Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Van verklaringen naar procesmodel

Auteurs : Prof. dr. Abraham P. Buunk, Dr. Pieternel Dijkstra

Gepubliceerd in: Sociale psychologie en praktijkproblemen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Stel een procesmodel op aan de hand van de volgende zes richtlijnen.
  • Maak een lijst van geselecteerde verklaringen.
  • Formuleer de geselecteerde verklaringen in termen van factoren. Er is sprake van een factor als deze sociaalpsychologisch, specifiek en (waar mogelijk) continu van aard is en als het gaat om een affectieve reactie, attitude of vorm van gedrag.
  • Maak een procesmodel van de eindvariabele en de factoren die deze direct beïnvloeden. Zet op papier: de eindvariabele helemaal rechts, de directe factoren die deze beïnvloeden net links daarvoor, en pijlen tussen de directe factoren en de eindvariabele met daarbij een plus- of minteken.
  • Breid het procesmodel uit met distale factoren. Redeneer verder achteruit vanuit elke directe factor en voeg, per directe factor, distale factoren toe. Zet pijlen tussen de verschillende factoren, met daarbij een plus-, min- of vraagteken. Zet een pijl tussen een factor en een pijl, als er sprake is van een versterkend (+) of verzwakkend (-) effect.
  • Verbind losse processen met elkaar. Verbind de factoren uit de losse processen (ketens) van het procesmodel met elkaar, als dat aan de orde is. Er ontstaat dan een samenhangend procesmodel. Zijn er weinig verbindingen tussen de losse processen in het procesmodel, kijk dan goed of je je niet beter kunt richten op een van de processen in het model, om dat verder uit te werken.
  • Check het procesmodel en beantwoord de volgende vragen. Zitten er nog grote gaten tussen de directe factoren en de eindvariabele? In hoeverre is er sprake van meerdere losstaande processen? Bestaat het procesmodel uit niet meer dan tien factoren? Bestaat de keten achter de eindvariabele uit niet meer dan drie niveaus?
Toets vervolgens de empirische houdbaarheid van het procesmodel door, voor de verschillende verbanden in het procesmodel, bewijs te zoeken in de onderzoeksliteratuur (bestaand onderzoek) en door zelf onderzoek te doen naar een of meer verbanden in het procesmodel.
Literatuur
go back to reference Corcoran, L., Connolly, I., & O’Moore, M. (2012). Cyberbullying in Irish schools: an investigation of personality and self-concept. Irish Journal of Psychology, 33, 153–165.CrossRef Corcoran, L., Connolly, I., & O’Moore, M. (2012). Cyberbullying in Irish schools: an investigation of personality and self-concept. Irish Journal of Psychology, 33, 153–165.CrossRef
go back to reference Fanti, K.A., Demetriou, A.G., & Hawa, V.V. (2012). A longitudinal study of cyberbullying: examining risk and protective factors. European Journal of Developmental Psychology, 9, 168–181.CrossRef Fanti, K.A., Demetriou, A.G., & Hawa, V.V. (2012). A longitudinal study of cyberbullying: examining risk and protective factors. European Journal of Developmental Psychology, 9, 168–181.CrossRef
go back to reference Li, Q. (2010). Cyberbullying in high schools: a study of students’ behaviors and beliefs about this new phenomenon. Journal of Aggression, Maltreatment, and Trauma, 19, 372–392.CrossRef Li, Q. (2010). Cyberbullying in high schools: a study of students’ behaviors and beliefs about this new phenomenon. Journal of Aggression, Maltreatment, and Trauma, 19, 372–392.CrossRef
go back to reference Pyzalski, J. (2012). From cyberbullying to electronic aggression: typology of the phenomenon. Emotional and Behavioural Difficulties, 17, 305–317.CrossRef Pyzalski, J. (2012). From cyberbullying to electronic aggression: typology of the phenomenon. Emotional and Behavioural Difficulties, 17, 305–317.CrossRef
go back to reference Reis, H.T., & Judd, C.M. (Eds.) (2000). Handbook of research methods in social and personality psychology. New York: Cambridge University Press. Reis, H.T., & Judd, C.M. (Eds.) (2000). Handbook of research methods in social and personality psychology. New York: Cambridge University Press.
go back to reference Richardson, M., Abraham, C., & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students’ academic performance: a systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138, 353–387.PubMedCrossRef Richardson, M., Abraham, C., & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students’ academic performance: a systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138, 353–387.PubMedCrossRef
go back to reference Runions, K., Shapka, J.D., Dooley, J., & Modecki, K. (2013). Cyber-aggression and victimization and social information processing: integrating the medium and the message. Psychology of Violence, 3, 9–26.CrossRef Runions, K., Shapka, J.D., Dooley, J., & Modecki, K. (2013). Cyber-aggression and victimization and social information processing: integrating the medium and the message. Psychology of Violence, 3, 9–26.CrossRef
go back to reference Stauffer, S., Heath, M.A., Coyne, S.M., & Ferrin, S. (2012). High school teachers’ perceptions of cyberbullying prevention and intervention strategies. Psychology in the Schools, 49, 352–367.CrossRef Stauffer, S., Heath, M.A., Coyne, S.M., & Ferrin, S. (2012). High school teachers’ perceptions of cyberbullying prevention and intervention strategies. Psychology in the Schools, 49, 352–367.CrossRef
go back to reference Tangen, D., & Campbell, M. (2010). Cyberbullying prevention: one primary school’s approach. Australian Journal of Guidance and Counselling, 20, 225–234.CrossRef Tangen, D., & Campbell, M. (2010). Cyberbullying prevention: one primary school’s approach. Australian Journal of Guidance and Counselling, 20, 225–234.CrossRef
Metagegevens
Titel
Van verklaringen naar procesmodel
Auteurs
Prof. dr. Abraham P. Buunk
Dr. Pieternel Dijkstra
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0409-7_4