Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Bange kinderen, geen enge kinderen

Auteurs : Debra Wesselmann, Cathy Schweitzer, Stefanie Armstrong

Gepubliceerd in: Integratief opvoeden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Na dit hoofdstuk ben je in staat om:
1.
de negatieve kernovertuigingen te identificeren die ten grondslag liggen aan het moeilijke gedrag van je kind. Daarnaast ben je in staat om te herkennen wanneer je kind zich buiten zijn window of tolerance bevindt (Siegel 2010);
 
2.
naar je kind te kijken door een detective- of traumabril en traumagerelateerd gedrag van je kind te herkennen;
 
3.
de triggers van het gedrag van je kind te herkennen;
 
4.
de rationale van de EMDR- en gezinsbehandeling voor je kind te begrijpen. Je leert hoe je kunt helpen bij de behandeling van je kind en waarom je betrokkenheid essentieel is.
 
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Beer, R., & De Roos, C. (Red.) (2017). Handboek EMDR bij kinderen en jongeren. Amsterdam: LannooCampus. Beer, R., & De Roos, C. (Red.) (2017). Handboek EMDR bij kinderen en jongeren. Amsterdam: LannooCampus.
go back to reference Bracha, H. S. (2004). Freeze, flight, fight, fright, faint: Adaptationist perspectives on the acute stress response spectrum. CNS Spectrum, 9, 679–685.CrossRef Bracha, H. S. (2004). Freeze, flight, fight, fright, faint: Adaptationist perspectives on the acute stress response spectrum. CNS Spectrum, 9, 679–685.CrossRef
go back to reference De Jongh, A., & Ten Broeke, E. (2019). Handboek EMDR: Een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Amsterdam: Pearson. De Jongh, A., & Ten Broeke, E. (2019). Handboek EMDR: Een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Amsterdam: Pearson.
go back to reference Magid, K., & McKelvey, C. A. (1987). High risk children without a conscience. Golden, CO: M & M Publishing. Magid, K., & McKelvey, C. A. (1987). High risk children without a conscience. Golden, CO: M & M Publishing.
go back to reference Ogden, P., & Minton, K. (2000). Sensorimotor psychotherapy: One method for processing traumatic memory. Traumatology, 6(3), 149–173. Ogden, P., & Minton, K. (2000). Sensorimotor psychotherapy: One method for processing traumatic memory. Traumatology, 6(3), 149–173.
go back to reference Shapiro, F. (2007). EMDR and case conceptualization from an adaptive information processing perspective. In F. Shapiro, F. W. Kaslow & L. Maxfield (Eds.), Handbook of EMDR and family therapy. New York, NY: Rodale. Shapiro, F. (2007). EMDR and case conceptualization from an adaptive information processing perspective. In F. Shapiro, F. W. Kaslow & L. Maxfield (Eds.), Handbook of EMDR and family therapy. New York, NY: Rodale.
go back to reference Shapiro, F. (2012). Je verleden voorbij: Je leven opnieuw in handen met de zelfhulptechnieken uit de EMDR-therapie. Apeldoorn: Garant. Shapiro, F. (2012). Je verleden voorbij: Je leven opnieuw in handen met de zelfhulptechnieken uit de EMDR-therapie. Apeldoorn: Garant.
go back to reference Shapiro, F. (2018). Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) therapy: Basic principles, protocols, and procedures. New York, NY: Guilford Press. Shapiro, F. (2018). Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) therapy: Basic principles, protocols, and procedures. New York, NY: Guilford Press.
go back to reference Siegel, D. J. (2010). Mindsight: The new science of personal transformation. New York, NY: Bantam Books. Siegel, D. J. (2010). Mindsight: The new science of personal transformation. New York, NY: Bantam Books.
go back to reference Struik, A. (2016). Slapende honden? Wakker maken! Amsterdam: Pearson. Struik, A. (2016). Slapende honden? Wakker maken! Amsterdam: Pearson.
go back to reference Ten Broeke, E., De Jongh, A., & Oppenheim, H. J. (2012). Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke doelgroepen. Amsterdam: Pearson. Ten Broeke, E., De Jongh, A., & Oppenheim, H. J. (2012). Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke doelgroepen. Amsterdam: Pearson.
go back to reference Van Minnen, A. (2017). Verlamd van angst: Herstellen na seksueel misbruik. Amsterdam: Boom Uitgevers. Van Minnen, A. (2017). Verlamd van angst: Herstellen na seksueel misbruik. Amsterdam: Boom Uitgevers.
Metagegevens
Titel
Bange kinderen, geen enge kinderen
Auteurs
Debra Wesselmann
Cathy Schweitzer
Stefanie Armstrong
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2598-6_2