Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Versterken van emotieregulatie bij kinderen en hun ouders binnen de eerstelijns-ggz

Auteur : Nathalie Haeck

Gepubliceerd in: Emotieregulatietraining bij kinderen en adolescenten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Ook kortdurende behandelmodellen binnen de eerstelijns-ggz voor jongeren bij milde tot matige psychische klachten maken vaak gebruik van emotieregulatiemethodieken. Doel van deze eerstelijnsaanpak is het verminderen van klachten of problemen via het versterken van de coping of persoonlijke stijl. Daarnaast is er ook aandacht voor de omgevingsfactoren of omstandigheden. Het behandelmodel bestaat uit drie fasen, waarbij het versterken van de emotieregulatie een onderdeel vormt van de tweede fase. In dit hoofdstuk wordt dit behandelmodel geïllustreerd aan de hand van een casus, waarbij de emotieregulatievaardigheden van een twaalfjarige jongen worden versterkt die zich niet goed in zijn vel voelt zitten.
Literatuur
go back to reference Braet, C., & Bögels, S. (2013). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom. Braet, C., & Bögels, S. (2013). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom.
go back to reference Coppens, E., Vermet, I., Knaeps, J., De Clerck, M., De Schrijver, I., Matot, J. P., et al. (2015). Adolescent mental health care in Europe: State of the art, recommendations, and guidelines by the ADOCARE network. Brussel: Europese Unie. Coppens, E., Vermet, I., Knaeps, J., De Clerck, M., De Schrijver, I., Matot, J. P., et al. (2015). Adolescent mental health care in Europe: State of the art, recommendations, and guidelines by the ADOCARE network. Brussel: Europese Unie.
go back to reference Debruyne, S., & Haeck, N. (2016). Met PrOP los ik het op! Kortdurende psychologische interventies: Stappenplan voor kinderen en jongeren. Therapeutenboek en werkboek. Amsterdam: Boom. Debruyne, S., & Haeck, N. (2016). Met PrOP los ik het op! Kortdurende psychologische interventies: Stappenplan voor kinderen en jongeren. Therapeutenboek en werkboek. Amsterdam: Boom.
go back to reference Debruyne, S., Haeck, N., Rijnders, P., Heene, E., & Deveugele, M. (2010). Kortdurende interventies voor de eerste lijn: Stappenplan voor kinderen en jongeren. Therapeutenboek en werkboek. Amsterdam: Uitgeverij Boom. Debruyne, S., Haeck, N., Rijnders, P., Heene, E., & Deveugele, M. (2010). Kortdurende interventies voor de eerste lijn: Stappenplan voor kinderen en jongeren. Therapeutenboek en werkboek. Amsterdam: Uitgeverij Boom.
go back to reference De Looze, M., Van Dorsselaer, S., De Roos, S., Verdurmen, J., Stevens, G., Gommans, R., et al. (2013). HBSC 2013 Gezondheid, welzijn en opvoeding van jongeren in Nederland. Utrecht: Universiteit Utrecht. De Looze, M., Van Dorsselaer, S., De Roos, S., Verdurmen, J., Stevens, G., Gommans, R., et al. (2013). HBSC 2013 Gezondheid, welzijn en opvoeding van jongeren in Nederland. Utrecht: Universiteit Utrecht.
go back to reference Goodman, R. (1999). The extended version of the Strength and Difficulties Questionnaire as a guide to child psychiatric caseness and consequent burden. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 791–799.CrossRef Goodman, R. (1999). The extended version of the Strength and Difficulties Questionnaire as a guide to child psychiatric caseness and consequent burden. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 791–799.CrossRef
go back to reference Grob, A., & Smolenski, C. (2013). FEEL-KJ: Vragenlijst voor Emotieregulatie bij Kinderen. Handleiding. Nederlandse bewerking door C. Braet, E. Cracco & L. Theuwis. Hogrefe: Amsterdam. Grob, A., & Smolenski, C. (2013). FEEL-KJ: Vragenlijst voor Emotieregulatie bij Kinderen. Handleiding. Nederlandse bewerking door C. Braet, E. Cracco & L. Theuwis. Hogrefe: Amsterdam.
go back to reference Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3–24). New York: Guilford Press. Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3–24). New York: Guilford Press.
go back to reference Rijnders, P., & Heene, E. (2015). Handboek KOP-model. Kortdurende psychologische interventies voor de basis-ggz. Amsterdam: Uitgeverij Boom. Rijnders, P., & Heene, E. (2015). Handboek KOP-model. Kortdurende psychologische interventies voor de basis-ggz. Amsterdam: Uitgeverij Boom.
go back to reference Shadisch, W. R., Matt, G. E., Navarro, A. M., & Philips, G. (2000). The effects of psychological therapies under clinically representative conditions: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 126, 512–529.CrossRef Shadisch, W. R., Matt, G. E., Navarro, A. M., & Philips, G. (2000). The effects of psychological therapies under clinically representative conditions: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 126, 512–529.CrossRef
go back to reference Southam-Gerow, M. A. (2013). Emotion regulation in children and adolescents: A practitioner’s guide. New York: Guilford Press. Southam-Gerow, M. A. (2013). Emotion regulation in children and adolescents: A practitioner’s guide. New York: Guilford Press.
go back to reference Southam-Gerow, M. A., & Kendall, P. C. (2000). A preliminary study of the emotion understanding of youth referred for treatment of anxiety disorders. Journal of Clinical Child Psychology, 29, 319–327.CrossRef Southam-Gerow, M. A., & Kendall, P. C. (2000). A preliminary study of the emotion understanding of youth referred for treatment of anxiety disorders. Journal of Clinical Child Psychology, 29, 319–327.CrossRef
go back to reference Wante, L., Van Beveren, M., Theuwis, L., & Braet, C. (2018, online). The effects of emotion regulation strategies on positive and negative affect in early adolescents. Cognition and Emotion, 32, 988–1002. Wante, L., Van Beveren, M., Theuwis, L., & Braet, C. (2018, online). The effects of emotion regulation strategies on positive and negative affect in early adolescents. Cognition and Emotion, 32, 988–1002.
Metagegevens
Titel
Versterken van emotieregulatie bij kinderen en hun ouders binnen de eerstelijns-ggz
Auteur
Nathalie Haeck
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2308-1_6