Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Taaltherapie bij kinderen met taalontwikkelingsproblemen

december 2006

Auteurs : Dr. H.F.M. Peters, Prof. Dr. R. Bastiaanse, Prof. Dr. J. Van Borsel, Dr. K. Jansonius-Schultheiss, Prof. Dr. P.H.O. Dejonckere, Drs. Sj. Van der Meulen, B.J.E. Mondelaers

Gepubliceerd in: Taalontwikkelingsstoornissen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Taaltherapie is de therapie waarbij de communicatieve en talige ontwikkeling (die van de taalinhoud, de taalvorm en het taalgebruik) centraal staat (Schaerlaekens, 2002). De therapie wordt door deskundigen uitgevoerd, maar de omgeving van het kind, de ouder(s), gezinsleden, familie, de leerkrachten en idealiter ook de leeftijdgenoten moeten er steeds bij betrokken worden. Gezien de zeer diverse oorzaken die aan een taalprobleem ten grondslag liggen en gezien de diverse gebieden van taal die aangetast kunnen zijn, is taaltherapie allerminst een monolithisch gegeven.
Voetnoten
1
sli (Specific Language Impairment) is de spraak-taalstoornis waarbij het kind expressief beneden gemiddeld scoort (vaak meer dan –1.5 sd) en waarbij het taalbegrip meestal mild gestoord is (tot –1 sd); het non-verbale iq is gemiddeld. Er zijn typen sli te beschrijven (Conti Ramsden, 1999), zoals sli-type fonologie, slitype lexicaal-syntactisch, sli-type semantisch-pragmatisch. De term wordt door taaldeskundigen gebruikt.
 
2
Dysfasie is de expressieve spraak-taalstoornis die meestal op een aangeboren oorzaak berust en niet te beschouwen is als een globale of atypische taalstoornis (bijvoorbeeld corticale doofheid of verbale agnosie) (Njiokiktjien, 2004). De term dysfasie wordt vooral door medici gebruikt.
 
Literatuur
go back to reference Agt, H.M.E. van & Koning, H.J. de (2005). Vroegtijdige onderkenning taalontwikkelingsstoornissen 0-3 jaar. 8 jaar follow-up studie. Eindrapport-samenvatting. Rotterdam: Erasmus mc, Afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg. Agt, H.M.E. van & Koning, H.J. de (2005). Vroegtijdige onderkenning taalontwikkelingsstoornissen 0-3 jaar. 8 jaar follow-up studie. Eindrapport-samenvatting. Rotterdam: Erasmus mc, Afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg.
go back to reference Anderson Wood, L., & Rae Smith, B.R. (2001). Working with pragmatics. A practical guide to promoting communicative confidence. Bicester: Speechmark. Anderson Wood, L., & Rae Smith, B.R. (2001). Working with pragmatics. A practical guide to promoting communicative confidence. Bicester: Speechmark.
go back to reference Appel, R., & Vermeer, A. (1994). Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs. Bussum: Coutinho. Appel, R., & Vermeer, A. (1994). Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs. Bussum: Coutinho.
go back to reference Balkom, H. van & Welle Donker-Gimbrère, M. (1994). Kiezen voor communicatie. Nijkerk: Intro. Balkom, H. van & Welle Donker-Gimbrère, M. (1994). Kiezen voor communicatie. Nijkerk: Intro.
go back to reference Barnes, S., Gutfreund, M., Salterly, D., & Wills, G. (1983). Characteristics of adult speech which predict children’s language development. Journal of Child Language, 10, 65-84. Barnes, S., Gutfreund, M., Salterly, D., & Wills, G. (1983). Characteristics of adult speech which predict children’s language development. Journal of Child Language, 10, 65-84.
go back to reference Beitchman, J.H., Cohen. N., Kostantareas, M., & Tannock, R. (eds). (1996). Language, learning and behavior disorders. New York: Cambridge University Press. Beitchman, J.H., Cohen. N., Kostantareas, M., & Tannock, R. (eds). (1996). Language, learning and behavior disorders. New York: Cambridge University Press.
go back to reference Berko-Gleason, J. (1994). The Development of Language. New York: Macmillan. Berko-Gleason, J. (1994). The Development of Language. New York: Macmillan.
go back to reference Bishop, D.V.M. (1997). Uncommon Understanding. Development and Disorders of Language Comprehension in Children. Hove: Psychology Press Ltd. Bishop, D.V.M. (1997). Uncommon Understanding. Development and Disorders of Language Comprehension in Children. Hove: Psychology Press Ltd.
go back to reference Bishop, D.V.M. (1998). Development of Children’s Communicative Checklist (ccc): a method for assessing qualitative aspects of communicative impairment in children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39, 879-892. Bishop, D.V.M. (1998). Development of Children’s Communicative Checklist (ccc): a method for assessing qualitative aspects of communicative impairment in children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39, 879-892.
go back to reference Bishop, D.V.M., & Edmundson, A. (1987). Language impaired four-year-olds: Distinguishing transient from persistent impairment. Journal of Speech and Hearing Disorders, 52, 156-173. Bishop, D.V.M., & Edmundson, A. (1987). Language impaired four-year-olds: Distinguishing transient from persistent impairment. Journal of Speech and Hearing Disorders, 52, 156-173.
go back to reference Bishop, D.V.M., & Leonard, L.B. (eds) (2000). Speech and language impairments in children. Causes, Characteristics, Intervention and Outcome. Philadelphia, PA: Taylor & Francis. Bishop, D.V.M., & Leonard, L.B. (eds) (2000). Speech and language impairments in children. Causes, Characteristics, Intervention and Outcome. Philadelphia, PA: Taylor & Francis.
go back to reference Black, M., & Chiat, S. (2003). Linguistics for Clinicians. London: Arnold. Black, M., & Chiat, S. (2003). Linguistics for Clinicians. London: Arnold.
go back to reference Blankenstijn, C.J.K., & Scheper, A.R. (2003). Language development in children with psychiatric impairment. Dissertatie. Universiteit van Amsterdam. Blankenstijn, C.J.K., & Scheper, A.R. (2003). Language development in children with psychiatric impairment. Dissertatie. Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Blauw, A. de (2006). Geletterdheid onder de vier: prentenboeken in spontane ouder-kindinteractie thuis. Handout symposium Alle Taal Centraal, 21 maart Veldhoven. www.alletaalcentraal.nl. Blauw, A. de (2006). Geletterdheid onder de vier: prentenboeken in spontane ouder-kindinteractie thuis. Handout symposium Alle Taal Centraal, 21 maart Veldhoven. www.​alletaalcentraal​.​nl.
go back to reference Bochane, M. (2006). Narration in Children with a Semantic Pragmatic Language Disorder. Doctoraalscriptie, Faculteit Algemene Gezondheidswetenschappen, Logopedie Wetenschappen, Universiteit van Utrecht. Bochane, M. (2006). Narration in Children with a Semantic Pragmatic Language Disorder. Doctoraalscriptie, Faculteit Algemene Gezondheidswetenschappen, Logopedie Wetenschappen, Universiteit van Utrecht.
go back to reference Bruyn, N. (1995). Ouders in de hoofdrol: De Hanen oudercursus. Achtergronden en effecten. Logopedie en Foniatrie, 72, 103-108. Bruyn, N. (1995). Ouders in de hoofdrol: De Hanen oudercursus. Achtergronden en effecten. Logopedie en Foniatrie, 72, 103-108.
go back to reference Cantwell, D.P., & Baker, L. (1985). Psychiatric and learning disorders in children with speech and language disorders. Advances in Learning and Behavioural Disabilities, 4, 29-47. Cantwell, D.P., & Baker, L. (1985). Psychiatric and learning disorders in children with speech and language disorders. Advances in Learning and Behavioural Disabilities, 4, 29-47.
go back to reference Cantwell, D.P., & Baker, L. (1987). Developmental speech and language disorders. New York: The Guilford Press. Cantwell, D.P., & Baker, L. (1987). Developmental speech and language disorders. New York: The Guilford Press.
go back to reference Chapman, R., & Miller, J. (1980). Analyzing language and communication in the child. In R. Schiefelbusch (ed.). Non-speech language and communication: Analysis and intervention. Baltimore: University Park Press. Chapman, R., & Miller, J. (1980). Analyzing language and communication in the child. In R. Schiefelbusch (ed.). Non-speech language and communication: Analysis and intervention. Baltimore: University Park Press.
go back to reference Chiat, Sh. (2000). Understanding Children with Language Problems. Cambridge: Cambridge University Press. Chiat, Sh. (2000). Understanding Children with Language Problems. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Coenen, M., Olijkan, E., & Sanders, M. (1992). Woordenlijst voor 12- tot 15-jarigen. Rotterdam: Projectbureau ovb. Coenen, M., Olijkan, E., & Sanders, M. (1992). Woordenlijst voor 12- tot 15-jarigen. Rotterdam: Projectbureau ovb.
go back to reference Conti Ramsden, G., & Botting, N. (1999). Classification of children with Specific Language Impairments. Longitudinal considerations. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 42, 1195-1204. Conti Ramsden, G., & Botting, N. (1999). Classification of children with Specific Language Impairments. Longitudinal considerations. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 42, 1195-1204.
go back to reference Cole, K., & Dale, P. (1986). Directive language instruction and interactive language instruction with language delayed preschool children: A comparison study. Journal of Speech and Hearing Research, 29, 206-217. Cole, K., & Dale, P. (1986). Directive language instruction and interactive language instruction with language delayed preschool children: A comparison study. Journal of Speech and Hearing Research, 29, 206-217.
go back to reference Cole, K., Dale, P., & Mills, P.E. (1991). Individual Differences in Language Delayed Children’s Responses to Direct and Interactive Preschool Instruction. Topics in Early Childhood Special Education, 11, 99-124. Cole, K., Dale, P., & Mills, P.E. (1991). Individual Differences in Language Delayed Children’s Responses to Direct and Interactive Preschool Instruction. Topics in Early Childhood Special Education, 11, 99-124.
go back to reference Coster, F.W. (2002). Behavioural Problems in Children with Specific Language Impairment. Dissertatie. Rijksuniversiteit Groningen. Coster, F.W. (2002). Behavioural Problems in Children with Specific Language Impairment. Dissertatie. Rijksuniversiteit Groningen.
go back to reference Coster, F.W., Goorhuis-Brouwer, S.M., Nakken, H., & Lutje Spelberg, H.C. (1999). Specific language impairments and Behavioural Problems. Folia Phoniatrica, 51, 99-107. Coster, F.W., Goorhuis-Brouwer, S.M., Nakken, H., & Lutje Spelberg, H.C. (1999). Specific language impairments and Behavioural Problems. Folia Phoniatrica, 51, 99-107.
go back to reference Cummins, J., & Swain, M. (1986). Bilingualism in education: aspects of theory, research and practice. London: Longman. Dalen, J.G.T. van (1994). Autisme van binnenuit bekeken. Kijken door licht-autistische ogen. Engagement, 21, 3-8. Cummins, J., & Swain, M. (1986). Bilingualism in education: aspects of theory, research and practice. London: Longman. Dalen, J.G.T. van (1994). Autisme van binnenuit bekeken. Kijken door licht-autistische ogen. Engagement, 21, 3-8.
go back to reference Damhuis, R., Glopper, K. de, Boers, M., & Kienstra, M.A.M. (1992). Woordenlijst voor 4- tot 6jarigen: een streeflijst voor kleuters. Rotterdam: Projectbureau ovb Rotterdam. Damhuis, R., Glopper, K. de, Boers, M., & Kienstra, M.A.M. (1992). Woordenlijst voor 4- tot 6jarigen: een streeflijst voor kleuters. Rotterdam: Projectbureau ovb Rotterdam.
go back to reference Denckla, M. (1985). Motor coordination in dyslexic children: Theoretical and clinical implications. In F. Duffy & N. Geschwind (eds). Dyslexica: A neuroscientific approach to clinical evaluation. Boston: Little, Brown & Company. Denckla, M. (1985). Motor coordination in dyslexic children: Theoretical and clinical implications. In F. Duffy & N. Geschwind (eds). Dyslexica: A neuroscientific approach to clinical evaluation. Boston: Little, Brown & Company.
go back to reference Dik, S.C. (1989). The Theory of Functional Grammar. Dordrecht: Foris Publications. Dik, S.C. (1989). The Theory of Functional Grammar. Dordrecht: Foris Publications.
go back to reference Dungen, L. van den & Verboog, M. (1991). Kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Bussum: Coutinho. Dungen, L. van den & Verboog, M. (1991). Kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Bussum: Coutinho.
go back to reference Dungen, L. van den & Boon, N. den (2001). Beginnende communicatie. Therapieprogramma voor communicatieve functies in de preverbale en vroegverbale fase. Amsterdam: Harcourt. Dungen, L. van den & Boon, N. den (2001). Beginnende communicatie. Therapieprogramma voor communicatieve functies in de preverbale en vroegverbale fase. Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Dungen, L. van den (2007). Taaltherapie voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Bussum: Coutinho. Dungen, L. van den (2007). Taaltherapie voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Bussum: Coutinho.
go back to reference Elbers, L., & Loon-Vervoorn, W.A. van (2000). Lexicon en semantiek. In S. Gillis & A.M. Schaerlaekens (red.). Kindertaalverwerving. Een handboek voor het Nederlands. Groningen: Martinus Nijhoff: 185-225. Elbers, L., & Loon-Vervoorn, W.A. van (2000). Lexicon en semantiek. In S. Gillis & A.M. Schaerlaekens (red.). Kindertaalverwerving. Een handboek voor het Nederlands. Groningen: Martinus Nijhoff: 185-225.
go back to reference Ervin-Tripp, S. (1974). Is second language learning like the first? TESOL Quarterly, 8, 111-127. Ervin-Tripp, S. (1974). Is second language learning like the first? TESOL Quarterly, 8, 111-127.
go back to reference Feiter, I. (2005). Het effect van Piracetam op woordvindingsproblemen bij kinderen. Een oriënterende studie. Doctoraalscriptie Algemene Taalwetenschap Psycholinguïstiek en Taalpathologie, Universiteit van Amsterdam. Feiter, I. (2005). Het effect van Piracetam op woordvindingsproblemen bij kinderen. Een oriënterende studie. Doctoraalscriptie Algemene Taalwetenschap Psycholinguïstiek en Taalpathologie, Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Fey, M. (1986). Language intervention in young children. Boston, MA: College-Hill Press. Fey, M. (1986). Language intervention in young children. Boston, MA: College-Hill Press.
go back to reference Fey, M., & Proctor-Williams, K. (2000). Recasting, elicited imitation and modelling in grammar intervention for children with specific language impairments. In D.V.M. Bishop & L.B. Leonard (eds). Speech and language impairments in children. Causes, Characteristics, Intervention and Outcome. Philadelphia, PA: Taylor & Francis. Fey, M., & Proctor-Williams, K. (2000). Recasting, elicited imitation and modelling in grammar intervention for children with specific language impairments. In D.V.M. Bishop & L.B. Leonard (eds). Speech and language impairments in children. Causes, Characteristics, Intervention and Outcome. Philadelphia, PA: Taylor & Francis.
go back to reference Frith, U. (1989). Autism: Explaining the enigma. Oxford: Blackwell. Frith, U. (1989). Autism: Explaining the enigma. Oxford: Blackwell.
go back to reference Gerken, L.A. (1991). The metrical basis for children’s subjectless sentences. Journal of Memory and Language, 30, 431-451. Gerken, L.A. (1991). The metrical basis for children’s subjectless sentences. Journal of Memory and Language, 30, 431-451.
go back to reference Gerken, L.A. (1996). Prosodic structure in young children’s language production. Language, 72, 683-712. Gerken, L.A. (1996). Prosodic structure in young children’s language production. Language, 72, 683-712.
go back to reference German, D. (2001). A phonological based strategy to improve word-finding abilities in children. Communication Disorders Quarterly, 23, 179-192. German, D. (2001). A phonological based strategy to improve word-finding abilities in children. Communication Disorders Quarterly, 23, 179-192.
go back to reference German, D., & Newman, R.S. (2004). The impact of lexical factors on children’s word-finding errors. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 47, 624-636. German, D., & Newman, R.S. (2004). The impact of lexical factors on children’s word-finding errors. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 47, 624-636.
go back to reference Gillam, R.B. (2006). A randomized comparison of three language intervention programs. Keynote Lecture Child Language Seminar, University of Newcastle upon Tyne, uk, 21th of July. Gillam, R.B. (2006). A randomized comparison of three language intervention programs. Keynote Lecture Child Language Seminar, University of Newcastle upon Tyne, uk, 21th of July.
go back to reference Goorhuis-Brouwer, S.M., & Schaerlaekens, A.M. (2003). Handboek Taalontwikkeling, taalpathologie en Taaltherapie bij Nederlandssprekende kinderen. Utrecht: De Tijdstroom. Goorhuis-Brouwer, S.M., & Schaerlaekens, A.M. (2003). Handboek Taalontwikkeling, taalpathologie en Taaltherapie bij Nederlandssprekende kinderen. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Greenspan, S.I., & Wieder, S. (2005). Infant and early childhood mental health: A comprehensive developmental approach to assessment and intervention. Washington: American Psychiatric Publishing. Greenspan, S.I., & Wieder, S. (2005). Infant and early childhood mental health: A comprehensive developmental approach to assessment and intervention. Washington: American Psychiatric Publishing.
go back to reference Grice, H.P. (1975). Logic and Conversation. In P. Cole & J. Morgan (eds). Speech Acts, Syntax and Semantics, 3. New York: Academic Press. Grice, H.P. (1975). Logic and Conversation. In P. Cole & J. Morgan (eds). Speech Acts, Syntax and Semantics, 3. New York: Academic Press.
go back to reference Hart, B.M., & Risley, T.R. (1975). Incidental teaching of language in the preschool. Journal of Applied Behavior Analysis, 8, 411-420. Hart, B.M., & Risley, T.R. (1975). Incidental teaching of language in the preschool. Journal of Applied Behavior Analysis, 8, 411-420.
go back to reference Hart, B.M., & Risley, T.L. (1995). The social world of children learning to talk. Baltimore: Paul Brookes. Hart, B.M., & Risley, T.L. (1995). The social world of children learning to talk. Baltimore: Paul Brookes.
go back to reference Hoff-Ginsberg, E. (1987). Topic Relations in mother-child conversation. First Language, 7, 145-158. Hoff-Ginsberg, E. (1987). Topic Relations in mother-child conversation. First Language, 7, 145-158.
go back to reference Jansonius-Schultheiss, K. (1986). Dysfasie bij kinderen. Logopedie en Foniatrie, 58, 102-108. Jansonius-Schultheiss, K. (1986). Dysfasie bij kinderen. Logopedie en Foniatrie, 58, 102-108.
go back to reference Jansonius-Schultheiss, K., Roelofs, M., De Bruin, B., & Stumpel, H. (2006). Renfrew’s Taalschalen Nederlandse Aanpassing en uitbreiding (RTNA). Amsterdam: Pro-education. Jansonius-Schultheiss, K., Roelofs, M., De Bruin, B., & Stumpel, H. (2006). Renfrew’s Taalschalen Nederlandse Aanpassing en uitbreiding (RTNA). Amsterdam: Pro-education.
go back to reference Joffe, V. (2006). Speech and language therapy with language impaired secondary school children: assessment, therapeutic and methodological implications. Proceedings Child Language Seminar, University of Newcastle upon Tyne, uk 138-139. Joffe, V. (2006). Speech and language therapy with language impaired secondary school children: assessment, therapeutic and methodological implications. Proceedings Child Language Seminar, University of Newcastle upon Tyne, uk 138-139.
go back to reference Jong, J. de (1999). Specific Language Impairment in Dutch: Inflectional Morphology and Argument Structure. Dissertatie. Rijksuniversiteit Groningen. Jong, J. de (1999). Specific Language Impairment in Dutch: Inflectional Morphology and Argument Structure. Dissertatie. Rijksuniversiteit Groningen.
go back to reference Joyce, N. (2006). BLAST: a Programme for Use in Nurseries. Middlesbrough: Middlesbrough Primary Care nhs Trust. Joyce, N. (2006). BLAST: a Programme for Use in Nurseries. Middlesbrough: Middlesbrough Primary Care nhs Trust.
go back to reference Julien, M.M.R., & Blumenthal, M. (1994). Taalstoornissen bij meertalige kinderen. In H.F.M. Peters e.a. (red.). Handboek Stem-Spraak-Taalpathologie (B8.1.5). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Julien, M.M.R., & Blumenthal, M. (1994). Taalstoornissen bij meertalige kinderen. In H.F.M. Peters e.a. (red.). Handboek Stem-Spraak-Taalpathologie (B8.1.5). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Knijff, W.A., & Goorhuis-Brouwer, S.M. (2002). Therapie-effecten bij kinderen met specifieke en niet-specifieke taalstoornissen. Logopedie en Foniatrie, 74, 209-214. Konst, E. (2006). Vroegsignalering van spraaktaalstoornissen op het consultatiebureau. Handout symposium Alle Taal Centraal, 21 maart. Veldhoven. www.alletaalcentraal.nl. Knijff, W.A., & Goorhuis-Brouwer, S.M. (2002). Therapie-effecten bij kinderen met specifieke en niet-specifieke taalstoornissen. Logopedie en Foniatrie, 74, 209-214. Konst, E. (2006). Vroegsignalering van spraaktaalstoornissen op het consultatiebureau. Handout symposium Alle Taal Centraal, 21 maart. Veldhoven. www.​alletaalcentraal​.​nl.​
go back to reference Lahey, M. (1988). Language disorders and language development. New York: Macmillan. Lahey, M. (1988). Language disorders and language development. New York: Macmillan.
go back to reference Law, J. (2004). The implications of different approaches to evaluating intervention: Evidence from the study of language delay/disorder. Folia Phoniatrica, 56, 199-219. Law, J. (2004). The implications of different approaches to evaluating intervention: Evidence from the study of language delay/disorder. Folia Phoniatrica, 56, 199-219.
go back to reference Leonard, L. (1975). Modeling as a clinical procedure in language training. Language, Speech, and Hearing Services in the Schools, 6, 72-85. Leonard, L. (1975). Modeling as a clinical procedure in language training. Language, Speech, and Hearing Services in the Schools, 6, 72-85.
go back to reference Leonard, L., Camarata, S., Rowan, L., & Chapman, K. (1982). The communicative functions of lexical usage by language impaired children. Applied Psycholinguistics, 10, 179-202. Leonard, L., Camarata, S., Rowan, L., & Chapman, K. (1982). The communicative functions of lexical usage by language impaired children. Applied Psycholinguistics, 10, 179-202.
go back to reference Leonard, L. (2000). Experimental studies of language learning impairment across languages. In D.V.M. Bishop & L.B. Leonard (eds). Speech and language impairments in children. Causes, Characteristics, Intervention and Outcome. Philadelphia, PA: Taylor & Francis. Leonard, L. (2000). Experimental studies of language learning impairment across languages. In D.V.M. Bishop & L.B. Leonard (eds). Speech and language impairments in children. Causes, Characteristics, Intervention and Outcome. Philadelphia, PA: Taylor & Francis.
go back to reference Levelt, W.J.M. (1989). Speaking. From intention to articulation. Cambridge, ma: mit Press. Levelt, W.J.M. (1989). Speaking. From intention to articulation. Cambridge, ma: mit Press.
go back to reference Manders, E. (1996). Al doende spreekt men. Normale en afwijkende pragmatiek bij kinderen en volwassenen. Leuven: Acco. Manders, E. (1996). Al doende spreekt men. Normale en afwijkende pragmatiek bij kinderen en volwassenen. Leuven: Acco.
go back to reference Manders, E. (2001). Therapie op pragmatische basis. In Manders, E., & Zink, I. (red.). Taaltherapie bij kinderen. Antwerpen: Garant. Manders, E. (2001). Therapie op pragmatische basis. In Manders, E., & Zink, I. (red.). Taaltherapie bij kinderen. Antwerpen: Garant.
go back to reference Manolson, A. (1996). Praten doe je met zijn tweeën: een gids voor ouders om hun kind te helpen bij het leren praten. Utrecht: nizw uitgeverij. Manolson, A. (1996). Praten doe je met zijn tweeën: een gids voor ouders om hun kind te helpen bij het leren praten. Utrecht: nizw uitgeverij.
go back to reference Miller, J. (1981). Assessing children’s Language behaviour: A developmental process approach. Needham Hts, ma: Allyn & Bacon. Miller, J. (1981). Assessing children’s Language behaviour: A developmental process approach. Needham Hts, ma: Allyn & Bacon.
go back to reference Naremore, R. (1980). Language disorders in children. In T. Hixon, L. Shriberg & J. Saxman (eds). Introduction to communication disorders. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall: 137-176. Naremore, R. (1980). Language disorders in children. In T. Hixon, L. Shriberg & J. Saxman (eds). Introduction to communication disorders. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall: 137-176.
go back to reference Nelson, N. (1993). Childhood language disorders in context: Infancy through adolescence. Columbus, oh: Merrill. Nelson, N. (1993). Childhood language disorders in context: Infancy through adolescence. Columbus, oh: Merrill.
go back to reference Njiokiktjien, Ch. (2004). Gedragsneurologie van het Kind. Amsterdam: Suyi Publicaties. Njiokiktjien, Ch. (2004). Gedragsneurologie van het Kind. Amsterdam: Suyi Publicaties.
go back to reference Noens, I., Berckelaer-Onnes, I. van & Verpoorten, R. (2000). Indicatiestelling ondersteunende communicatie bij ass. Kan Comvoor leemte opvullen? Logopedie en Foniatrie, 72, 244-247. Noens, I., Berckelaer-Onnes, I. van & Verpoorten, R. (2000). Indicatiestelling ondersteunende communicatie bij ass. Kan Comvoor leemte opvullen? Logopedie en Foniatrie, 72, 244-247.
go back to reference Paul, R. (1993). Patterns of development in late talkers: Preschool years. Journal of Childhood Communication Disorders, 15: 7-14. Paul, R. (1993). Patterns of development in late talkers: Preschool years. Journal of Childhood Communication Disorders, 15: 7-14.
go back to reference Paul, R. (2000a). Language disorders from infancy to adolescence. Assessment and intervention. St. Louis: Mosby. Paul, R. (2000a). Language disorders from infancy to adolescence. Assessment and intervention. St. Louis: Mosby.
go back to reference Paul, R. (2000b). Predicting outcomes of early expressive language delay: Ethical implications. In D.V.M. Bishop & L.B. Leonard (eds). Speech and language impairments in children. Causes, Characteristics, Intervention and Outcome. Philadelphia, pa: Taylor & Francis. Paul, R. (2000b). Predicting outcomes of early expressive language delay: Ethical implications. In D.V.M. Bishop & L.B. Leonard (eds). Speech and language impairments in children. Causes, Characteristics, Intervention and Outcome. Philadelphia, pa: Taylor & Francis.
go back to reference Paul, R., & Cohen, D. (1984). Outcomes of severe disorders of language acquisition. Journal of Autism and Developmental Disorders, 14, 405-421. Paul, R., & Cohen, D. (1984). Outcomes of severe disorders of language acquisition. Journal of Autism and Developmental Disorders, 14, 405-421.
go back to reference Perfetti, C. (1985). Reading ability. New York: Oxford University Press. Perfetti, C. (1985). Reading ability. New York: Oxford University Press.
go back to reference Postel, R. (2001). Taalstimulering bij meertaligen. In E. Manders & I. Zink (red.). Taaltherapie bij kinderen. Antwerpen: Garant. Postel, R. (2001). Taalstimulering bij meertaligen. In E. Manders & I. Zink (red.). Taaltherapie bij kinderen. Antwerpen: Garant.
go back to reference Renfrew, C. (1997).The Renfrew Language Scales. Bicester: Speechmark. Renfrew, C. (1997).The Renfrew Language Scales. Bicester: Speechmark.
go back to reference Robertson, S.B., & Weismer, S. (1997). The inf luence of peer models on the play scripts of children with specific language impairments. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 40, 49-61. Robertson, S.B., & Weismer, S. (1997). The inf luence of peer models on the play scripts of children with specific language impairments. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 40, 49-61.
go back to reference Schaerlaekens, A.M. (2002). Inleiding. In E. Manders & I. Zink (red.). Taaltherapie bij kinderen. Antwerpen: Garant. Schaerlaekens, A.M. (2002). Inleiding. In E. Manders & I. Zink (red.). Taaltherapie bij kinderen. Antwerpen: Garant.
go back to reference Schaerlaekens, A., Kohnstamm, D., Lejaegere, M., Vries, A. de, Peeters, L., & Zink, I. (1999). Streeflijst Woordenschat voor Zesjarigen (3e herz. versie gebaseerd op nieuw onderzoek in Nederland en België). Amsterdam: Harcourt. Schaerlaekens, A., Kohnstamm, D., Lejaegere, M., Vries, A. de, Peeters, L., & Zink, I. (1999). Streeflijst Woordenschat voor Zesjarigen (3e herz. versie gebaseerd op nieuw onderzoek in Nederland en België). Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Schuele, C.M., Rice, M.L., & Wilcox, K.A. (1995). Redirects: a strategy to increase peer initiations. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 38, 1319-1333. Schuele, C.M., Rice, M.L., & Wilcox, K.A. (1995). Redirects: a strategy to increase peer initiations. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 38, 1319-1333.
go back to reference Schwartz, R., Chapman, K., Terrell, B., Prelock, P., & Rowan, L. (1985). Facilitating word combinations in language impaired children through discourse structure. Journal of Speech and Hearing Disorders, 50, 31-39. Schwartz, R., Chapman, K., Terrell, B., Prelock, P., & Rowan, L. (1985). Facilitating word combinations in language impaired children through discourse structure. Journal of Speech and Hearing Disorders, 50, 31-39.
go back to reference sli Working Group (2004). The Child with SLI and its educational setting. Meeting 30th of March, 2004, School of Education, University of Birmingham, Birmingham, UK. sli Working Group (2004). The Child with SLI and its educational setting. Meeting 30th of March, 2004, School of Education, University of Birmingham, Birmingham, UK.
go back to reference Snow, C. E., & Ferguson, C. (eds). (1977). Talking to children: Language input and acquisition: Language input and acquisition. New York: Academic Press. Snow, C. E., & Ferguson, C. (eds). (1977). Talking to children: Language input and acquisition: Language input and acquisition. New York: Academic Press.
go back to reference Steerneman, P. (2000). Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties. Groepsbehandeling van kinderen. Leuven: Garant. Steerneman, P. (2000). Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties. Groepsbehandeling van kinderen. Leuven: Garant.
go back to reference Stelt, J.M. van der (1993). Finally a word: a sensori-motor approach to the mother-infant system in its development towards speech. Dissertatie. Universiteit van Amsterdam. Stelt, J.M. van der (1993). Finally a word: a sensori-motor approach to the mother-infant system in its development towards speech. Dissertatie. Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Storkel, H. L. (2001). Learning new words: Phonotactic probability in language development. Journal of Speech, Language an Hearing Research, 44, 1321-1337. Storkel, H. L. (2001). Learning new words: Phonotactic probability in language development. Journal of Speech, Language an Hearing Research, 44, 1321-1337.
go back to reference Stiegler L.N., & Hoffmann P.R. (2001). Discourse intervention for word finding in children. Journal of Communication Disorders, 34, 277-303. Stiegler L.N., & Hoffmann P.R. (2001). Discourse intervention for word finding in children. Journal of Communication Disorders, 34, 277-303.
go back to reference Tallal, P., Stark, R.E., & Mellits, E.D. (1985). Identification of language-impaired children on the basis of rapid perception and production skills. Brain and Language, 25, 314-322. Tallal, P., Stark, R.E., & Mellits, E.D. (1985). Identification of language-impaired children on the basis of rapid perception and production skills. Brain and Language, 25, 314-322.
go back to reference Tallal, P. (1988). Developmental Language Disorders. In J.F. Kavanagh & T.J. Truss, Jr. (eds). Learning Disabilities: Proceedings of the national conference. Parkton, md: York Press: 181-172. Tallal, P. (1988). Developmental Language Disorders. In J.F. Kavanagh & T.J. Truss, Jr. (eds). Learning Disabilities: Proceedings of the national conference. Parkton, md: York Press: 181-172.
go back to reference Tallal, P., Merzenich, M., Miller, S., & Jenkins, W. (1998). Language learning impairments: Integrating basic science, technology and remediation. Experimental Brain Research, 123, 210-219. Tallal, P., Merzenich, M., Miller, S., & Jenkins, W. (1998). Language learning impairments: Integrating basic science, technology and remediation. Experimental Brain Research, 123, 210-219.
go back to reference Tomassello, M. (2000). Acquiring syntax is not what you think. In D.V.M. Bishop & L.B. Leonard (eds). Speech and language impairments in children. Causes, Characteristics, Intervention and Outcome. Philadelphia, pa: Taylor & Francis. Tomassello, M. (2000). Acquiring syntax is not what you think. In D.V.M. Bishop & L.B. Leonard (eds). Speech and language impairments in children. Causes, Characteristics, Intervention and Outcome. Philadelphia, pa: Taylor & Francis.
go back to reference Tomblin, J.B. (2005). Adolescent Outcomes of Developmental Language Disorder in Kindergarten. Plenaire presentatie, srcld. University of Wisconsin, Madison, usa. Tomblin, J.B. (2005). Adolescent Outcomes of Developmental Language Disorder in Kindergarten. Plenaire presentatie, srcld. University of Wisconsin, Madison, usa.
go back to reference Veerman, J.W., & Duivenvoorde, Y. (1997). Evaluatieonderzoek Hanen Oudercursus: het uitkomstonderzoek. Duivendrecht: Paedologisch Instituut. Veerman, J.W., & Duivenvoorde, Y. (1997). Evaluatieonderzoek Hanen Oudercursus: het uitkomstonderzoek. Duivendrecht: Paedologisch Instituut.
go back to reference Verhallen, M., & Verhallen, S. (2005). WoordenStart. Enkhuizen: AmbraSoft. Verhallen, M., & Verhallen, S. (2005). WoordenStart. Enkhuizen: AmbraSoft.
go back to reference Verpoorten, R., Noens, I., & Berckelaer-Onnes, I. (1999). ComVoor: Voorlopers in Communicatie. Leiden. Te bestellen via:luyckx@fsw.leidenuniv.nl. Verpoorten, R., Noens, I., & Berckelaer-Onnes, I. (1999). ComVoor: Voorlopers in Communicatie. Leiden. Te bestellen via:luyckx@fsw.leidenuniv.nl.
go back to reference Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, ma: Harvard University Press. Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, ma: Harvard University Press.
go back to reference Warren, S.F., & Kaiser, A.P. (1986). Generalization of treatment effects by young languagedelayed children: a longitudinal analysis. Journal of Speech and Hearing Disorders, 51, 239-251. Warren, S.F., & Kaiser, A.P. (1986). Generalization of treatment effects by young languagedelayed children: a longitudinal analysis. Journal of Speech and Hearing Disorders, 51, 239-251.
go back to reference Weismer, S., & Hesketh, L. (1993). The inf luence of prosodic and gestural cues on novel word acquisition by children with specific language impairment. Journal of Speech and Hearing Research, 36, 1013-1025. Weismer, S., & Hesketh, L. (1993). The inf luence of prosodic and gestural cues on novel word acquisition by children with specific language impairment. Journal of Speech and Hearing Research, 36, 1013-1025.
go back to reference Wetherby, A., & Prizant, B. (2005). Autism Spectrum Disorders. A Transactional Developmental Perspective. Baltimore: Paul Brooks. Wetherby, A., & Prizant, B. (2005). Autism Spectrum Disorders. A Transactional Developmental Perspective. Baltimore: Paul Brooks.
go back to reference Blank, M. (1973). Teaching, learning in the preschool: a dialogue approach. Ohio: Columbus. Blank, M. (1973). Teaching, learning in the preschool: a dialogue approach. Ohio: Columbus.
go back to reference Braam-Voeten, M.W.J.A. (1997). Van Taaltheorie naar Taaltherapie. Evaluatie en analyse van een congruentie- en capaciteitentherapie bij kinderen met taalstoornissen. Dissertatie. Enschede: Universiteit Twente. Braam-Voeten, M.W.J.A. (1997). Van Taaltheorie naar Taaltherapie. Evaluatie en analyse van een congruentie- en capaciteitentherapie bij kinderen met taalstoornissen. Dissertatie. Enschede: Universiteit Twente.
go back to reference Braam-Voeten, M.W.J.A., & Stokmans, M.M. (1995). Woordenschat-programma: Leidraad en Basislijst. Amsterdam: Harcourt. Braam-Voeten, M.W.J.A., & Stokmans, M.M. (1995). Woordenschat-programma: Leidraad en Basislijst. Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Braam-Voeten, M.W.J.A., & Stokmans, M.M. (2001). Het Basis-Woordenschat-programma. Theoretisch sterk onderbouwd en bruikbaar voor vele doeleinden. Logopedie en Foniatrie, 73, 152-157. Braam-Voeten, M.W.J.A., & Stokmans, M.M. (2001). Het Basis-Woordenschat-programma. Theoretisch sterk onderbouwd en bruikbaar voor vele doeleinden. Logopedie en Foniatrie, 73, 152-157.
go back to reference Buekers, R., & Dekelver, J. (2002). Indirecte taaltherapie: Vormen van ouderbegeleiding bij kinderen met een gestoorde taalverwerving. In E. Manders & I. Zink (red.). Taaltherapie bij kinderen. Antwerpen: Garant. Buekers, R., & Dekelver, J. (2002). Indirecte taaltherapie: Vormen van ouderbegeleiding bij kinderen met een gestoorde taalverwerving. In E. Manders & I. Zink (red.). Taaltherapie bij kinderen. Antwerpen: Garant.
go back to reference Damhuis, R., Glopper, K. de, Boers, M., & Kienstra, M.A.M. (1992). Woordenlijst voor 4- tot 6jarigen: een streeflijst voor kleuters. Rotterdam: Projectbureau ovb Rotterdam. Damhuis, R., Glopper, K. de, Boers, M., & Kienstra, M.A.M. (1992). Woordenlijst voor 4- tot 6jarigen: een streeflijst voor kleuters. Rotterdam: Projectbureau ovb Rotterdam.
go back to reference Dungen, L. van den & Verboog, M. (1991). Kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Bussum: Coutinho. Dungen, L. van den & Verboog, M. (1991). Kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Bussum: Coutinho.
go back to reference Dungen, L. van den & Boon, N. den (2001). Beginnende communicatie. Therapieprogramma voor communicatieve functies in de preverbale en vroegverbale fase. Amsterdam: Harcourt. Dungen, L. van den & Boon, N. den (2001). Beginnende communicatie. Therapieprogramma voor communicatieve functies in de preverbale en vroegverbale fase. Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Dungen, L. van den (2007). Taaltherapie voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Coutinho, Bussum. Dungen, L. van den (2007). Taaltherapie voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Coutinho, Bussum.
go back to reference Kievit, Th., Tak, J.A., & Bosch, J.D. (red.) (2002). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Utrecht: De Tijdstroom. Kievit, Th., Tak, J.A., & Bosch, J.D. (red.) (2002). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Manders, E. (1996). Al doende spreekt men. Normale en afwijkende pragmatiek bij kinderen en volwassenen. Leuven: Acco. Manders, E. (1996). Al doende spreekt men. Normale en afwijkende pragmatiek bij kinderen en volwassenen. Leuven: Acco.
go back to reference Manders, E., & Zink, I. (red.) (2002). Taaltherapie bij kinderen. Antwerpen: Garant. Manders, E., & Zink, I. (red.) (2002). Taaltherapie bij kinderen. Antwerpen: Garant.
go back to reference Nulft, D. van der & Verhallen, M. (2002). Met woorden in de weer. Praktijkboek voor het basisonderwijs. Bussum: Coutinho. Nulft, D. van der & Verhallen, M. (2002). Met woorden in de weer. Praktijkboek voor het basisonderwijs. Bussum: Coutinho.
go back to reference Schaerlaekens, A., Kohnstamm, D., Lejaegere, M., Vries, A. de, Peeters, L & Zink, I. (1999). Streeflijst woordenschat voor 6-jarigen (3e herz. versie gebaseerd op nieuw onderzoek in Nederland en België). Amsterdam: Harcourt. Schaerlaekens, A., Kohnstamm, D., Lejaegere, M., Vries, A. de, Peeters, L & Zink, I. (1999). Streeflijst woordenschat voor 6-jarigen (3e herz. versie gebaseerd op nieuw onderzoek in Nederland en België). Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Schlichting, L., & Koning, G. de (1990). FIT, Functionele imitatie van taalstructuren. Taalprogramma voor kinderen met een grammaticale achterstand. Amsterdam: Harcourt. Schlichting, L., & Koning, G. de (1998). TenT, Taalachterstand en Taalverwerving. Een programma voor kinderen met een grammaticale en lexicale achterstand. Amsterdam: Harcourt. Werkgroep Trant. (1995). Transparant, een helder oefenprogramma voor taalontwikkeling. Ternaet: Schlichting, L., & Koning, G. de (1990). FIT, Functionele imitatie van taalstructuren. Taalprogramma voor kinderen met een grammaticale achterstand. Amsterdam: Harcourt. Schlichting, L., & Koning, G. de (1998). TenT, Taalachterstand en Taalverwerving. Een programma voor kinderen met een grammaticale en lexicale achterstand. Amsterdam: Harcourt. Werkgroep Trant. (1995). Transparant, een helder oefenprogramma voor taalontwikkeling. Ternaet:
go back to reference Baert. Werkgroep Trant. (1996). Transparant Supplement. Ternaet: Baert. Werkgroep Trant. (1998). Transparant Plus. Ternaet: Baert. Zink, I. (2002). Therapie op semantische basis / Woordenschattherapie. In E. Manders & I. Baert. Werkgroep Trant. (1996). Transparant Supplement. Ternaet: Baert. Werkgroep Trant. (1998). Transparant Plus. Ternaet: Baert. Zink, I. (2002). Therapie op semantische basis / Woordenschattherapie. In E. Manders & I.
go back to reference Zink (red.). Taaltherapie bij kinderen. Antwerpen: Garant. Zink (red.). Taaltherapie bij kinderen. Antwerpen: Garant.
go back to reference Welle Donker-Gimbrère, M., Slofstra-Bremer, C., Meulen, Sj. van der, Denderen-Lubbers, Welle Donker-Gimbrère, M., Slofstra-Bremer, C., Meulen, Sj. van der, Denderen-Lubbers,
go back to reference M. van, Beek, B. van & Verschoor, A. (red.) (2000). Spraak- en taalproblemen bij kinderen. Ervaringen en inzichten. Assen: van Gorcum. M. van, Beek, B. van & Verschoor, A. (red.) (2000). Spraak- en taalproblemen bij kinderen. Ervaringen en inzichten. Assen: van Gorcum.
Metagegevens
Titel
Taaltherapie bij kinderen met taalontwikkelingsproblemen
Auteurs
Dr. H.F.M. Peters
Prof. Dr. R. Bastiaanse
Prof. Dr. J. Van Borsel
Dr. K. Jansonius-Schultheiss
Prof. Dr. P.H.O. Dejonckere
Drs. Sj. Van der Meulen
B.J.E. Mondelaers
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0796-8_15