Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1 Inleiding in patiëntveiligheid

Auteurs : Karien den Ridder, Yvonne Tuitert-van Asten, Yvonne van der Tuijn, Annelies van Bon

Gepubliceerd in: Patiëntveiligheid in de verpleegkunde

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de zorg voor patiënten in Nederland is de aandacht voor veilige zorg vandaag de dag niet meer weg te denken. Sterker nog: deze aandacht is een van de belangrijkste thema’s binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Verpleegkundigen moeten, net als andere zorgprofessionals, zich houden aan geprotocolleerde interventies en strengere veiligheidseisen. Maar wat verstaan we onder veilige zorg en wat betekent veilige zorg voor verpleegkundigen? Welke bijdragen kunnen verpleegkundigen leveren aan de daadwerkelijke borging van patiëntveiligheid?
Literatuur
go back to reference Aiken, L.H., Sloane, D.M., Bruyneel, L., Heede, K. Van den, Griffiths, P., Busse, R., e.a. (2014). Nurse staffing and education and hospital mortality in nine European countries: a retrospective observational study. The Lancet, 383(9931), 1824-1830. CrossRef Aiken, L.H., Sloane, D.M., Bruyneel, L., Heede, K. Van den, Griffiths, P., Busse, R., e.a. (2014). Nurse staffing and education and hospital mortality in nine European countries: a retrospective observational study. The Lancet, 383(9931), 1824-1830. CrossRef
go back to reference Bon, A. van, & Molendijk, H. (2009). Als het misgaat. Over openheid na een incident. Zwolle: Centrum Patiëntveiligheid Isala. Bon, A. van, & Molendijk, H. (2009). Als het misgaat. Over openheid na een incident. Zwolle: Centrum Patiëntveiligheid Isala.
go back to reference Bridges, W. (2010). Managen van transities. Over de menselijke kant van organisatieveranderingen. Zaltbommel: Thema. Bridges, W. (2010). Managen van transities. Over de menselijke kant van organisatieveranderingen. Zaltbommel: Thema.
go back to reference Bruijne, M.C. de, Zegers, M., Hoonhout, L.H.F., & Wagner, C. (2007). Onbedoelde schade in Nederlandse ziekenhuizen. Dossieronderzoek van ziekenhuisopnames in 2004. Utrecht/Amsterdam: NIVEL/ EMGO Instituut VUmc. Bruijne, M.C. de, Zegers, M., Hoonhout, L.H.F., & Wagner, C. (2007). Onbedoelde schade in Nederlandse ziekenhuizen. Dossieronderzoek van ziekenhuisopnames in 2004. Utrecht/Amsterdam: NIVEL/ EMGO Instituut VUmc.
go back to reference Buijse, R., & Tol, M. van (2005). Tuchtrecht en professionele verpleegkundige standaard. Tijdschrift voor Verpleegkundigen, 9, 18-23. Buijse, R., & Tol, M. van (2005). Tuchtrecht en professionele verpleegkundige standaard. Tijdschrift voor Verpleegkundigen, 9, 18-23.
go back to reference Buikema, M. (2012). ‘Hadden ze maar geluisterd…’ Hoe patiënten en zorgverleners samen medische fouten kunnen voorkomen. Woubrugge: Zin Publishing. Buikema, M. (2012). ‘Hadden ze maar geluisterd…’ Hoe patiënten en zorgverleners samen medische fouten kunnen voorkomen. Woubrugge: Zin Publishing.
go back to reference Burke, J., Smith, L.N., Sveinsdóttir, H., & Willman, A. (2008). Patient safety in Europe: medication errors and hospital-acquired infections. Amsterdam: Workgroup of European Nurse Researchers. Burke, J., Smith, L.N., Sveinsdóttir, H., & Willman, A. (2008). Patient safety in Europe: medication errors and hospital-acquired infections. Amsterdam: Workgroup of European Nurse Researchers.
go back to reference Carayon, P. (red.) (2007). Handbook of human factors and ergonomics in health care and patient safety. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. Carayon, P. (red.) (2007). Handbook of human factors and ergonomics in health care and patient safety. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
go back to reference Carayon, P., Schoofs Hundt, A., Karsh, B.-T., Gurses, A.P., Alvarado, C.J., Smith, M., e.a. (2006). Work system design for patient safety: the SEIPS model. Quality and Safety in Health Care, 15(suppl. 1), i50-i58. CrossRefPubMedPubMedCentral Carayon, P., Schoofs Hundt, A., Karsh, B.-T., Gurses, A.P., Alvarado, C.J., Smith, M., e.a. (2006). Work system design for patient safety: the SEIPS model. Quality and Safety in Health Care, 15(suppl. 1), i50-i58. CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference CGMV vakorganisatie voor christenen, CNV Zorg & Welzijn, FNV Zorg & Welzijn, HCF, NU’91, RMU Sector Gezondheidszorg, e.a. (2015). Beroepscode van verpleegkundigen en verzorgenden. Utrecht: V&VN. CGMV vakorganisatie voor christenen, CNV Zorg & Welzijn, FNV Zorg & Welzijn, HCF, NU’91, RMU Sector Gezondheidszorg, e.a. (2015). Beroepscode van verpleegkundigen en verzorgenden. Utrecht: V&VN.
go back to reference Donabedian, A. (1980). Explorations in quality assessment en monitoring (vol. 1): the definition of quality and approaches to its assessment. Ann Arbor, MI: Health Administration Press. Donabedian, A. (1980). Explorations in quality assessment en monitoring (vol. 1): the definition of quality and approaches to its assessment. Ann Arbor, MI: Health Administration Press.
go back to reference GGZ NL, LPGGz, NVvP, NIP, & V&VN (2015). Plan van aanpak patiëntveiligheid in de ggz 2015-2017, versie 3.0. Amersfoort: GGZ NL. GGZ NL, LPGGz, NVvP, NIP, & V&VN (2015). Plan van aanpak patiëntveiligheid in de ggz 2015-2017, versie 3.0. Amersfoort: GGZ NL.
go back to reference Grol, R.T.P.M., & Wensing, M.J.P. (2012). Implementatie. Effectieve verandering in de patiëntenzorg (5e druk). Amsterdam: Reed Business Education. Grol, R.T.P.M., & Wensing, M.J.P. (2012). Implementatie. Effectieve verandering in de patiëntenzorg (5e druk). Amsterdam: Reed Business Education.
go back to reference Hemmes, I., & Zweekhorst, P. (2008). Prisma praktisch. Geldrop: MedInsight. Hemmes, I., & Zweekhorst, P. (2008). Prisma praktisch. Geldrop: MedInsight.
go back to reference Inspectie voor de Gezondheidszorg (2005). Patiëntveiligheid Definitielijst (juni 2005, herziene versie). Den Haag: Inspectie voor de Gezondheidszorg. Inspectie voor de Gezondheidszorg (2005). Patiëntveiligheid Definitielijst (juni 2005, herziene versie). Den Haag: Inspectie voor de Gezondheidszorg.
go back to reference Institute of Medicine (2004). Keeping patients safe: transforming the work environment of nurses. Washington, DC: National Academies Press. Institute of Medicine (2004). Keeping patients safe: transforming the work environment of nurses. Washington, DC: National Academies Press.
go back to reference Kenney, C. (2013). Zorg op zijn best. Naar een veilige en doelmatige zorg (vertaling van The best practice. How the new quality movement is transforming medicine). Amsterdam: Reed Business Education. Kenney, C. (2013). Zorg op zijn best. Naar een veilige en doelmatige zorg (vertaling van The best practice. How the new quality movement is transforming medicine). Amsterdam: Reed Business Education.
go back to reference Kohn, L.T., Corrigan, J.M., & Donaldson, M.S. (red.) (1999). To err is human. Building a safer health system. Washington, DC: Institute of Medicine, National Academies Press. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., & Donaldson, M.S. (red.) (1999). To err is human. Building a safer health system. Washington, DC: Institute of Medicine, National Academies Press.
go back to reference Langelaan, M., Baines, R.J., Broekens, M.A., Siemerink, K.M., Steeg, L. van de, Asscheman, H., e.a. (2010). Monitor zorggerelateerde schade 2008: dossieronderzoek in Nederlandse ziekenhuizen. Utrecht: NIVEL. Langelaan, M., Baines, R.J., Broekens, M.A., Siemerink, K.M., Steeg, L. van de, Asscheman, H., e.a. (2010). Monitor zorggerelateerde schade 2008: dossieronderzoek in Nederlandse ziekenhuizen. Utrecht: NIVEL.
go back to reference Langelaan, M., Bruijne, M.C. de, Baines, R.J., Broekens, M.A., Hammink, K., Schilp, J., e.a. (2013). Monitor zorggerelateerde schade 2011/2012: dossieronderzoek in Nederlandse ziekenhuizen. Amsterdam/Utrecht: EMGO+ Instituut/VUmc/NIVEL. Langelaan, M., Bruijne, M.C. de, Baines, R.J., Broekens, M.A., Hammink, K., Schilp, J., e.a. (2013). Monitor zorggerelateerde schade 2011/2012: dossieronderzoek in Nederlandse ziekenhuizen. Amsterdam/Utrecht: EMGO+ Instituut/VUmc/NIVEL.
go back to reference Legemaate, J. (red.) (1998). De WGBO: van tekst naar toepassing. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum, p. 17. Legemaate, J. (red.) (1998). De WGBO: van tekst naar toepassing. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum, p. 17.
go back to reference Legemaate, J., Christiaans, I., Doppegieter, R., & Roode, R. de (2007). Veilig incident melden – context en randvoorwaarden. Houten/Antwerpen: BS/Standaard Uitgeverij. Legemaate, J., Christiaans, I., Doppegieter, R., & Roode, R. de (2007). Veilig incident melden – context en randvoorwaarden. Houten/Antwerpen: BS/Standaard Uitgeverij.
go back to reference Leistikow, I. (2014). Voorkomen is beter. Leren van calamiteiten in de zorg. Leusden: Diagnosis Uitgevers. Leistikow, I. (2014). Voorkomen is beter. Leren van calamiteiten in de zorg. Leusden: Diagnosis Uitgevers.
go back to reference Leistikow, I.P., Kessels-Habraken, M.M.P., & Bruijn, J.A. de (2009). Risicoanalyse loont de moeite. Medisch Contact, 64(40), 1634-1638. Leistikow, I.P., Kessels-Habraken, M.M.P., & Bruijn, J.A. de (2009). Risicoanalyse loont de moeite. Medisch Contact, 64(40), 1634-1638.
go back to reference Leistikow, I.P., Molendijk, H., Tijink, H., & Vloed, J. van der (2009). Dit nooit meer. Artsen vertellen over hun incident. Utrecht: Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO. Leistikow, I.P., Molendijk, H., Tijink, H., & Vloed, J. van der (2009). Dit nooit meer. Artsen vertellen over hun incident. Utrecht: Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO.
go back to reference Leistikow, I.P., Ridder, K. den, & Vries, B. de (2009). Patiëntveiligheid: Systematische Incident Reconstructie en Evaluatie (2e druk). Maarssen: Elsevier gezondheidszorg. Leistikow, I.P., Ridder, K. den, & Vries, B. de (2009). Patiëntveiligheid: Systematische Incident Reconstructie en Evaluatie (2e druk). Maarssen: Elsevier gezondheidszorg.
go back to reference Leistikow, I., Schaaf, T. van der, Habraken, M., & Reijnders-Thijssen, P. (2006). SAFER : Scenario Analyse van Faalwijzen, Effecten en Risico’s. Utrecht/Eindhoven/Maastricht: UMC Utrecht/TU Eindhoven/MAASTRO clinic. Leistikow, I., Schaaf, T. van der, Habraken, M., & Reijnders-Thijssen, P. (2006). SAFER : Scenario Analyse van Faalwijzen, Effecten en Risico’s. Utrecht/Eindhoven/Maastricht: UMC Utrecht/TU Eindhoven/MAASTRO clinic.
go back to reference NPCF (2011-2014). Patiëntveiligheidskaarten. Utrecht: NPCF. NPCF (2011-2014). Patiëntveiligheidskaarten. Utrecht: NPCF.
go back to reference NTA 8009:2014. Veiligheidsmanagementsysteem voor ziekenhuizen en instellingen die ziekenhuiszorg verlenen (2014). Delft: NEN Uitgeverij. NTA 8009:2014. Veiligheidsmanagementsysteem voor ziekenhuizen en instellingen die ziekenhuiszorg verlenen (2014). Delft: NEN Uitgeverij.
go back to reference NVZ vereniging van ziekenhuizen, Orde van Medisch Specialisten, Landelijk Expertisecentrum Verpleging & Verzorging (LEVV), Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN), & Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) (2007). Veiligheidsprogramma Voorkom schade, werk veilig in de Nederlandse ziekenhuizen. Utrecht: NVZ, Orde van Medisch Specialisten, LEVV, V&VN en NFU. NVZ vereniging van ziekenhuizen, Orde van Medisch Specialisten, Landelijk Expertisecentrum Verpleging & Verzorging (LEVV), Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN), & Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) (2007). Veiligheidsprogramma Voorkom schade, werk veilig in de Nederlandse ziekenhuizen. Utrecht: NVZ, Orde van Medisch Specialisten, LEVV, V&VN en NFU.
go back to reference Ouboter, S., Kievit, L., Brugman, J., Kelderman, D., & Bruinsma, G. (2010). Ook de patiënt heeft iets te melden. Tijdschrift voor Verpleegkundigen, 1, 31-34. Ouboter, S., Kievit, L., Brugman, J., Kelderman, D., & Bruinsma, G. (2010). Ook de patiënt heeft iets te melden. Tijdschrift voor Verpleegkundigen, 1, 31-34.
go back to reference Sande, R. van der, Mintjes-de Groot, A.J., & Harten, W.H. van (2006). Patiëntveiligheid in internationaal perspectief. In: J.J.E. van Everdingen, S.M. Smorenburg, W. Schellekens, A. Molendijk, J. Kievit, W.H. van Harten, e.a. (red.), Praktijkboek patiëntveiligheid (pp. 15-26). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. CrossRef Sande, R. van der, Mintjes-de Groot, A.J., & Harten, W.H. van (2006). Patiëntveiligheid in internationaal perspectief. In: J.J.E. van Everdingen, S.M. Smorenburg, W. Schellekens, A. Molendijk, J. Kievit, W.H. van Harten, e.a. (red.), Praktijkboek patiëntveiligheid (pp. 15-26). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. CrossRef
go back to reference Setten, J. van (2010). Hoe krijg ik ze zover? Draagvlak zonder dwang. Amsterdam/Antwerpen: Business Contact. Setten, J. van (2010). Hoe krijg ik ze zover? Draagvlak zonder dwang. Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.
go back to reference Skipr (2015). SJG geeft verpleegkundige zelfde inbreng als specialist. Skipr (2015). SJG geeft verpleegkundige zelfde inbreng als specialist.
go back to reference Thiecke, M., & Zeeuw, B. van der (2013). Systemisch transitiemanagement. Neem voor de verandering de makkelijke weg. Amsterdam: Boom/Nelissen ( www.​bvplanb.​nl). Thiecke, M., & Zeeuw, B. van der (2013). Systemisch transitiemanagement. Neem voor de verandering de makkelijke weg. Amsterdam: Boom/Nelissen ( www.​bvplanb.​nl).
go back to reference Vesseur, J., & Wal, G. van der (2007). Inspectie geeft spijkerharde garanties: melden zonder angst is voorwaarde voor kwaliteitsverbetering. Medisch Contact, 62(5), 184-186. Vesseur, J., & Wal, G. van der (2007). Inspectie geeft spijkerharde garanties: melden zonder angst is voorwaarde voor kwaliteitsverbetering. Medisch Contact, 62(5), 184-186.
go back to reference Vincent, C. (red.) (2001). Clinical Risk Management: enhancing patient safety (2e druk). Londen: BMJ Books. Vincent, C. (red.) (2001). Clinical Risk Management: enhancing patient safety (2e druk). Londen: BMJ Books.
go back to reference Vollenbroek, J. (2003). Leren van fouten. Baarn: Nelissen. Vollenbroek, J. (2003). Leren van fouten. Baarn: Nelissen.
go back to reference Vollenbroek, J. (2010). Van beginner tot uitblinker. Jezelf of anderen leren om beter te presteren. Alphen aan den Rijn: Wolters Kluwer Business. Vollenbroek, J. (2010). Van beginner tot uitblinker. Jezelf of anderen leren om beter te presteren. Alphen aan den Rijn: Wolters Kluwer Business.
go back to reference Vollenbroek, J. (2013). Minder fouten maken. Oldenzaal: Human Error Consultancy (www.minder-foutenmaken.nl). Vollenbroek, J. (2013). Minder fouten maken. Oldenzaal: Human Error Consultancy (www.minder-foutenmaken.nl).
go back to reference Willems, R. (2004). Hier werk je veilig, of je werkt hier niet. Sneller beter – de veiligheid in de zorg (eindrapportage). Den Haag: Shell Nederland. Willems, R. (2004). Hier werk je veilig, of je werkt hier niet. Sneller beter – de veiligheid in de zorg (eindrapportage). Den Haag: Shell Nederland.
go back to reference Wollersheim, H., Bakker, P.J.M., Bijnen, A.B., Gouma, D.J., Wagner, C., & Weijden, T. van der (red.) (2012). Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Wollersheim, H., Bakker, P.J.M., Bijnen, A.B., Gouma, D.J., Wagner, C., & Weijden, T. van der (red.) (2012). Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference World Health Organization (2010). The conceptual framework for the International Classification for Patient Safety, version 1.1: final technical report, executive summary. Genève: World Health Organization. World Health Organization (2010). The conceptual framework for the International Classification for Patient Safety, version 1.1: final technical report, executive summary. Genève: World Health Organization.
go back to reference Bon, A. van, & Molendijk, H. (2009). Als het misgaat. Over openheid na een incident. Zwolle: Centrum Patiëntveiligheid Isala. Bon, A. van, & Molendijk, H. (2009). Als het misgaat. Over openheid na een incident. Zwolle: Centrum Patiëntveiligheid Isala.
go back to reference Kruijf, J. de (2012). Artsen zijn ook maar mensen. Groningen: Uitgeverij Johan de Kruijf. Kruijf, J. de (2012). Artsen zijn ook maar mensen. Groningen: Uitgeverij Johan de Kruijf.
go back to reference Leistikow, I.P., Molendijk, H., Tijink, H., & Vloed, J. van der (2009). Dit nooit meer. Artsen vertellen over hun incident. Utrecht: Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO. Leistikow, I.P., Molendijk, H., Tijink, H., & Vloed, J. van der (2009). Dit nooit meer. Artsen vertellen over hun incident. Utrecht: Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO.
go back to reference Leistikow, I. (2014). Voorkomen is beter. Leren van calamiteiten in de zorg. Leusden: Diagnosis Uitgevers. Leistikow, I. (2014). Voorkomen is beter. Leren van calamiteiten in de zorg. Leusden: Diagnosis Uitgevers.
go back to reference Santomauro, C.M., Kalkman, C.J., & Dekker, S.W.A. (2014). Second victims, organizational resilience and the role of hospital administration. Journal of Hospital Administration, 3(5), 95-103. Santomauro, C.M., Kalkman, C.J., & Dekker, S.W.A. (2014). Second victims, organizational resilience and the role of hospital administration. Journal of Hospital Administration, 3(5), 95-103.
go back to reference Seys, D., Scott, S., Wu, A., Gerven, E. van, Vleugels, A., Euwema, M., e.a. (2013). Supporting involved health care professionals (second victims) following an adverse health event: a literature review. International Journal of Nursing Studies, 50, 678-687. CrossRefPubMed Seys, D., Scott, S., Wu, A., Gerven, E. van, Vleugels, A., Euwema, M., e.a. (2013). Supporting involved health care professionals (second victims) following an adverse health event: a literature review. International Journal of Nursing Studies, 50, 678-687. CrossRefPubMed
go back to reference Wu, A.W. (2000). Medical error: the second victim. The doctor who makes the mistake needs help too. British Medical Journal, 320(7237), 726-727. PubMed Wu, A.W. (2000). Medical error: the second victim. The doctor who makes the mistake needs help too. British Medical Journal, 320(7237), 726-727. PubMed
go back to reference Berben, S.A.A., Meijs, T.H.J.M., Grunsven, P.M. van, Schoonhoven, L., & Achterberg, T. van (2012). Barriers and facilitators in pain management for trauma patients in the chain of emergency care. Injury, 43(9), 1397-1402. CrossRefPubMed Berben, S.A.A., Meijs, T.H.J.M., Grunsven, P.M. van, Schoonhoven, L., & Achterberg, T. van (2012). Barriers and facilitators in pain management for trauma patients in the chain of emergency care. Injury, 43(9), 1397-1402. CrossRefPubMed
go back to reference Berben, S., Schoonhoven, L., & Vloet, L. (2011). Pijn bij trauma. Gids voor pijnbestrijding in de spoedzorg. Delft: Eburon. Berben, S., Schoonhoven, L., & Vloet, L. (2011). Pijn bij trauma. Gids voor pijnbestrijding in de spoedzorg. Delft: Eburon.
go back to reference Cox, K., Louw, D. de, Verhoef, J., & Kuiper, C. (red.) (2012). Evidence-based practice voor verpleegkundigen. Den Haag: Boom Lemma. Cox, K., Louw, D. de, Verhoef, J., & Kuiper, C. (red.) (2012). Evidence-based practice voor verpleegkundigen. Den Haag: Boom Lemma.
go back to reference Ebben, R.H.A., Mintjes-de Groot, A.J., & Vloet, L.C.M. (2010). Opvolging van het landelijk protocol ambulancezorg. Beïnvloedende factoren geïdentificeerd. Critical Care, 5, 10-13. CrossRef Ebben, R.H.A., Mintjes-de Groot, A.J., & Vloet, L.C.M. (2010). Opvolging van het landelijk protocol ambulancezorg. Beïnvloedende factoren geïdentificeerd. Critical Care, 5, 10-13. CrossRef
go back to reference Ebben, R.H.A., Vloet, L.C.M., Mintjes-de Groot, A.J., & Achterberg, T. van (2012). Factors influencing adherence to an Emergency Department National Protocol. European Journal of Emergency Medicine, 19 (1), 53-56. CrossRefPubMed Ebben, R.H.A., Vloet, L.C.M., Mintjes-de Groot, A.J., & Achterberg, T. van (2012). Factors influencing adherence to an Emergency Department National Protocol. European Journal of Emergency Medicine, 19 (1), 53-56. CrossRefPubMed
go back to reference Everdingen, J.J.E. van, Smorenburg, S.M., Schellekens, W. Molendijk, A., Kievit, J., Harten, W.H. van, e.a. (red.) (2006). Praktijkboek patiëntveiligheid. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Everdingen, J.J.E. van, Smorenburg, S.M., Schellekens, W. Molendijk, A., Kievit, J., Harten, W.H. van, e.a. (red.) (2006). Praktijkboek patiëntveiligheid. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Grol, R.T.P.M., & Wensing, M.J.P. (2012). Implementatie. Effectieve verandering in de patiëntenzorg (5e druk). Amsterdam: Reed Business Education. Grol, R.T.P.M., & Wensing, M.J.P. (2012). Implementatie. Effectieve verandering in de patiëntenzorg (5e druk). Amsterdam: Reed Business Education.
go back to reference Mintjes-de Groot, A.J. (2008). EBP in onderwijs en praktijk bevorderd via lectoraat. Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 3, 4-7. CrossRef Mintjes-de Groot, A.J. (2008). EBP in onderwijs en praktijk bevorderd via lectoraat. Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 3, 4-7. CrossRef
go back to reference Plas, M., Engelshoven, I. van, & Mintjes-de Groot, J. (2008). Doorbreek de rituelen. Een overzicht van zinloze rituelen in de zorg en een stappenplan om deze te doorbreken (rapport). Utrecht: LEVV. Plas, M., Engelshoven, I. van, & Mintjes-de Groot, J. (2008). Doorbreek de rituelen. Een overzicht van zinloze rituelen in de zorg en een stappenplan om deze te doorbreken (rapport). Utrecht: LEVV.
go back to reference Vesseur, J., & Wal, G. van der (2007). Inspectie geeft spijkerharde garanties: melden zonder angst is voorwaarde voor kwaliteitsverbetering. Medisch Contact, 62(5), 184-186. Vesseur, J., & Wal, G. van der (2007). Inspectie geeft spijkerharde garanties: melden zonder angst is voorwaarde voor kwaliteitsverbetering. Medisch Contact, 62(5), 184-186.
go back to reference Vloet, L. (2012). Haastige spoed, evidence based goed! De tijd dringt. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Vloet, L. (2012). Haastige spoed, evidence based goed! De tijd dringt. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
go back to reference Wollersheim, H., Bakker, P.J.M., Bijnen, A.B., Gouma, D.J., Wagner, C., & Weijden, T. van der (red.) (2012). Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Wollersheim, H., Bakker, P.J.M., Bijnen, A.B., Gouma, D.J., Wagner, C., & Weijden, T. van der (red.) (2012). Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
1 Inleiding in patiëntveiligheid
Auteurs
Karien den Ridder
Yvonne Tuitert-van Asten
Yvonne van der Tuijn
Annelies van Bon
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1113-2_1