Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2009

01-09-2009 | Artikelen

De school als behandelsetting voor kinderen met externaliserende gedragsproblemen?

‘Zelfcontrole op school’

Auteur:    

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

‘Zelfcontrole op School’ (ZoS), een training in zelfcontrole, richt zich op kinderen met externaliserende gedragsproblemen op basisscholen in achterstandswijken. Voor deze kinderen en hun ouders is de drempel van de hulpverlening hoog. In dit artikel wordt beargumenteerd dat een interventie in de schoolcontext juist voor deze kinderen extra voordelen zou kunnen bieden. Het project ZoS is een effectonderzoek naar een training voor de kinderen en hun leerkracht; beide zijn gebaseerd op cognitief gedragstherapeutische methoden. Kinderen leren zelfreflectie en zelfcontrole door middel van gedragsen gevoelsregistraties, vaardigheidsoefeningen, ontspanning en cognitieve technieken, waaronder herstructurering, in groepjes van vier tot zeven kinderen. De eerste ervaringen met de interventies en de implementatie ervan worden besproken.
Literatuur
go back to reference Achenbach, T.M., & Rescorla, L.A. (2001). Manual for the ASEBA schoolaged forms & profiles. Burlington: University of Vermont, Research Centre for Children, Youth and Families. Achenbach, T.M., & Rescorla, L.A. (2001). Manual for the ASEBA schoolaged forms & profiles. Burlington: University of Vermont, Research Centre for Children, Youth and Families.
go back to reference August, G.J., Realmuto, G.M., Hektner, J.M., & Bloomquist, M.L., (2001). An integrated components preventive intervention for aggressive elementary school children: The early risers program. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69, 614-626. August, G.J., Realmuto, G.M., Hektner, J.M., & Bloomquist, M.L., (2001). An integrated components preventive intervention for aggressive elementary school children: The early risers program. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69, 614-626.
go back to reference Barkley, R.A. (1998). Opstandige kinderen: Een compleet ouder-trainingsprogramma. Lisse: Swets & Zeitlinger Publishers. Barkley, R.A. (1998). Opstandige kinderen: Een compleet ouder-trainingsprogramma. Lisse: Swets & Zeitlinger Publishers.
go back to reference Barkley, R.A., & Shelton, T.L. (2000). Multimethod psycho-educational intervention for pre-school children with disruptive behavior: Preliminary results at post-treatment. Journal of child psychology and psychiatry and allied disciplines, 41, 319-332. Barkley, R.A., & Shelton, T.L. (2000). Multimethod psycho-educational intervention for pre-school children with disruptive behavior: Preliminary results at post-treatment. Journal of child psychology and psychiatry and allied disciplines, 41, 319-332.
go back to reference Broidy, L.M., Trembly, R.E., Brame, B., Fergusson, D., Horwood, J.L., Laird, B., Moffit, T.E., Nagin, D.S., Bates, J.E., Dodge, K.A., Loeber, R., Lynam, D.R., Pettit, G.S., & Vittaro, F. (2003). Developmental trajectories of childhood disruptive behaviors and adolescent delinquency: A six-site, cross-national study. Developmental Psychology, 39, 222-245. Broidy, L.M., Trembly, R.E., Brame, B., Fergusson, D., Horwood, J.L., Laird, B., Moffit, T.E., Nagin, D.S., Bates, J.E., Dodge, K.A., Loeber, R., Lynam, D.R., Pettit, G.S., & Vittaro, F. (2003). Developmental trajectories of childhood disruptive behaviors and adolescent delinquency: A six-site, cross-national study. Developmental Psychology, 39, 222-245.
go back to reference Cavell, T.A., & Hughes, J.N. (2000). Secondary prevention as context for assessing change processes in aggressive children. Journal of School Psychology, 38, 199-235. Cavell, T.A., & Hughes, J.N. (2000). Secondary prevention as context for assessing change processes in aggressive children. Journal of School Psychology, 38, 199-235.
go back to reference Crick, N.R., & Dodge, K.A. (1994). A review and reformulation of social information-processing mechanisms in children’s social adjustment. Psychological Bulletin, 115, 74-101. Crick, N.R., & Dodge, K.A. (1994). A review and reformulation of social information-processing mechanisms in children’s social adjustment. Psychological Bulletin, 115, 74-101.
go back to reference D’Zurilla, T., & Goldfried, M. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of Abnormal Psychology, 78, 107-126. D’Zurilla, T., & Goldfried, M. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of Abnormal Psychology, 78, 107-126.
go back to reference Gifford-Smith M., Dodge K.A., Dishion T.J., & McCord, J. (2005). Peer influence in children and adolescents: Crossing the bridge from developmental to intervention science. Journal of Abnormal Child Psychology, 33, 255-265. Gifford-Smith M., Dodge K.A., Dishion T.J., & McCord, J. (2005). Peer influence in children and adolescents: Crossing the bridge from developmental to intervention science. Journal of Abnormal Child Psychology, 33, 255-265.
go back to reference Inventgroep. (2005). Helpen bij opgroeien en opvoeden: eerder, sneller en beter: Een advies over vroegtijdige signalering en interventies bij opvoed- en opgroeiproblemen. Utrecht: Inventgroep. Inventgroep. (2005). Helpen bij opgroeien en opvoeden: eerder, sneller en beter: Een advies over vroegtijdige signalering en interventies bij opvoed- en opgroeiproblemen. Utrecht: Inventgroep.
go back to reference Kazdin, A.E. (1996). Conduct disorders in childhood and adolescence (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Kazdin, A.E. (1996). Conduct disorders in childhood and adolescence (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
go back to reference Kazdin, A.E., Holland, L., & Crowley, M. (1997). Family experience of barriers to treatment and premature termination from child therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 65, 453-463. Kazdin, A.E., Holland, L., & Crowley, M. (1997). Family experience of barriers to treatment and premature termination from child therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 65, 453-463.
go back to reference Leeuwen, E. van, & Bijl, B. (2003). De validiteit van het SPRINT-instrumentarium; Eerste deelrapport van het evaluatieonderzoek. Duivendrecht, PI-research, intern rapport. Leeuwen, E. van, & Bijl, B. (2003). De validiteit van het SPRINT-instrumentarium; Eerste deelrapport van het evaluatieonderzoek. Duivendrecht, PI-research, intern rapport.
go back to reference Lier, P.A.C. van, Muthén, B.O., Sar, R.M. van der, & Crijnen, A.A.M. (2004). Preventing disruptive behavior in elementary school children: Impact of a universal classroom-based intervention. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72, 467-478. Lier, P.A.C. van, Muthén, B.O., Sar, R.M. van der, & Crijnen, A.A.M. (2004). Preventing disruptive behavior in elementary school children: Impact of a universal classroom-based intervention. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72, 467-478.
go back to reference Lochman, J.E., & Wells, K.C. (2004). The coping power program for preadolescent aggressive boys and their parents: Outcome effects at the 1-year follow-up. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71, 571-578. Lochman, J.E., & Wells, K.C. (2004). The coping power program for preadolescent aggressive boys and their parents: Outcome effects at the 1-year follow-up. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71, 571-578.
go back to reference Loeber, R. (1985). Patterns and development of antisocial child behavior. In G.J. Whitehurst (Ed.). Annals of Child Development, 2, pp 77-116. New York: JAI Press. Loeber, R. (1985). Patterns and development of antisocial child behavior. In G.J. Whitehurst (Ed.). Annals of Child Development, 2, pp 77-116. New York: JAI Press.
go back to reference Manen, T. van. (2001). Zelfcontrole: Een sociaal-cognitief interventieprogramma voor kinderen met agressief en oppositioneel gedrag. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Manen, T. van. (2001). Zelfcontrole: Een sociaal-cognitief interventieprogramma voor kinderen met agressief en oppositioneel gedrag. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Manen, T.G. van, Prins, P.J.M., & Emmelkamp, P.M.G. (2004). Reducing aggressive behavior in boys with a social cognitive group treatment: results of a randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 43, 1478-1487. Manen, T.G. van, Prins, P.J.M., & Emmelkamp, P.M.G. (2004). Reducing aggressive behavior in boys with a social cognitive group treatment: results of a randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 43, 1478-1487.
go back to reference Matthys, W., Loo, P. van, Pachen, V., Vries, H. de, & Hooff, J. van. (1995). Behavior of conduct disordered children in interaction with each other and with normal peers. Child Psychiatry and Human Development, 25, 183-195. Matthys, W., Loo, P. van, Pachen, V., Vries, H. de, & Hooff, J. van. (1995). Behavior of conduct disordered children in interaction with each other and with normal peers. Child Psychiatry and Human Development, 25, 183-195.
go back to reference Nock, M.K. (2003). Progress review of the psychosocial treatment of child conduct problems. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 1-28. Nock, M.K. (2003). Progress review of the psychosocial treatment of child conduct problems. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 1-28.
go back to reference Nock, M.K., & Photos, B.A. 2006. Parent motivation to participate in treatment: Assessment and prediction of subsequent participation. DOI: 10.1007/s10826-006-9022-4 Nock, M.K., & Photos, B.A. 2006. Parent motivation to participate in treatment: Assessment and prediction of subsequent participation. DOI: 10.1007/s10826-006-9022-4
go back to reference Patterson, G.R., DeGarmo, & Knutson, N. (2000). Hyperactive and antisocial behaviors: Comorbid or two points in the same process? Development and Psychopathology, 12, 91-106. Patterson, G.R., DeGarmo, & Knutson, N. (2000). Hyperactive and antisocial behaviors: Comorbid or two points in the same process? Development and Psychopathology, 12, 91-106.
go back to reference Snyder, H. (2001). Child delinquents. In R. Loeber & D.P. Farrington (Eds.), Risk factors and successful interventions. Thousand Oaks, CA: Sage. Snyder, H. (2001). Child delinquents. In R. Loeber & D.P. Farrington (Eds.), Risk factors and successful interventions. Thousand Oaks, CA: Sage.
go back to reference Verhulst, F.C. (2002). Gedragsvragenlijst voor kinderen van 6-18 jaar (Dutch translation of Teacher Report Form 6-18). Rotterdam: Academisch Ziekenhuis Rotterdam/ Erasmus Universiteit Rotterdam. Verhulst, F.C. (2002). Gedragsvragenlijst voor kinderen van 6-18 jaar (Dutch translation of Teacher Report Form 6-18). Rotterdam: Academisch Ziekenhuis Rotterdam/ Erasmus Universiteit Rotterdam.
Metagegevens
Titel
De school als behandelsetting voor kinderen met externaliserende gedragsproblemen?
‘Zelfcontrole op school’
Auteur
   
Publicatiedatum
01-09-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2009
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03088054

Andere artikelen Uitgave 3/2009

Kind & Adolescent Praktijk 3/2009 Naar de uitgave

Gezien en gelezen

Op een blauwe dag geboren

Achterop

Achterop