Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Neuropraxis 3/2009

01-06-2009 | Redactioneel

Woorden vooraf

Auteur: Bert van Dien

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 3/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Allengs wordt steeds duidelijker dat adhd behalve door psychosociale factoren ook wordt bepaald door neurobiologische factoren. Kinderen met adhd hebben zowel structurele als functionele afwijkingen in het brein, vooral in de prefrontale cortex, de basale ganglia, het striatum en het cerebellum. Deze hersengebieden zijn minder actief tijdens het uitvoeren van taken. adhd-kinderen lijken meer dan gezonde kinderen te profiteren van prikkels die worden opgeroepen door gedrag of prestaties te belonen of te bestraffen, of anders gezegd: het blijkt dat in het algemeen het effect van belonen en straffen groter is bij kinderen met adhd dan bij gezonde kinderen. De meeste neurobiologische modellen van adhd veronderstellen dat een tekort aan dopamine, dat een essentiële rol speelt bij het aanleren van nieuw gedrag, en het opnemen van nieuwe informatie in het striatum, de oorzaak vormt van adhd. Dit tekort zorgt voor een afwijkende respons op beloning en afwijkend leergedrag. De dopaminereactie op een daadwerkelijke beloning is weliswaar intact, maar zou er wel eens voor kunnen zorgen dat adhd te maken heeft met het niet kunnen anticiperen op beloningen die verder in de tijd liggen. Marjolein Numan poogt in haar bijdrage te doorgronden wat er nu omgaat in de hoofden van adhd-kinderen, teneinde zich te kunnen richten op factoren tijdens de ontwikkeling van kinderen met adhd die positief kunnen bijdragen aan een ‘normale’ motivatie.
Metagegevens
Titel
Woorden vooraf
Auteur
Bert van Dien
Publicatiedatum
01-06-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 3/2009
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03080150

Andere artikelen Uitgave 3/2009

Neuropraxis 3/2009 Naar de uitgave

Signalement

Artikelen

Signalementen

Verschenen