Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Diagnostiek bij specifieke taalontwikkelingsstoornissen

december 2006

Auteurs : Dr. H.F.M. Peters, Prof. Dr. R. Bastiaanse, Prof. Dr. J. Van Borsel, Dr. K. Jansonius-Schultheiss, Prof. Dr. P.H.O. Dejonckere, Drs. Sj. Van der Meulen, B.J.E. Mondelaers

Gepubliceerd in: Taalontwikkelingsstoornissen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit katern handelt over diagnostiek bij kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Doel van de diagnostiek is onder meer te komen tot een onderscheid tussen kinderen met specifieke taalproblemen en kinderen met secundaire taalproblemen. Primaire taalproblemen zijn problemen die niet aantoonbaar het gevolg zijn van een andere stoornis, bijvoorbeeld in de intelligentie, in het gehoor of in het neurologisch functioneren (definitie De Jong, zie katern B8.1.1 van dit handboek).
Literatuur
go back to reference Balkom, L.J.M. van (1991). The communication of language impaired children. A study of discourse coherence in conversations of Specific Language Impaired and Normal Language Acquiring children with primary caregivers. Amsterdam, Lisse: Swets & Zeitlinger. Balkom, L.J.M. van (1991). The communication of language impaired children. A study of discourse coherence in conversations of Specific Language Impaired and Normal Language Acquiring children with primary caregivers. Amsterdam, Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Bastiaanse, R., Bol, G., Mol, S. van & Zuckerman, Sh. (2002). Verb movement and infinitives in language impairment and language development. In E. Fava (ed.). Clinical linguistics. Theory and applications in speech pathology and therapy. Amsterdam, Philadelphia: Benjamins. Bastiaanse, R., Bol, G., Mol, S. van & Zuckerman, Sh. (2002). Verb movement and infinitives in language impairment and language development. In E. Fava (ed.). Clinical linguistics. Theory and applications in speech pathology and therapy. Amsterdam, Philadelphia: Benjamins.
go back to reference Bastiaanse, R., Maas, E., & Rispens, J. (2000). Werkwoorden- en zinnentest (WEZT). Lisse: Swets Test Publishers. Bastiaanse, R., Maas, E., & Rispens, J. (2000). Werkwoorden- en zinnentest (WEZT). Lisse: Swets Test Publishers.
go back to reference Bishop, D.V.M. (2004). Specific Language Impairment: diagnostic dilemmas. In L. Verhoeven & H.v.Balkom (eds). Classification of developmental language disorders. Theoretical issues and clinical implications. Mahwah, NJ: Erlbaum. Bishop, D.V.M. (2004). Specific Language Impairment: diagnostic dilemmas. In L. Verhoeven & H.v.Balkom (eds). Classification of developmental language disorders. Theoretical issues and clinical implications. Mahwah, NJ: Erlbaum.
go back to reference Blankenstijn, C.J.K., & Scheper, A.R. (2003). Language development in children with psychiatric impairment. Proefschrift Universiteit van Amsterdam. Blankenstijn, C.J.K., & Scheper, A.R. (2003). Language development in children with psychiatric impairment. Proefschrift Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Bloom, L., & Lahey, M. (1978). Language development and language disorders. New York: Wiley & Sons. Bloom, L., & Lahey, M. (1978). Language development and language disorders. New York: Wiley & Sons.
go back to reference Bon, W. van (1982). Taaltests voor Kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger. Bon, W. van (1982). Taaltests voor Kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Bol, G.W., & Kuiken, F. (1988). Grammaticale analyse van taalontwikkelingsstoornissen. Proefschrift Universiteit van Amsterdam. Bol, G.W., & Kuiken, F. (1988). Grammaticale analyse van taalontwikkelingsstoornissen. Proefschrift Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Bol, G.W., & Kuiken, F. (1989) Handleiding Gramat. Methode voor het diagnosticeren en kwalificeren van taalontwikkelingsstoornissen. Lisse: Swets en Zeitlinger. Bol, G.W., & Kuiken, F. (1989) Handleiding Gramat. Methode voor het diagnosticeren en kwalificeren van taalontwikkelingsstoornissen. Lisse: Swets en Zeitlinger.
go back to reference Bornstein, M.H., & Haynes, O.M. (1998). Vocabulary competence in early childhood: measurement, latent construct, and predictive validity. Child Development, 69, 654-671. Bornstein, M.H., & Haynes, O.M. (1998). Vocabulary competence in early childhood: measurement, latent construct, and predictive validity. Child Development, 69, 654-671.
go back to reference bosk/foss (1990). Onderkenning en opvang van kinderen met spraak- en taalproblemen. Den Haag/ Utrecht. bosk/foss (1990). Onderkenning en opvang van kinderen met spraak- en taalproblemen. Den Haag/ Utrecht.
go back to reference bosk/foss (1991). Sprekende stappen. Naar de verwezenlijking van een goede onderkenning, hulp en begeleiding van kinderen met taal-/spraakproblemen. Den Haag/Utrecht. bosk/foss (1991). Sprekende stappen. Naar de verwezenlijking van een goede onderkenning, hulp en begeleiding van kinderen met taal-/spraakproblemen. Den Haag/Utrecht.
go back to reference bosk/foss(1993). Kinderen met stoornissen in de spraak- en/of taalontwikkeling. Diagnostiek en beleid. Den Haag/Utrecht. bosk/foss(1993). Kinderen met stoornissen in de spraak- en/of taalontwikkeling. Diagnostiek en beleid. Den Haag/Utrecht.
go back to reference Botting, N., & Conti-Ramsden, G. (2000). Social and behavioural difficulties in children with language impairment. Child Language Teaching and Therapy, 16, 105-120. Botting, N., & Conti-Ramsden, G. (2000). Social and behavioural difficulties in children with language impairment. Child Language Teaching and Therapy, 16, 105-120.
go back to reference Conti-Ramsden, G., & Botting, N. (1999). Classification of children with specific language impairment: longitudinal considerations. Journal of Speech and Hearing Research, 42, 1195-1204. Conti-Ramsden, G., & Botting, N. (1999). Classification of children with specific language impairment: longitudinal considerations. Journal of Speech and Hearing Research, 42, 1195-1204.
go back to reference Dungen, L.v.d., & Verbeek, J. (1994). STAP-Handleiding. Universiteit van Amsterdam, Publicaties Instituut voor Algemene Taalwetenschap nummer 63. Dungen, L.v.d., & Verbeek, J. (1994). STAP-Handleiding. Universiteit van Amsterdam, Publicaties Instituut voor Algemene Taalwetenschap nummer 63.
go back to reference Embrechts, M., Mugge, A., & Bon, W. van (2005). Nijmeegse Pragmatiektest. Amsterdam: Harcourt. Embrechts, M., Mugge, A., & Bon, W. van (2005). Nijmeegse Pragmatiektest. Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Fenson, L. (1993). MacArthur Communicative Development Inventories. San Diego, CA: Singular Publishing Group. Fenson, L. (1993). MacArthur Communicative Development Inventories. San Diego, CA: Singular Publishing Group.
go back to reference Geurts, H. (2006). CCC-nl. The Children’s Communication Checklist (2nd ed.). Nederlandse bewerking. Amsterdam: Harcourt. Geurts, H. (2006). CCC-nl. The Children’s Communication Checklist (2nd ed.). Nederlandse bewerking. Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Jansonius, K., Roelofs, M., De Bruin, B., & Stumpel, M. (2006). Renfrew’s Taalschalen. Nederlandse Aanpassing en uitbreiding (RTNA). Amsterdam: Pro-education. Jansonius, K., Roelofs, M., De Bruin, B., & Stumpel, M. (2006). Renfrew’s Taalschalen. Nederlandse Aanpassing en uitbreiding (RTNA). Amsterdam: Pro-education.
go back to reference Jong, J. de (1987). Kindertaaltesten: enkele kanttekeningen. In J. de Jong (red.). Psycholinguistiek in de praktijk. Amersfoort/Leuven: Acco. Jong, J. de (1987). Kindertaaltesten: enkele kanttekeningen. In J. de Jong (red.). Psycholinguistiek in de praktijk. Amersfoort/Leuven: Acco.
go back to reference Jong, J. de (1997). Specifieke taalontwikkelingsstoornissen: linguïstische aspecten. In Peters, H.F.M. e.a. (red.). Handboek Stem-Spraak-Taalpathologie. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum. Jong, J. de (1997). Specifieke taalontwikkelingsstoornissen: linguïstische aspecten. In Peters, H.F.M. e.a. (red.). Handboek Stem-Spraak-Taalpathologie. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Jong, J. de (1999). Specific language impairment in Dutch: inflectional morphology and argument structure. Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen. Jong, J. de (1999). Specific language impairment in Dutch: inflectional morphology and argument structure. Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen.
go back to reference Kievit, Th., Wit, J. de, Groenendaal, J.H., & Tak, J.A.H. (red.) (1992). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen (3e dr.). Amersfoort: College. Kievit, Th., Wit, J. de, Groenendaal, J.H., & Tak, J.A.H. (red.) (1992). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen (3e dr.). Amersfoort: College.
go back to reference Luinge, M.R. (2005). The language screening instrument SNEL. Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen. Luinge, M.R. (2005). The language screening instrument SNEL. Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen.
go back to reference Maes, K. (1993). Test voor functioneel taalbegrip. Lisse: Swets Test Publishers. Maes, K. (1993). Test voor functioneel taalbegrip. Lisse: Swets Test Publishers.
go back to reference Meulen, Sj. van der, Slofstra-Bremer, C.F., & Lutje Spelberg, H.C. (in voorbereiding). Het communicatieve intentie onderzoek (CIO). Meulen, Sj. van der, Slofstra-Bremer, C.F., & Lutje Spelberg, H.C. (in voorbereiding). Het communicatieve intentie onderzoek (CIO).
go back to reference Nijenhuis, K., & Nijland, L. (2005). Signalering van auditieve verwerkingsproblemen. Van Horen Zeggen 46 (4), 12-20. Nijenhuis, K., & Nijland, L. (2005). Signalering van auditieve verwerkingsproblemen. Van Horen Zeggen 46 (4), 12-20.
go back to reference Owens, R.E. jr. (2004). Language disorders. A functional approach to assessment and intervention. Boston, New York etc: Pearson. Owens, R.E. jr. (2004). Language disorders. A functional approach to assessment and intervention. Boston, New York etc: Pearson.
go back to reference Paul, Rh. (2000). Predicting outcomes of early expressive language delay: ethical implications. In D.V.M. Bishop & L.B. Leonard (eds). Speech and Language Impairments in children. Causes, characteristics, intervention and outcome. Hove and Philadelphia: Psychology Press. Paul, Rh. (2000). Predicting outcomes of early expressive language delay: ethical implications. In D.V.M. Bishop & L.B. Leonard (eds). Speech and Language Impairments in children. Causes, characteristics, intervention and outcome. Hove and Philadelphia: Psychology Press.
go back to reference Rescorla, L. (1989). The Language Development Survey: a screening tool for delayed language in toddlers. Journal of Speech and Hearing Disorders, 54, 587-599. Rescorla, L. (1989). The Language Development Survey: a screening tool for delayed language in toddlers. Journal of Speech and Hearing Disorders, 54, 587-599.
go back to reference Resing, W.C.M., Evers, A., Koomen, H.M.Y., Pameijer, N.K., & Bleichrodt, N., (2005). Indicatiestelling speciaal onderwijs en leerlinggebonden financiering. Condities en instrumentarium. Amsterdam: Boom testuitgevers. Resing, W.C.M., Evers, A., Koomen, H.M.Y., Pameijer, N.K., & Bleichrodt, N., (2005). Indicatiestelling speciaal onderwijs en leerlinggebonden financiering. Condities en instrumentarium. Amsterdam: Boom testuitgevers.
go back to reference De Ridder-Sluiter, J. G. (1990). VTO-taalsignaleringsinstrument 0-3 jaar. Lisse: Swets & Zeitlinger. De Ridder-Sluiter, J. G. (1990). VTO-taalsignaleringsinstrument 0-3 jaar. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Roelofs, M. (1998). Hoe bedoel je? De verwerving van pragmatische vaardigheden. Proefschrift Universiteit van Amsterdam. Roelofs, M. (1998). Hoe bedoel je? De verwerving van pragmatische vaardigheden. Proefschrift Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Schlichting, L. (1995). TARSP. Taalontwikkelingsschaal van Nederlandse kinderen van 1-4 jaar. Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger. Schlichting, L. (1995). TARSP. Taalontwikkelingsschaal van Nederlandse kinderen van 1-4 jaar. Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Schlichting, L., & Lutje Spelberg, H.C. (2002). Lexilijst Nederlands. Een instrument om de taalontwikkeling te onderzoeken bij Nederlandstalige kinderen van 15-27 maanden in het kader van vroegtijdige onderkenning. Lisse: Swets Test Publishers. Schlichting, L., & Lutje Spelberg, H.C. (2002). Lexilijst Nederlands. Een instrument om de taalontwikkeling te onderzoeken bij Nederlandstalige kinderen van 15-27 maanden in het kader van vroegtijdige onderkenning. Lisse: Swets Test Publishers.
go back to reference Slofstra-Bremer, C.F., Meulen, Sj. van der & Lutje Spelberg, H.C. (2006). De Taalstandaard. Amsterdam: Harcourt. Slofstra-Bremer, C.F., Meulen, Sj. van der & Lutje Spelberg, H.C. (2006). De Taalstandaard. Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Smoski, W.J., Brunt, M.A., & Tannahill, J.C. (1998). Children’s auditory performance scale; instruction manual. Tampa, Florida: The Educational Audiology Association. Smoski, W.J., Brunt, M.A., & Tannahill, J.C. (1998). Children’s auditory performance scale; instruction manual. Tampa, Florida: The Educational Audiology Association.
go back to reference Verhoeven, L., & Vermeer, A. (2001). Taaltoets Alle Kinderen (TAK). Diagnostische toets voor de mondelinge taalvaardigheid Nederlands bij kinderen van groep 1 tot en met groep 4. Arnhem: Cito. Verhoeven, L., & Vermeer, A. (2001). Taaltoets Alle Kinderen (TAK). Diagnostische toets voor de mondelinge taalvaardigheid Nederlands bij kinderen van groep 1 tot en met groep 4. Arnhem: Cito.
go back to reference Wiechen, J.W. van (1988). Ontwikkelingsonderzoek op het consultatiebureau. Werkboek bij het herzien van het Van Wiechenschema. Utrecht: Landelijke Vereniging Thuiszorg. Wiechen, J.W. van (1988). Ontwikkelingsonderzoek op het consultatiebureau. Werkboek bij het herzien van het Van Wiechenschema. Utrecht: Landelijke Vereniging Thuiszorg.
go back to reference Wiltingh, M., Nijenhuis, K., Snik, A., & Nijland, L. (2005). Vragenlijst voor luistervaardigheden van kinderen. Van Horen Zeggen, 46 (4): 18-19. Wiltingh, M., Nijenhuis, K., Snik, A., & Nijland, L. (2005). Vragenlijst voor luistervaardigheden van kinderen. Van Horen Zeggen, 46 (4): 18-19.
go back to reference Withaar, R.G. (2002). The role of the phonological loop in sentence comprehension. Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen. Withaar, R.G. (2002). The role of the phonological loop in sentence comprehension. Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen.
go back to reference Wijkerslooth-van Wiechen, G.M. de & A. Baker (1999). Interacties tussen taalniveaus bij kinderen met een normale taalverwerving en bij kinderen met een specifieke taalstoornis. Stem-, spraak- en taalpathologie, 8, 126-143. Wijkerslooth-van Wiechen, G.M. de & A. Baker (1999). Interacties tussen taalniveaus bij kinderen met een normale taalverwerving en bij kinderen met een specifieke taalstoornis. Stem-, spraak- en taalpathologie, 8, 126-143.
go back to reference Zink, I. & Lambrechts, D. (2001). NNST. De Nederlandstalige Nonspeech Test. Aanpassing en hernormering van Nonspeech Test for receptive and expressive language (NST) van Mary Blake Huer (1988). Leuven: Acco. Zink, I. & Lambrechts, D. (2001). NNST. De Nederlandstalige Nonspeech Test. Aanpassing en hernormering van Nonspeech Test for receptive and expressive language (NST) van Mary Blake Huer (1988). Leuven: Acco.
go back to reference Zink, I., & Lejaegere, M. ( 2002). N-CDI’s: Lijsten voor Communicatieve ontwikkeling. Aanpassingen en hernormering van de MacArthur CDI’s van Fenson et al. Leuven/Leusden: Acco. Zink, I., & Lejaegere, M. ( 2002). N-CDI’s: Lijsten voor Communicatieve ontwikkeling. Aanpassingen en hernormering van de MacArthur CDI’s van Fenson et al. Leuven/Leusden: Acco.
Metagegevens
Titel
Diagnostiek bij specifieke taalontwikkelingsstoornissen
Auteurs
Dr. H.F.M. Peters
Prof. Dr. R. Bastiaanse
Prof. Dr. J. Van Borsel
Dr. K. Jansonius-Schultheiss
Prof. Dr. P.H.O. Dejonckere
Drs. Sj. Van der Meulen
B.J.E. Mondelaers
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0796-8_14