Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2009

01-09-2009 | Ten geleide

Wetten en bezwaren

Auteur: Else de Haan

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In juni van dit jaar overleed Teun van Manen. Veel te vroeg. Vijf jaar geleden interviewde Els van Es hem voor Kind en Adolescent Praktijk. In dat interview vertelde hij over zijn programma Zelfcontrole, voor kinderen met agressief en oppositioneel gedrag. Hij promoveerde op een onderzoek naar de effectiviteit van dat programma. Hij was wetenschapper, clinicus en een therapeut die van zijn lastige, boze, agressieve cliënten hield en in ze geloofde. We betreuren zijn dood. Gelukkig wordt zijn werk voortgezet. Gerly de Boo en haar collega’s ontwikkelden het programma Zelfcontrole op School, gebaseerd op Van Manens programma en kregen subsidie om de effectiviteit ervan te onderzoeken. Omdat lang niet alle ouders bereid of in staat zijn de voor dit soort problemen noodzakelijke oudertrainingen te volgen, richten zij hun aandacht op andere belangrijke volwassenen in het leven van een kind: de leerkracht op school. In De school als behandelsetting voor kinderen met externaliserende gedragsproblemen? beschrijven zij het programma, de achtergrond van het programma en het onderzoek dat de komende jaren wordt uitgevoerd bij ruim 200 kinderen op 18 basisscholen. Wij kijken uit naar de resultaten in 2012.
Literatuur
go back to reference Boer, F. (2002). Diagnosticeren is puzzelen, maar hoeveel stukjes heb je nodig? Kind en Adolescent Praktijk, 1, 1, 4-12. Boer, F. (2002). Diagnosticeren is puzzelen, maar hoeveel stukjes heb je nodig? Kind en Adolescent Praktijk, 1, 1, 4-12.
go back to reference Bosch, W. van den. (2009). Reactie op Frictie ‘Borderline persoonlijkheidstoornis en opvoeding; een verantwoorde combinatie?’ Kind en Adolescent Praktijk, 8, 77-79. Bosch, W. van den. (2009). Reactie op Frictie ‘Borderline persoonlijkheidstoornis en opvoeding; een verantwoorde combinatie?’ Kind en Adolescent Praktijk, 8, 77-79.
go back to reference Brunsting, R., Cytryn, G., & Gerrits, L. (2009). Borderline persoonlijkheidstoornis en opvoeding; een verantwoorde combinatie? Kind en Adolescent Praktijk, 8, 74-77. Brunsting, R., Cytryn, G., & Gerrits, L. (2009). Borderline persoonlijkheidstoornis en opvoeding; een verantwoorde combinatie? Kind en Adolescent Praktijk, 8, 74-77.
go back to reference Brunsting, R., Cytryn, G., & Gerrits, L. (2009). Weerwoord van de auteurs van Frictie. Kind en Adolescent Praktijk, 8, 78-79. Brunsting, R., Cytryn, G., & Gerrits, L. (2009). Weerwoord van de auteurs van Frictie. Kind en Adolescent Praktijk, 8, 78-79.
go back to reference Weisz, J.R., Jensen-Doss, A., & Hawley, K.M. (2006). Evidence-based youth psychotherapies versus usual clinical care. A meta-analysis of direct comparisons. American Psychologist, 61, 671-689. Weisz, J.R., Jensen-Doss, A., & Hawley, K.M. (2006). Evidence-based youth psychotherapies versus usual clinical care. A meta-analysis of direct comparisons. American Psychologist, 61, 671-689.
Metagegevens
Titel
Wetten en bezwaren
Auteur
Else de Haan
Publicatiedatum
01-09-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2009
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03088053

Andere artikelen Uitgave 3/2009

Kind & Adolescent Praktijk 3/2009 Naar de uitgave

Gezien en gelezen

Op een blauwe dag geboren