01-10-2011
WOORDEN VOORAF
Auteurs:
Vincent Koppelmans, Bert van Dien
Gepubliceerd in:
Neuropraxis
|
Uitgave 5/2011
Log in om toegang te krijgen
Extract
Kinderen die veel te vroeg worden geboren kennen dikwijls neurologische beperkingen die het verloop van hun ontwikkeling nadelig beïnvloeden (zie ook het artikel van Janneke Bruggink en Arend Bos in Neuropraxis 4, 2011:99–107). Motoriek en cognitieve vaardigheden komen niet tot volledige wasdom en later ontstaan er vaker dan bij op tijd geborenen, gedragsproblemen. Afgezien van allerlei fysieke problemen spelen ook omgevingsfactoren een rol bij het verklaren van ontwikkelingsachterstanden. Om problemen op tijd te kunnen signaleren en daarbij waar mogelijk in te grijpen, zijn meetinstrumenten nodig die, tegen lage kosten, eenvoudig en snel zijn te hanteren. Sasja Schepers, Maja Deković, Max Feltzer, Martin de Kleine en Anneloes van Baar betogen dat wellicht tekeningen van vijfjarige kinderen in de categorie te vroeg geborenen een eerste impressie kunnen geven van hun cognitieve en motorische ontwikkeling. Zowel verstandelijke als motorische vaardigheden zijn immers noodzakelijke voorwaarden om te kunnen tekenen. …