (2009). Nederlandstalige versie van de Sentence Completion Test for Depression (SCD-15-NL). Gedragstherapie 42, 95–108. Mangus, P. (2009). Nederlandstalige versie van de Sentence Completion Test for Depression (SCD-15-NL). Gedragstherapie 42, 95–108.
go back to reference Maric, M., Heyne, D., Widenfelt, B. van & Westenberg, P. (2010). Distorted Cognitive Processing in Youth: The Structure of Negative Cognitive Errors and Their Associations with Anxiety. Cognitive Therapy and Research (in druk). Maric, M., Heyne, D., Widenfelt, B. van & Westenberg, P. (2010). Distorted Cognitive Processing in Youth: The Structure of Negative Cognitive Errors and Their Associations with Anxiety. Cognitive Therapy and Research (in druk).
go back to reference Meador, A.E. & Ollendick, Th.H. (1984). Cognitive behaviour therapy with children: An evaluation of its efficacy and clinical utility. Child & Family Behavior Therapy 6, 25–44.CrossRef Meador, A.E. & Ollendick, Th.H. (1984). Cognitive behaviour therapy with children: An evaluation of its efficacy and clinical utility. Child & Family Behavior Therapy 6, 25–44.CrossRef
go back to reference Meichenbaum, D.H. (1977). Cognitive-behavior modification. An integrative approach. New York: Plenum Press.CrossRef Meichenbaum, D.H. (1977). Cognitive-behavior modification. An integrative approach. New York: Plenum Press.CrossRef
go back to reference Moens, E. & Braet, C. (2008). Protocolaire behandeling van somatofore stoornissen. In: Braet, C. & Bögels, S. (eds). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten (pp 131–156). Amsterdam: Boom. Moens, E. & Braet, C. (2008). Protocolaire behandeling van somatofore stoornissen. In: Braet, C. & Bögels, S. (eds). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten (pp 131–156). Amsterdam: Boom.
go back to reference Muris, P., Meesters, C. & Gobel, M. (2001). Reliability, validity, and normative data of the Penn State Worry Questionnaire in 8–12-yr-old children. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry 32, 63–72.PubMedCrossRef Muris, P., Meesters, C. & Gobel, M. (2001). Reliability, validity, and normative data of the Penn State Worry Questionnaire in 8–12-yr-old children. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry 32, 63–72.PubMedCrossRef
go back to reference Oost, P. van, Braem, M., Ruyck, H. de & Mommerency, G. (1989). Bevorderen van sociale competentie bij kinderen. Leuven/Amersfoort: ACCO. Oost, P. van, Braem, M., Ruyck, H. de & Mommerency, G. (1989). Bevorderen van sociale competentie bij kinderen. Leuven/Amersfoort: ACCO.
go back to reference Pameijer, N. & Beukering, T. van (2004). Handelingsgerichte diagnostiek: een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijsleerproblemen. Leuven/Voorburg: ACCO. Pameijer, N. & Beukering, T. van (2004). Handelingsgerichte diagnostiek: een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijsleerproblemen. Leuven/Voorburg: ACCO.
go back to reference Prins, P.J.M. (1986). Children’s self-speech and self-regulation during a fear provoking behavioral test. Behaviour research and therapy 24, 181–191.PubMedCrossRef Prins, P.J.M. (1986). Children’s self-speech and self-regulation during a fear provoking behavioral test. Behaviour research and therapy 24, 181–191.PubMedCrossRef
go back to reference Prins, P.J.M. & Hanewald, C.J.F.P. (1997). Self-statements of test-anxious children: thought-listing and questionnaire approaches. Journal of Consulting and Clinical Psychology 64, 440–447.CrossRef Prins, P.J.M. & Hanewald, C.J.F.P. (1997). Self-statements of test-anxious children: thought-listing and questionnaire approaches. Journal of Consulting and Clinical Psychology 64, 440–447.CrossRef
go back to reference Raes, F., Hermans, D. & Eelen P. (2003). De Nederlandstalige versie van de Ruminative Response Scale (RRS-NL) en de Rumination on Sadness Scale (RRS-NL). Gedragstherapie 36, 97–104. Raes, F., Hermans, D. & Eelen P. (2003). De Nederlandstalige versie van de Ruminative Response Scale (RRS-NL) en de Rumination on Sadness Scale (RRS-NL). Gedragstherapie 36, 97–104.
go back to reference Reinecke, M.A., Dattilio, F.M. & Freeman, A. (eds) (2003). Cognitive therapy with children and adolescents (2nd ed.): A Casebook for clinical practice. New York: The Guilford Press. Reinecke, M.A., Dattilio, F.M. & Freeman, A. (eds) (2003). Cognitive therapy with children and adolescents (2nd ed.): A Casebook for clinical practice. New York: The Guilford Press.
go back to reference Rijkeboer, M.M. & Boo, G.M. de (2010). Early maladaptive schemas in children: Development and validation of the schema inventory for children. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 41, 102–109.PubMedCrossRef Rijkeboer, M.M. & Boo, G.M. de (2010). Early maladaptive schemas in children: Development and validation of the schema inventory for children. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 41, 102–109.PubMedCrossRef
go back to reference Roelofs, J. (2005). Nederlandse experimenteel vertaalde kinderversie van de Response Style Questionnaire. Universiteit Maastricht. Roelofs, J. (2005). Nederlandse experimenteel vertaalde kinderversie van de Response Style Questionnaire. Universiteit Maastricht.
go back to reference Stallard, P. (2006). Denk goed, voel je goed. Werkboek cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren. Amsterdam: Nieuwezijds B.V. Stallard, P. (2006). Denk goed, voel je goed. Werkboek cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren. Amsterdam: Nieuwezijds B.V.
go back to reference Stark, K.D. (1990). Childhood depression: School based intervention. New York: The Guilford Press. Stark, K.D. (1990). Childhood depression: School based intervention. New York: The Guilford Press.
go back to reference Stark, K.D. (2009). The ACTION Treatment Program: Roots in Self-Control Therapy. Texas Psychological Association Meeting Honoring the Career of Lynn Rehm, Houston, Texas. Stark, K.D. (2009). The ACTION Treatment Program: Roots in Self-Control Therapy. Texas Psychological Association Meeting Honoring the Career of Lynn Rehm, Houston, Texas.
go back to reference Timbremont, B. & Braet, C. (2007). Cognitieve triade vragenlijst. Universiteit Gent. Timbremont, B. & Braet, C. (2007). Cognitieve triade vragenlijst. Universiteit Gent.
go back to reference Topman, R.M., Kleijn, W.C. & Ploeg, H.M. van der (1997). Cognitieve balans van negatieve en positieve gedachten en examenvrees. Gedragstherapie 30, 85–103. Topman, R.M., Kleijn, W.C. & Ploeg, H.M. van der (1997). Cognitieve balans van negatieve en positieve gedachten en examenvrees. Gedragstherapie 30, 85–103.
go back to reference Verstraeten, K., Bijttebier, P., Crombez, G., Mertens, G., Mascagni, T. & Goubert, L. (2003). De Pain Catastrophizing Scale for Children: Predictieve validiteit in een klinische steekproef. Gedragstherapie 36, 299–307. Verstraeten, K., Bijttebier, P., Crombez, G., Mertens, G., Mascagni, T. & Goubert, L. (2003). De Pain Catastrophizing Scale for Children: Predictieve validiteit in een klinische steekproef. Gedragstherapie 36, 299–307.
go back to reference Vlierberghe, L. van, Braet, C., Bosmans, G., Rosseel, Y. & Bögels, S. (2010). Maladaptive schemas and psychopathology in adolescence: On the utility of Young’s schema theory in youth. Cognitive Therapy and Research 34, 316–332.CrossRef Vlierberghe, L. van, Braet, C., Bosmans, G., Rosseel, Y. & Bögels, S. (2010). Maladaptive schemas and psychopathology in adolescence: On the utility of Young’s schema theory in youth. Cognitive Therapy and Research 34, 316–332.CrossRef
go back to reference Wolters, T., Haan, E. de & Paauw, C. (2008). Bedwing je dwang. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Wolters, T., Haan, E. de & Paauw, C. (2008). Bedwing je dwang. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Young, J.E. (1990). Cognitive Therapy for Personality Disorder: A Schema-Focused Approach. Sarasota, Florida: Professional Resource Press. Young, J.E. (1990). Cognitive Therapy for Personality Disorder: A Schema-Focused Approach. Sarasota, Florida: Professional Resource Press.
go back to reference Young, J.E. & Brown, G. (1990). Young Schema Questionnaire. New York: Cognitive Therapy Center of NewYork. Young, J.E. & Brown, G. (1990). Young Schema Questionnaire. New York: Cognitive Therapy Center of NewYork.
Metagegevens
Titel
6 Zelfcontrole en cognitieve gedragstherapie
Auteurs
Nady van Broeck
Caroline Braet
Copyright
2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8975-9_6