Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 10/2010

01-12-2010 | ONDERZOEK

Verzekeringsarts-cliëntcommunicatie tijdens beoordelingsgesprekken

Auteurs: H. J. van Rijssen, A. J. M. Schellart, J. R. Anema, A. J. van der Beek

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 10/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

SAMENVATTING

Het doel van dit onderzoek was inzicht te krijgen in enerzijds de verschillen tussen verwachtingen van cliënten over de communicatie voorafgaand aan een beoordelingsgesprek en hun mening achteraf, en anderzijds in de verschillen tussen deze meningen van cliënten en de inschatting van deze mening door de verzekeringsarts die de beoordeling deed. Hiertoe vulden 53 cliënten en 28 verzekeringsartsen vragenlijsten in. De resultaten laten verschillen zien tussen verwachtingen en meningen van cliënten op drie van de vier communicatieonderdelen, en bij laagopgeleide cliënten op alle onderdelen. De meningen van cliënten verschilden van die volgens verzekeringsartsen op twee van de zes communicatieonderdelen. Wij concluderen dat cliënten ondanks wat negatieve verwachtingen, achteraf vrij tevreden zijn over de communicatie. Verzekeringsartsen zijn redelijk in staat de mening van cliënten over de communicatie accuraat in te schatten, maar lijken vaak een té positief beeld te hebben. Het verdient aanbeveling deze bevindingen mee te nemen in communicatietrainingen voor verzekeringsartsen.
Literatuur
2.
go back to reference Lippel K. Workers describe the effect of the workers’ compensation process on their health: a Quebec study. Int J Law Psychiatry 2007; 30(4-5): 427–443.PubMedCrossRef Lippel K. Workers describe the effect of the workers’ compensation process on their health: a Quebec study. Int J Law Psychiatry 2007; 30(4-5): 427–443.PubMedCrossRef
3.
go back to reference O’Brien K, Cadbury N, Rollnick S, Woot F. Sickness certification in the general practice consultation: the patients’ perspective, a qualitative study. Fam Pract 2008; 25: 20–26.PubMedCrossRef O’Brien K, Cadbury N, Rollnick S, Woot F. Sickness certification in the general practice consultation: the patients’ perspective, a qualitative study. Fam Pract 2008; 25: 20–26.PubMedCrossRef
4.
go back to reference Stewart MA. Effective physician-patient communication and health outcomes: a review. CMAJ 1995; 152(9): 1423–1433.PubMed Stewart MA. Effective physician-patient communication and health outcomes: a review. CMAJ 1995; 152(9): 1423–1433.PubMed
5.
go back to reference Zolnierek KB, Dimatteo MR. Physician communication and patient adherence to treatment: a meta-analysis. Med Care 2009; 47(8): 826–834.PubMedCrossRef Zolnierek KB, Dimatteo MR. Physician communication and patient adherence to treatment: a meta-analysis. Med Care 2009; 47(8): 826–834.PubMedCrossRef
6.
go back to reference Brink-Muinen A van den. Hoe communiceren bedrijfsartsen en verzekeringsartsen met chronisch zieken en gehandicapten? Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2008; 16(9): 375–380. Brink-Muinen A van den. Hoe communiceren bedrijfsartsen en verzekeringsartsen met chronisch zieken en gehandicapten? Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2008; 16(9): 375–380.
7.
go back to reference Hussey S, Hoddinott P, Wilson P, et al. Sickness certification system in the United Kingdom: qualitative study of views of general practitioners in Scotland. BMJ 2004; 328(7431): 88.PubMedCrossRef Hussey S, Hoddinott P, Wilson P, et al. Sickness certification system in the United Kingdom: qualitative study of views of general practitioners in Scotland. BMJ 2004; 328(7431): 88.PubMedCrossRef
8.
go back to reference Campbell J, Roland M, Richards S, et al. Users’ reports and evaluations of out-of-hours health care and the UK national quality requirements: a cross sectional study. Br J Gen Pract 2009; 59(558): e8–e15.PubMedCrossRef Campbell J, Roland M, Richards S, et al. Users’ reports and evaluations of out-of-hours health care and the UK national quality requirements: a cross sectional study. Br J Gen Pract 2009; 59(558): e8–e15.PubMedCrossRef
9.
go back to reference Uden CJ van, Ament AJ, Hobma SO, et al. Patient satisfaction with out-of-hours primary care in the Netherlands. BMC Health Serv Res 2005; 5(1): 6.PubMedCrossRef Uden CJ van, Ament AJ, Hobma SO, et al. Patient satisfaction with out-of-hours primary care in the Netherlands. BMC Health Serv Res 2005; 5(1): 6.PubMedCrossRef
10.
go back to reference Hopkins JE, Loeb SJ, Fick DM. Beyond satisfaction, what service users expect of inpatient mental health care: a literature review. J Psychiatr Ment Health Nurs 2009; 16(10): 927–937.PubMedCrossRef Hopkins JE, Loeb SJ, Fick DM. Beyond satisfaction, what service users expect of inpatient mental health care: a literature review. J Psychiatr Ment Health Nurs 2009; 16(10): 927–937.PubMedCrossRef
11.
go back to reference World Health Organisation. The world health report 2008: primary health care: now more than ever. Genève: World Health Organisation Press, 2008. World Health Organisation. The world health report 2008: primary health care: now more than ever. Genève: World Health Organisation Press, 2008.
12.
go back to reference Burg CL van der. Cliëntenmonitor betreffende klantgerichtheid van de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige tijdens de claimbeoordeling (intern rapport). Amsterdam: UWV, 2007. Burg CL van der. Cliëntenmonitor betreffende klantgerichtheid van de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige tijdens de claimbeoordeling (intern rapport). Amsterdam: UWV, 2007.
13.
go back to reference Skowronski JJ, Sedikides C, Heider JD, et al. On the road to self-perception: interpretation of self-behaviors can be altered by priming. J Pers 2010; 78(1): 361–391.PubMedCrossRef Skowronski JJ, Sedikides C, Heider JD, et al. On the road to self-perception: interpretation of self-behaviors can be altered by priming. J Pers 2010; 78(1): 361–391.PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Verzekeringsarts-cliëntcommunicatie tijdens beoordelingsgesprekken
Auteurs
H. J. van Rijssen
A. J. M. Schellart
J. R. Anema
A. J. van der Beek
Publicatiedatum
01-12-2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 10/2010
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/s12498-010-0177-y

Andere artikelen Uitgave 10/2010

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 10/2010 Naar de uitgave