Skip to main content
Top

2008 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Zindelijkheidstraining bij kinderen en jeugdigen met autismespectrumstoornissen

Auteurs : Bibi Huskens, Dagmar Sjoerdstra

Gepubliceerd in: Begeleiding van kinderen en jongeren met autisme

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Zindelijkheid is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van elk kind. Het geeft een kind een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid en zelfvertrouwen en toegang tot deelname aan activiteiten in de samenleving (Cicero & Pfadt, 2002). Natte en bevuilde kleding of slechte hygiëne met betrekking tot de toiletgang kan ertoe leiden dat het kind niet wordt geaccepteerd door anderen. Zindelijkheidsproblemen komen veel voor bij kinderen en jeugdigen met autismespectrumstoornissen (ASS). Deze doelgroep staat in de wetenschap bekend als een van de moeilijkste groepen voor zindelijkheidstraining. Veel technieken die bij anderen kinderen worden toegepast om zindelijk te worden, zijn voor kinderen en jeugdigen met ASS niet toereikend (Wheeler, 2004).

Metagegevens
Titel
Zindelijkheidstraining bij kinderen en jeugdigen met autismespectrumstoornissen
Auteurs
Bibi Huskens
Dagmar Sjoerdstra
Copyright
2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6421-3_8