Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Training en toetsing van professionals in de praktijk

Auteurs : Nicolien van Halem, Tera Stuut, Henny Verbeek

Gepubliceerd in: De werkbegeleider in zorg en welzijn

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk staat de lerende professional in de organisatie centraal: hoe verloopt de ontwikkeling van beginner tot bekwame en volleerde beroepskracht tot expert, hoe leert zij op de werkvloer en hoe houdt zij haar bekwaamheid op peil? En kan de lerende organisatie bijdragen aan een prettig leerklimaat?
Werkgevers spannen zich in om scholing te organiseren. Zij zijn, naast de eigen verantwoordelijkheid van de medewerker zelf, ook verantwoordelijk om een bijdrage te leveren aan de deskundigheidsbevordering van hun medewerkers. Zij organiseren daarvoor scholingen, vaardigheidstrainingen en toetsen. Hoe ze dit kunnen doen, wordt uitgelegd in de paragrafen over de skillslabmethode, het gebruik van een lesopzet en vaardigheidstoetsing. De skillslabmethode is bruikbaar voor (verpleeg)technische vaardigheden en bij communicatieve vaardigheden. De mogelijkheden om de kwaliteit van de scholing in zorg en welzijn te borgen, worden besproken in de laatste paragraaf.
Literatuur
go back to reference Benner, P. (1984). From novice to expert. Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park: Addison-Wesley Publishing Company. Benner, P. (1984). From novice to expert. Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park: Addison-Wesley Publishing Company.
go back to reference Boekaerts, M., & Simons, P. R.-J. (2012). Leren en instructie, Psychologie van de leerling en het leerproces. Assen: Van Gorcum. Boekaerts, M., & Simons, P. R.-J. (2012). Leren en instructie, Psychologie van de leerling en het leerproces. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Bolhuis, S. M., & Simons, R. P. J. (2001). Leren en werken. Alphen aan den Rijn: Samsom. Bolhuis, S. M., & Simons, R. P. J. (2001). Leren en werken. Alphen aan den Rijn: Samsom.
go back to reference Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (2012). Skillslab. Maastricht: Maastricht University. Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (2012). Skillslab. Maastricht: Maastricht University.
go back to reference Gallahue, D., & Ozmun, J. (2011). Understanding Motor Development. McGraw-Hill: Higher Education. Gallahue, D., & Ozmun, J. (2011). Understanding Motor Development. McGraw-Hill: Higher Education.
go back to reference Hoogeveen, P., & Winkels, J. (2011). Het didactisch werkvormenboek, variatie en differentiatie in de praktijk. Assen: Van Gorcum. Hoogeveen, P., & Winkels, J. (2011). Het didactisch werkvormenboek, variatie en differentiatie in de praktijk. Assen: Van Gorcum.
Metagegevens
Titel
Training en toetsing van professionals in de praktijk
Auteurs
Nicolien van Halem
Tera Stuut
Henny Verbeek
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1212-2_8