Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Begeleiden van groepen: een procesmatige benadering

Auteur : Jan Remmerswaal

Gepubliceerd in: Begeleiden van groepen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De begeleider van groepen moet in zijn werk met veel groepsverschijnselen en dynamieken rekening houden. Zoveel, dat hij makkelijk het overzicht kan verliezen. Daarom biedt dit hoofdstuk een relatief eenvoudig model van procesbegeleiding waarin slechts drie aspecten een hoofdrol spelen. Deze aanpak is ontworpen door Goossens en heet ‘integrale procesbegeleiding van groepen’ (IPG). De drie belangrijkste aspecten in zijn model zijn: a groepsontwikkeling, b leiderschapsstijlen, en c niveaus van groepsfunctioneren. Ze komen in dit hoofdstuk eerst afzonderlijk en daarna in hun onderlinge samenhang aan bod. De vijf fasen zijn: voorfase, beginfase, middenfase, fase als autonome groep en afsluitingsfase. Voor elke fase wordt aangegeven wat de betekenis ervan is voor de deelnemers en hoe de begeleider daar het best op kan aansluiten met leiderschap en interventies.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Bijkerk, L. & Ploeg, T. van der (2012). Aan het werk met actiekaarten. Zaltbommel: Thema. Bijkerk, L. & Ploeg, T. van der (2012). Aan het werk met actiekaarten. Zaltbommel: Thema.
go back to reference Dirkse-Hulscher, S. & Talen, A. (2007). Het groot werkvormen boek. Schoonhoven: Academic Service. Dirkse-Hulscher, S. & Talen, A. (2007). Het groot werkvormen boek. Schoonhoven: Academic Service.
go back to reference Durlinger, A. (2011). Handboek voor trainers. Amsterdam: Mediawerf. Durlinger, A. (2011). Handboek voor trainers. Amsterdam: Mediawerf.
go back to reference Galan, K. de (2010). Trainen. Een praktijkgids (2e dr.). Amsterdam: Pearson Education Benelux. Galan, K. de (2010). Trainen. Een praktijkgids (2e dr.). Amsterdam: Pearson Education Benelux.
go back to reference Galan, K. de (2011). Trainingen ontwerpen (2e dr.). Amsterdam: Pearson Education Benelux. Galan, K. de (2011). Trainingen ontwerpen (2e dr.). Amsterdam: Pearson Education Benelux.
go back to reference Goffman, E. (1980). Stigma: aantekeningen over het omgaan met een geschonden identiteit. Utrecht: Bijleveld (Oorspronkelijk: Stigma. Notes on the management of spoiled identity. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1963). Goffman, E. (1980). Stigma: aantekeningen over het omgaan met een geschonden identiteit. Utrecht: Bijleveld (Oorspronkelijk: Stigma. Notes on the management of spoiled identity. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1963).
go back to reference Goossens, W. (2004). Integrale procesbegeleiding van groepen. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (C2600). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Goossens, W. (2004). Integrale procesbegeleiding van groepen. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (C2600). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Goossens, W. (2009). Integrale procesbegeleiding van groepen. Een basismodel voor groeps- en teamcoaching. Tijdschrift voor Coaching, 28–31. Goossens, W. (2009). Integrale procesbegeleiding van groepen. Een basismodel voor groeps- en teamcoaching. Tijdschrift voor Coaching, 28–31.
go back to reference Karreman, M. (2010). Warming-ups en energizers; voor groepen, teams en grote bijeenkomsten (7e dr.). Zaltbommel: Thema. Karreman, M. (2010). Warming-ups en energizers; voor groepen, teams en grote bijeenkomsten (7e dr.). Zaltbommel: Thema.
go back to reference Kaufman, L. & Ploegmakers, J. (2010). Het geheim van de trainer toolbox (2e dr.). Amsterdam: Pearson Benelux. Kaufman, L. & Ploegmakers, J. (2010). Het geheim van de trainer toolbox (2e dr.). Amsterdam: Pearson Benelux.
go back to reference Mulder, L. & Budde, J. (2006). Drama in bedrijf. Werken met dramatechnieken in training en coaching. Zaltbommel: Thema. Mulder, L. & Budde, J. (2006). Drama in bedrijf. Werken met dramatechnieken in training en coaching. Zaltbommel: Thema.
go back to reference Mulder, L., Voors, W. & Hagen, H. (2010). Oefeningenboek voor groepen (3e dr.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Mulder, L., Voors, W. & Hagen, H. (2010). Oefeningenboek voor groepen (3e dr.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Oomkes, F.R. (2001). Training als beroep. Delen 2a en 2b. Oefeningen in sociale vaardigheid. Amsterdam: Boom. Oomkes, F.R. (2001). Training als beroep. Delen 2a en 2b. Oefeningen in sociale vaardigheid. Amsterdam: Boom.
go back to reference Remmerswaal, J. (2013). Handboek groepsdynamica (11e dr., herziene editie). Amsterdam: Boom Nelissen. Remmerswaal, J. (2013). Handboek groepsdynamica (11e dr., herziene editie). Amsterdam: Boom Nelissen.
go back to reference Remmerswaal, J. (1991). Groepsdynamika, deel I. Inleiding (11e dr.). Baarn: Nelissen. Remmerswaal, J. (1991). Groepsdynamika, deel I. Inleiding (11e dr.). Baarn: Nelissen.
go back to reference Riet, N. van (2001). Groepswerk in het maatschappelijk werk (8e dr.). Assen: Van Gorcum. Riet, N. van (2001). Groepswerk in het maatschappelijk werk (8e dr.). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Watzlawick, P., Beavin, J.H. & Jackson, D.D. (1974). De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Deventer: Van Loghum Slaterus (Oorspronkelijk: Pragmatics of human communications. New York: Norton, 1967). Watzlawick, P., Beavin, J.H. & Jackson, D.D. (1974). De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Deventer: Van Loghum Slaterus (Oorspronkelijk: Pragmatics of human communications. New York: Norton, 1967).
Metagegevens
Titel
Begeleiden van groepen: een procesmatige benadering
Auteur
Jan Remmerswaal
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0725-8_1