Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

37. Veranderingsprocessen

Auteur : Jan Remmerswaal

Gepubliceerd in: Begeleiden van groepen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De basis van dit hoofdstuk is Lewins theorie over geplande verandering. Hij noemt drie hoofdfasen: ‘unfreezing’, ‘moving’ en ‘freezing’. Ofwel a ontdooien van het huidige niveau van functioneren van de groep, b wijzigen naar een nieuw niveau, en c bevriezen ofwel stabiliseren op dit nieuwe niveau. Deze theorie past in zijn opvatting van de groep als een dynamisch geheel van elkaar in evenwicht houdende krachten. De eerste fase van ontdooien betekent het verminderen of uitschakelen van krachten die de gewenste verandering tegengaan. Lewin spreekt hier van het verminderen van de weerstand. Dat is bij sociale verandering effectiever dan het toevoegen van krachten in de richting van de gewenste verandering. Dit versterkt volgens Lewin de bestaande weerstanden. De tweede helft van het hoofdstuk bespreekt twee soorten verandering: geplande en ongeplande verandering. Met beide typen veranderingsprocessen kunnen we te maken krijgen bij het begeleiden van groepen. Vooral tijdens transities werkt de benadering van geplande verandering met de nadruk op inhoudsniveau en procedureniveau in de groep onvoldoende of zelfs averechts, door het oproepen van weerstand (zie Lewin). Ongeplande verandering past bij een procesmatige aanpak, door de aandacht voor het interactieniveau en bestaansniveau in de groep.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Broek, J. van den (2005). Resourcemanager in een veranderingstraject (afstudeerproject). Staverden: Europees Instituut voor Educatie. Broek, J. van den (2005). Resourcemanager in een veranderingstraject (afstudeerproject). Staverden: Europees Instituut voor Educatie.
go back to reference Caluwé, L. de & Vermaak, H (2001). Leren veranderen. Een handboek voor de veranderkundige. Alphen aan den Rijn: Samsom. Caluwé, L. de & Vermaak, H (2001). Leren veranderen. Een handboek voor de veranderkundige. Alphen aan den Rijn: Samsom.
go back to reference Hartzema, R. (2003). Psychologie van de vrijheid. Amsterdam: Karnak. Hartzema, R. (2003). Psychologie van de vrijheid. Amsterdam: Karnak.
go back to reference Passons, W. (1984). Gestaltbenaderingen bij het counselen. Amsterdam: Bert Bakker. (Oorspronkelijk: Gestalt approaches in counseling. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1975). Passons, W. (1984). Gestaltbenaderingen bij het counselen. Amsterdam: Bert Bakker. (Oorspronkelijk: Gestalt approaches in counseling. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1975).
go back to reference Remmerswaal, J. (2000). Stabiliteit en verandering in groepen. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (B1200). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Remmerswaal, J. (2000). Stabiliteit en verandering in groepen. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (B1200). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Remmerswaal, J. (2005). Geplande en ongeplande verandering. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (B1300). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Remmerswaal, J. (2005). Geplande en ongeplande verandering. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (B1300). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Remmerswaal, J. (2013). Handboek groepsdynamica. Amsterdam: Boom Nelissen. Remmerswaal, J. (2013). Handboek groepsdynamica. Amsterdam: Boom Nelissen.
Metagegevens
Titel
Veranderingsprocessen
Auteur
Jan Remmerswaal
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0725-8_37