Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Training en toetsing van professionals in de praktijk

Auteurs : Nicolien van Halem, Tera Stuut, Henny Verbeek

Gepubliceerd in: De werkbegeleider in zorg en welzijn

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk staat de lerende professional in de organisatie centraal: hoe verloopt de ontwikkeling van beginner tot bekwame en volleerde beroepskracht tot expert, hoe leert zij op de werkvloer en hoe houdt zij haar bekwaamheid op peil? Werkgevers zijn, naast de eigen verantwoordelijkheid van de medewerker zelf, ook verantwoordelijk om een bijdrage te leveren aan de deskundigheidsbevordering van hun medewerkers. Zij organiseren daarvoor scholingen, vaardigheidstrainingen en toetsen. Hoe ze dit kunnen doen, wordt uitgelegd in de paragrafen over het gebruik van een lesplan en vaardigheidstoetsing en de skillslabmethode. In de evaluatiefase van het skillslab gaan we ook in op het behalen van een bewijs van ‘aantoonbaar bekwaam’ waardoor de getoetste kan doorgaan met het in de praktijk uitvoeren van een vaardigheid. De mogelijkheden om de kwaliteit van de scholing en toetsing in zorg en welzijn te borgen, worden besproken in de laatste paragraaf.
Literatuur
go back to reference Benner, P. (1984). From novice to expert. Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park: Addison-Wesley Publishing Company.CrossRef Benner, P. (1984). From novice to expert. Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park: Addison-Wesley Publishing Company.CrossRef
go back to reference Boekaerts, M., & Simons, P. R.-J. (2012). Leren en instructie, Psychologie van de leerling en het leerproces. Assen: Van Gorcum. Boekaerts, M., & Simons, P. R.-J. (2012). Leren en instructie, Psychologie van de leerling en het leerproces. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Bolhuis, S. M., & Simons, R. P. J. (2001). Leren en werken. Alphen aan den Rijn: Samsom. Bolhuis, S. M., & Simons, R. P. J. (2001). Leren en werken. Alphen aan den Rijn: Samsom.
go back to reference Gallahue, D. L. (1993). Developmental physical education for today’s children. Dubuque, Iowa: Brown & Benchmark Publishers. Gallahue, D. L. (1993). Developmental physical education for today’s children. Dubuque, Iowa: Brown & Benchmark Publishers.
go back to reference Hoogeveen, P., & Winkels, J. (2018). Het didactisch werkvormenboek, variatie en differentiatie in de praktijk. Assen: Van Gorcum. Hoogeveen, P., & Winkels, J. (2018). Het didactisch werkvormenboek, variatie en differentiatie in de praktijk. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Liefhebber, S., & Radema, D., et al. (2010). Werkervaring in welzijn en jeugdhulpverlening, Antwoord op het gebrek aan aansluiting tussen onderwijs en praktijk. Utrecht: Movisie. Liefhebber, S., & Radema, D., et al. (2010). Werkervaring in welzijn en jeugdhulpverlening, Antwoord op het gebrek aan aansluiting tussen onderwijs en praktijk. Utrecht: Movisie.
go back to reference Van Alten, J. P. (2011). Handboek Effectief Opleiden. Den Haag: Elsevier Bedrijfsinformatie. Van Alten, J. P. (2011). Handboek Effectief Opleiden. Den Haag: Elsevier Bedrijfsinformatie.
go back to reference Faculty of Health, Medicine and Life Sciences. (2012). Skillslab. Maastricht: Maastricht University. Faculty of Health, Medicine and Life Sciences. (2012). Skillslab. Maastricht: Maastricht University.
go back to reference Gallahue, D., & Ozmun, J. (2011). Understanding Motor Development. Higher Education: McGraw-Hill. Gallahue, D., & Ozmun, J. (2011). Understanding Motor Development. Higher Education: McGraw-Hill.
Metagegevens
Titel
Training en toetsing van professionals in de praktijk
Auteurs
Nicolien van Halem
Tera Stuut
Henny Verbeek
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2563-4_8