Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

42. Zijdeurinterventies

Auteur : Jan Remmerswaal

Gepubliceerd in: Begeleiden van groepen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Interventies zijn methoden en technieken die de hulpverlener of begeleider gebruikt om het gedrag van een cliënt of een groep te veranderen of beïnvloeden. De begeleider kan daartoe beschikken over een grote hoeveelheid methoden en technieken. In dit hoofdstuk ligt de nadruk op het gebruik van indirecte en zijdelingse interventies (zoals het gebruik van metaforen en beeldspraak). Dit staat ook wel bekend als de zijdeurbenadering. We bespreken enkele methodische overwegingen bij de keuze voor deze benadering. De indirecte methoden van de zijdeurbenadering hebben onder meer tot doel weerstanden te omzeilen, om sneller tot de kern van het probleem te komen. Een andere reden om ze te gebruiken is dat ze vaak goed aansluiten bij groepen die niet sterk verbaal ingesteld zijn. Er komen voorbeelden van zijdeurinterventies aan bod: gebruik van verhalen, landkaart op de vloer, foto’s of associatiekaarten, geleide fantasie en visualisatie, tekenen of schilderen, rituelen, dramamethoden, labyrint en ganzenbord. We besluiten met het noemen van enkele indicaties en contra-indicaties.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
In plaats van grote foto’s (op A4-formaat) kan de begeleider ook gebruikmaken van zogeheten associatiekaarten. Voorbeelden van zulke kaarten zijn: Twynstra Gudde-kaarten, Associatiekaarten (René Domenisse; Thema, 2011), Briefingcards (Spanish Waters; zie www.​briefingcards.​nl), RAAK Associatiekaarten (zie www.​toermalijndordre​cht.​nl) en de Beeldwerkkaarten van Creatum (www.​creatum-beeldwerk.​nl).
 
Literatuur
go back to reference Gardner, R. (1977). Therapeutic communication with children. The mutual storytelling technique. New York: Jason Aronson. Gardner, R. (1977). Therapeutic communication with children. The mutual storytelling technique. New York: Jason Aronson.
go back to reference Haley, J. (1980). Strategieën in de psychotherapie. Utrecht: Bijleveld. (Oorspronkelijk: Strategies of psychotherapy. New York: Grune and Stratton, 1963.) Haley, J. (1980). Strategieën in de psychotherapie. Utrecht: Bijleveld. (Oorspronkelijk: Strategies of psychotherapy. New York: Grune and Stratton, 1963.)
go back to reference Hart, O. van der (1978). Overgang en bestendiging. Over het ontwerpen en voorschrijven van rituelen in psychotherapie. Deventer: Van Loghum Slaterus. Hart, O. van der (1978). Overgang en bestendiging. Over het ontwerpen en voorschrijven van rituelen in psychotherapie. Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Islamro, G. (2008). Rituals in organisations: a review and expansion of current theory. Sao Paulo. Islamro, G. (2008). Rituals in organisations: a review and expansion of current theory. Sao Paulo.
go back to reference Lobel, A. (1988). Kikker en Pad zijn altijd samen. Amsterdam: Ploegsma. Lobel, A. (1988). Kikker en Pad zijn altijd samen. Amsterdam: Ploegsma.
go back to reference Meinderts, K. & A. Fienieg (1995). Kuik en Vark en de verdronken maan. Amsterdam: Ploegsma. Meinderts, K. & A. Fienieg (1995). Kuik en Vark en de verdronken maan. Amsterdam: Ploegsma.
go back to reference Mulder, L. & J. Budde (2006). Drama in bedrijf. Werken met dramatechnieken in training en coaching. Zaltbommel: Thema. Mulder, L. & J. Budde (2006). Drama in bedrijf. Werken met dramatechnieken in training en coaching. Zaltbommel: Thema.
go back to reference Pluth, B.P. (2008). 101 Filmfragmenten voor opleiding, training en onderwijs. Zaltbommel: Thema (filmfragmenten worden niet bijgeleverd). Pluth, B.P. (2008). 101 Filmfragmenten voor opleiding, training en onderwijs. Zaltbommel: Thema (filmfragmenten worden niet bijgeleverd).
go back to reference Remmerswaal, J. (2013). Persoonsdynamica. Professioneel omgaan met emoties. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Remmerswaal, J. (2013). Persoonsdynamica. Professioneel omgaan met emoties. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Sun Tzu (2005). De kunst van het oorlogvoeren. Utrecht: Servire. (Oorspronkelijk ca. 500 v.Chr.). Sun Tzu (2005). De kunst van het oorlogvoeren. Utrecht: Servire. (Oorspronkelijk ca. 500 v.Chr.).
go back to reference Young, F.D. (1981). Front-door, side-door and back-door appraoches to your client’s problem-solution: a simple model for pragmatic and ethical intervention. Journal of Strategic and Systemic Therapy. Young, F.D. (1981). Front-door, side-door and back-door appraoches to your client’s problem-solution: a simple model for pragmatic and ethical intervention. Journal of Strategic and Systemic Therapy.
go back to reference Williams, M. (1973). Het fluwelen konijn. Utrecht: Bruna. (Oorspronkelijk: The velveteen rabbit or how toys become real. Londen: Heinemann, 1922). Williams, M. (1973). Het fluwelen konijn. Utrecht: Bruna. (Oorspronkelijk: The velveteen rabbit or how toys become real. Londen: Heinemann, 1922).
go back to reference Wijk, A. van der & Steen, H. van der (2009). Werk in uitvoering. Over de kracht van improviseren op de werkvloer. Culemborg: Van Duuren Media. Wijk, A. van der & Steen, H. van der (2009). Werk in uitvoering. Over de kracht van improviseren op de werkvloer. Culemborg: Van Duuren Media.
Metagegevens
Titel
Zijdeurinterventies
Auteur
Jan Remmerswaal
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0725-8_42