Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2013 | Uitgave 4/2013

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2013

Maternal Mind-Mindedness and Children’s Behavioral Difficulties: Mitigating the Impact of Low Socioeconomic Status

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 4/2013
Auteurs:
Elizabeth Meins, Luna C. Muñoz Centifanti, Charles Fernyhough, Sarah Fishburn

Abstract

Relations between mothers’ tendency to comment appropriately on their 8-month-olds’ internal states (mind-mindedness) and children’s behavioral difficulties (Strengths and Difficulties Questionnaire) at ages 44 and 61 months were investigated in a socially diverse sample (N = 171, 88 boys). Controlling for maternal depressive symptoms, perceived social support, sensitivity, child language ability, and child gender, maternal mind-mindedness was negatively related to children’s externalizing and internalizing behaviors specifically in low socioeconomic status (SES) families. Furthermore, behavioral difficulties at age 44 months mediated the relation between maternal mind-mindedness and behavioral difficulties at age 61 months, but only for low SES families. These findings are discussed with reference to possible ways in which mind-mindedness could inform interventions targeted at at-risk groups.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2013

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2013 Naar de uitgave