Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2013 | Uitgave 4/2013

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2013

Xenophobia and Tolerance Toward Immigrants in Adolescence: Cross-Influence Processes Within Friendships

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 4/2013
Auteurs:
Maarten Herman Walter van Zalk, Magraret Kerr, Nejra van Zalk, Håkan Stattin
Belangrijke opmerkingen
An erratum to this article can be found at http://​dx.​doi.​org/​10.​1007/​s10802-013-9745-9.

Abstract

To what extent do adolescents and their friends socialize each others’ attitudes toward immigrants? Can friends’ positive attitudes toward immigrants counter adolescents’ negative attitudes toward immigrants, and do friends’ negative attitudes decrease adolescents’ positive attitudes? These questions were examined by following a large (N = 1,472) friendship network of adolescents (49.2 % girls; M age = 13.31 at first measurement) across three annual measurements. Selection and influence processes regarding tolerance and xenophobia were distinguished with longitudinal social network analyses, controlling for effects of age, gender, and immigrant background. Findings showed that friends’ tolerance predicted increases in adolescents’ tolerance and friends’ xenophobia predicted increases in adolescents’ xenophobia. Moreover, friends’ tolerance predicted a lower likelihood of adolescents’ xenophobia increasing. The current results suggest that interventions should distinguish between tolerance and xenophobia, as these appear to represent two separate dimensions that are each influenced in specific ways by friends’ tolerance and xenophobia.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2013

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2013 Naar de uitgave