Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Verbindingen creëren

Auteurs : Debra Wesselmann, Cathy Schweitzer, Stefanie Armstrong

Gepubliceerd in: Integratief opvoeden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Na dit hoofdstuk ben je in staat om:
1.
te benoemen hoe oefening in mindfulness je kan helpen om te zorgen dat je je emoties de baas blijft. Daarmee ben je beter in staatom de reactieve hersenen van je kind te kalmeren;
 
2.
te zorgen dat je kind zich steeds meer emotioneel en fysiek verbonden met je gaat voelen, wat de ontwikkeling van de hersenen van je kind bevordert;
 
3.
fijne ervaringen van nabijheid en contact met je kind te creëren door middel van spel.
 
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Berk, L. S., Tan, S. A., Fry, W. F., Napier, B. J., Lee, J. W., Hubbard, R. W., et al. (1989). Neuroendocrine and stress hormone changes during mirthful laughter. American Journal of Medical Sciences, 298, 390–396.CrossRef Berk, L. S., Tan, S. A., Fry, W. F., Napier, B. J., Lee, J. W., Hubbard, R. W., et al. (1989). Neuroendocrine and stress hormone changes during mirthful laughter. American Journal of Medical Sciences, 298, 390–396.CrossRef
go back to reference Booth, P., & Jernberg, A. (2010). Theraplay. Amsterdam: Hogrefe. Booth, P., & Jernberg, A. (2010). Theraplay. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Cousins, N. (1979). Anatomy of an illness: As perceived by the patient. New York, NY: W.W. Norton & Company Inc. Cousins, N. (1979). Anatomy of an illness: As perceived by the patient. New York, NY: W.W. Norton & Company Inc.
go back to reference Fonagy, P., Target, M., Steele, M., Steele, H., Leigh, T., Levinson, A., et al. (1997). Morality, disruptive behavior, borderline personality disorder, crime, and their relationships to security of attachment. In L. Atkinson & K. Zucker (Eds.), Attachment and psychopathology (pp. 223–274). New York, NY: Guilford Press. Fonagy, P., Target, M., Steele, M., Steele, H., Leigh, T., Levinson, A., et al. (1997). Morality, disruptive behavior, borderline personality disorder, crime, and their relationships to security of attachment. In L. Atkinson & K. Zucker (Eds.), Attachment and psychopathology (pp. 223–274). New York, NY: Guilford Press.
go back to reference Greene, R. W. (2014). Het explosieve kind: Over het opvoeden en begrijpen van snel gefrustreerde en chronisch inflexibele kinderen. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. Greene, R. W. (2014). Het explosieve kind: Over het opvoeden en begrijpen van snel gefrustreerde en chronisch inflexibele kinderen. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.
go back to reference Hughes, D. A. (2006). Building the bonds of attachment: Awakening love in deeply troubled children. Northvale, NJ: Aronson. Hughes, D. A. (2006). Building the bonds of attachment: Awakening love in deeply troubled children. Northvale, NJ: Aronson.
go back to reference Kübler-Ross, E., & Kessler, D. (2006). Over rouw: De zin van de vijf stadia van rouwverwerking. Amsterdam: Ambo/Anthos. Kübler-Ross, E., & Kessler, D. (2006). Over rouw: De zin van de vijf stadia van rouwverwerking. Amsterdam: Ambo/Anthos.
go back to reference Mets, M. (2017). Spelenderwijs verbinden en hechten. Amsterdam: SWP. Mets, M. (2017). Spelenderwijs verbinden en hechten. Amsterdam: SWP.
go back to reference Parten, M. (1932). Social participation among preschool children. Journal of Abnormal and Social Psychology, 28, 136–147.CrossRef Parten, M. (1932). Social participation among preschool children. Journal of Abnormal and Social Psychology, 28, 136–147.CrossRef
go back to reference Rizzolatti, G., & Sinigaglia, C. (2008). Mirrors in the brain: How our minds share actions and emotions. New York, NY: Oxford University. Rizzolatti, G., & Sinigaglia, C. (2008). Mirrors in the brain: How our minds share actions and emotions. New York, NY: Oxford University.
go back to reference Siegel, D. J. (2010). Mindsight: The new science of personal transformation. New York, NY: Bantam Books. Siegel, D. J. (2010). Mindsight: The new science of personal transformation. New York, NY: Bantam Books.
go back to reference Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2011). Het hele brein, het hele kind: Twaalf revolutionaire strategieën om de ontwikkeling van je kind te stimuleren. Schiedam: Scriptum. Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2011). Het hele brein, het hele kind: Twaalf revolutionaire strategieën om de ontwikkeling van je kind te stimuleren. Schiedam: Scriptum.
Metagegevens
Titel
Verbindingen creëren
Auteurs
Debra Wesselmann
Cathy Schweitzer
Stefanie Armstrong
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2598-6_3