Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

20-03-2018 | Original Article | Uitgave 5/2018

Child Psychiatry & Human Development 5/2018

The Effect of Neurocognitive Function on Math Computation in Pediatric ADHD: Moderating Influences of Anxious Perfectionism and Gender

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 5/2018
Auteurs:
Alexandra Sturm, Michelle Rozenman, John C. Piacentini, James J. McGough, Sandra K. Loo, James T. McCracken

Abstract

Predictors of math achievement in attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) are not well-known. To address this gap in the literature, we examined individual differences in neurocognitive functioning domains on math computation in a cross-sectional sample of youth with ADHD. Gender and anxiety symptoms were explored as potential moderators. The sample consisted of 281 youth (aged 8–15 years) diagnosed with ADHD. Neurocognitive tasks assessed auditory-verbal working memory, visuospatial working memory, and processing speed. Auditory-verbal working memory speed significantly predicted math computation. A three-way interaction revealed that at low levels of anxious perfectionism, slower processing speed predicted poorer math computation for boys compared to girls. These findings indicate the uniquely predictive values of auditory-verbal working memory and processing speed on math computation, and their differential moderation. These findings provide preliminary support that gender and anxious perfectionism may influence the relationship between neurocognitive functioning and academic achievement.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2018

Child Psychiatry & Human Development 5/2018 Naar de uitgave