Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 6/2005

01-06-2005 | Discussie

Van zoete koek naar gezonde scepsis

De houding van huisartsen tegenover geneesmiddelenreclame

Auteurs: Geert-Jan Dinant, Peter Mansfield

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 6/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dinant GJ, Mansfield PR. Van zoete koek naar gezonde scepsis. De houding van huisartsen tegenover geneesmiddelenreclame. Huisarts Wet 2005;48(6):…
De geneesmiddelenindustrie maakt in haar reclamecampagnes zorgvuldig gebruik van beelden die appelleren aan onze normale menselijke verlangens naar macht, respect, rijkdom, snelheid, eenvoud, veiligheid en seks. De publiekscampagnes voor de behandeling van schimmelnagels en erectiestoornissen zijn hier recente voorbeelden van. Veel artsen laten zich gemakkelijker misleiden door deze en andere geneesmiddelenreclames dan ze denken. Zij kunnen zich hiertegen weren door de reclame met gezonde scepsis tegemoet te treden. Het uitscheuren of weggooien van reclameboodschappen is echter niet voldoende. Het is effectiever om studenten geneeskunde en huisartsen(-in-opleiding) te trainen in een kritische houding, onder andere door met simulatieartsenbezoekers te werken, door FT(T)O-modules aan te passen en een rubriek ‘misleidende reclame’ in het Geneesmiddelenbulletin op te nemen. Maar vooral moeten huisartsen zo snel mogelijk leren om relevante vragen te stellen aan artsenbezoekers.
Literatuur
go back to reference Lexchin J, Mansfield PR, Mintzes B, et al. Drug promotion database. World Health Organization Department of Essential Drugs and Medicines Policy, Health Action International Europe and Universiti Sains Malaysia. Lexchin J, Mansfield PR, Mintzes B, et al. Drug promotion database. World Health Organization Department of Essential Drugs and Medicines Policy, Health Action International Europe and Universiti Sains Malaysia.
go back to reference Garai PR. Advertising and promotion of drugs. In: Talalay P. Drugs in our society. Baltimore: John Hopkins, 1964. Garai PR. Advertising and promotion of drugs. In: Talalay P. Drugs in our society. Baltimore: John Hopkins, 1964.
go back to reference Sweet M. Website launched to expose “tricks” of drugs ads. BMJ 2003;327:936.CrossRef Sweet M. Website launched to expose “tricks” of drugs ads. BMJ 2003;327:936.CrossRef
go back to reference Mansfield PR. MaLAM, a medical lobby for appropriate marketing of pharmaceuticals. Med J Aust 1997;167:590-92.PubMed Mansfield PR. MaLAM, a medical lobby for appropriate marketing of pharmaceuticals. Med J Aust 1997;167:590-92.PubMed
go back to reference Mansfield PR. Classifying improvements to drug marketing and justification for claims of efficacy. Int J Risk Safety Med 1991;2:171-84. Mansfield PR. Classifying improvements to drug marketing and justification for claims of efficacy. Int J Risk Safety Med 1991;2:171-84.
go back to reference Vlassov V, Mansfield PR, Lexchin J, Vlassova A. Do drug advertisements in Russian medical journals provide essential information for safe prescribing? West J Med 2001;174:391-94.CrossRefPubMed Vlassov V, Mansfield PR, Lexchin J, Vlassova A. Do drug advertisements in Russian medical journals provide essential information for safe prescribing? West J Med 2001;174:391-94.CrossRefPubMed
go back to reference Mansfield PR, Lexchin J, Vitry A, Doecke CJ, Svensson S. Drug advertsing in medical journals. Lancet 2003;361:879.CrossRefPubMed Mansfield PR, Lexchin J, Vitry A, Doecke CJ, Svensson S. Drug advertsing in medical journals. Lancet 2003;361:879.CrossRefPubMed
go back to reference Popkin RH. The history of scepticism: from Erasmus to Descartes. New York: Harper Torchbooks, 1964. Popkin RH. The history of scepticism: from Erasmus to Descartes. New York: Harper Torchbooks, 1964.
go back to reference Hurtt RK. Skeptical about skepticism: instrument development and experimental validation [Proefschrift]. Salt Lake City (UT): University of Utah, 1999. Hurtt RK. Skeptical about skepticism: instrument development and experimental validation [Proefschrift]. Salt Lake City (UT): University of Utah, 1999.
go back to reference Hamblin CL. Fallacies. London: Methuen, 1970. Hamblin CL. Fallacies. London: Methuen, 1970.
go back to reference Kahneman D, Slovic P, Tversky A. Judgement under certainty: heuristics and biases. New York: Cambridge University Press, 1982. Kahneman D, Slovic P, Tversky A. Judgement under certainty: heuristics and biases. New York: Cambridge University Press, 1982.
go back to reference Sagarin BJ, Cialdini RB, Rice WE, Serna SB. Dispelling the illusion of invulnerability: the motivations and mechanisms of resistance to persuasion. J Pers Soc Psychol 2002;83:526-41.CrossRefPubMed Sagarin BJ, Cialdini RB, Rice WE, Serna SB. Dispelling the illusion of invulnerability: the motivations and mechanisms of resistance to persuasion. J Pers Soc Psychol 2002;83:526-41.CrossRefPubMed
go back to reference A review of new drugs and indications in 2002: financial speculations or better patient care? Prescrire Int 2003;12:74-7. A review of new drugs and indications in 2002: financial speculations or better patient care? Prescrire Int 2003;12:74-7.
go back to reference Scott DK, Ferner RE. “The strategy of desire” and rational prescribing. Br J Clin Pharmacol 1994;37:217-9.PubMed Scott DK, Ferner RE. “The strategy of desire” and rational prescribing. Br J Clin Pharmacol 1994;37:217-9.PubMed
go back to reference ‘t Jong GW, Stricker BH, Sturkenboom MC. Marketing in the lay media and prescriptions of terbinafine in primary care: Dutch cohort study. BMJ 2004;328:931. ‘t Jong GW, Stricker BH, Sturkenboom MC. Marketing in the lay media and prescriptions of terbinafine in primary care: Dutch cohort study. BMJ 2004;328:931.
go back to reference Sutherland M. Advertising and the mind of the consumer: what works, what doesn’t and why. Sydney: Allen and Unwin, 1993:189-202. Sutherland M. Advertising and the mind of the consumer: what works, what doesn’t and why. Sydney: Allen and Unwin, 1993:189-202.
go back to reference Wilkes MS, Hoffman JR. An innovative approach to educating medical students about pharmaceutical promotion. Acad Med 2001;76:1271-77.CrossRefPubMed Wilkes MS, Hoffman JR. An innovative approach to educating medical students about pharmaceutical promotion. Acad Med 2001;76:1271-77.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Van zoete koek naar gezonde scepsis
De houding van huisartsen tegenover geneesmiddelenreclame
Auteurs
Geert-Jan Dinant
Peter Mansfield
Publicatiedatum
01-06-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 6/2005
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03084380

Andere artikelen Uitgave 6/2005

Huisarts en wetenschap 6/2005 Naar de uitgave