Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Taalontwikkeling: de pragmatische ontwikkeling

augustus 1999

Auteurs : Dr. H.F.M Peters, Prof.dr. R. Bastiaanse, Prof.dr. J. Van Borsel, Prof.dr. P.H.O. Dejonckere, Dr. K. Jansonius-Schultheiss, Drs. Sj. Van der Meulen, B.J.E. Mondelaers

Gepubliceerd in: Taal

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De pragmatiek – afgeleid van het Griekse werkwoord voor handelen – wordt ook wel de systematiek van het taalgebrujk genoemd.
Literatuur
go back to reference Balkom, H. van (1991). The communication of language impaired children. A study of discourse coherence in converations of Specific Language Impaired and Normal Language Acquiring children with their primary caregivers. Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger. Balkom, H. van (1991). The communication of language impaired children. A study of discourse coherence in converations of Specific Language Impaired and Normal Language Acquiring children with their primary caregivers. Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Baker, A.E., Blankenstijn, C.J.K. & Roelofs, M. (1998). Pragmatische ontwikkeling. In: A.M. Schaerlaekens & S. Gillis (Eds.). Kindertaalverwerving. Een handboek voor het Nederlands. Groningen: Woltersgroep Baker, A.E., Blankenstijn, C.J.K. & Roelofs, M. (1998). Pragmatische ontwikkeling. In: A.M. Schaerlaekens & S. Gillis (Eds.). Kindertaalverwerving. Een handboek voor het Nederlands. Groningen: Woltersgroep
go back to reference Bax, M.M.H. (1995). Een spiegel van de geest: over taal, communicatie en cognitie. Groningen: Dissertatie, Rijksuniversiteit Groningen. Bax, M.M.H. (1995). Een spiegel van de geest: over taal, communicatie en cognitie. Groningen: Dissertatie, Rijksuniversiteit Groningen.
go back to reference Berman, R.A. & Slobin, D.I. (1994). Relating events in narrative, a crosslinguistic developmental study. Hillsdale New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. Berman, R.A. & Slobin, D.I. (1994). Relating events in narrative, a crosslinguistic developmental study. Hillsdale New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
go back to reference Damhuis, R. (1995). Interaction and second language acquisition. Amsterdam: ifott–publicatie 19. Damhuis, R. (1995). Interaction and second language acquisition. Amsterdam: ifott–publicatie 19.
go back to reference Ervin–Tripp, S. & Mitchell–Kernan, C. (Eds.) (1977). Child Discourse. New York: Academic Press. Ervin–Tripp, S. & Mitchell–Kernan, C. (Eds.) (1977). Child Discourse. New York: Academic Press.
go back to reference Gillis, S. (1983). Van pretalige naar talige interactie: semantische en pragmatische aspecten van de éénwoordfase in de taalverwerving. Antwerp Papers in Linguistics 30. Antwerpen: Universiteit Antwerpen. Gillis, S. (1983). Van pretalige naar talige interactie: semantische en pragmatische aspecten van de éénwoordfase in de taalverwerving. Antwerp Papers in Linguistics 30. Antwerpen: Universiteit Antwerpen.
go back to reference Graig, H.K. (1983). Applications of pragmatic models for intervention. In: T.M. Callagher & C.A. Prutting (Eds.) Pragmatic Assessment and Intervention Issues in Language. San Diego, ca: College–Hill Press. Graig, H.K. (1983). Applications of pragmatic models for intervention. In: T.M. Callagher & C.A. Prutting (Eds.) Pragmatic Assessment and Intervention Issues in Language. San Diego, ca: College–Hill Press.
go back to reference Jansen, R. (1993). Beurtwisseling bij blinde volwassenen en kinderen. Verslag van een toetsingsonderzoek naar mogelijke verschillen tussen de beurtwisseling bij blinden en de beurtwisseling bij zienden. Amsterdam: Doctoraalscriptie, Algemene Taalwetenschap, Universiteit van Amsterdam. Jansen, R. (1993). Beurtwisseling bij blinde volwassenen en kinderen. Verslag van een toetsingsonderzoek naar mogelijke verschillen tussen de beurtwisseling bij blinden en de beurtwisseling bij zienden. Amsterdam: Doctoraalscriptie, Algemene Taalwetenschap, Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Labov, W. & Waletsky, J. (1967). Narrative Analysis: oral versions of personal experience. In: J. Helms (Ed.). Essays on the verbal and visual arts. Seattle: University of Washington Press. Labov, W. & Waletsky, J. (1967). Narrative Analysis: oral versions of personal experience. In: J. Helms (Ed.). Essays on the verbal and visual arts. Seattle: University of Washington Press.
go back to reference Mayer, M. (1969). Frog where are you? New York: Dial Press. Mayer, M. (1969). Frog where are you? New York: Dial Press.
go back to reference McTear, M.F. & Conti–Ramsden, G. (1992). Pragmatic Disability in Children. London: Whurr Publishers. McTear, M.F. & Conti–Ramsden, G. (1992). Pragmatic Disability in Children. London: Whurr Publishers.
go back to reference Ninio, A. & Snow, C.E. (1996). Pragmatic Development, Essays in Developmental Science. Colorado: Harper Collins Publishers. Ninio, A. & Snow, C.E. (1996). Pragmatic Development, Essays in Developmental Science. Colorado: Harper Collins Publishers.
go back to reference Perner, J. (1993). Understanding the representational mind. Cambridge: Bradford mit Press. Perner, J. (1993). Understanding the representational mind. Cambridge: Bradford mit Press.
go back to reference Peterson, C. & McCabe, A. (1983). Three ways of looking at a child's narrative. Developmental Pycholinguistics, Cognition and Language, a series in psycholinguisitics. New York/London: Plenium Press. Peterson, C. & McCabe, A. (1983). Three ways of looking at a child's narrative. Developmental Pycholinguistics, Cognition and Language, a series in psycholinguisitics. New York/London: Plenium Press.
go back to reference Roelofs, M. (1998). ‘Hoe bedoel je?’ De verwerving van pragmatische vaardigheden. Faculteit der Geesteswetenschappen, Universiteit van Amsterdam, ifott/lot–series 5: Holland. Den Haag: Holland Academic Graphics. Roelofs, M. (1998). ‘Hoe bedoel je?’ De verwerving van pragmatische vaardigheden. Faculteit der Geesteswetenschappen, Universiteit van Amsterdam, ifott/lot–series 5: Holland. Den Haag: Holland Academic Graphics.
go back to reference Roth, F.P. & Spekman, N.J. (1984). Assessing the pragmatic ability of children: Part 1, organisational framework and assessment parameters. In: Journal of Speech and Hearing Disorders, 49: 2–22. Roth, F.P. & Spekman, N.J. (1984). Assessing the pragmatic ability of children: Part 1, organisational framework and assessment parameters. In: Journal of Speech and Hearing Disorders, 49: 2–22.
go back to reference Schaerlaekens, A.M. & Gillis, S. (1987). De taalverwerving van het kind. Taal, Mens en Maatschappij. Groningen: Wolters–Noordhof. Schaerlaekens, A.M. & Gillis, S. (1987). De taalverwerving van het kind. Taal, Mens en Maatschappij. Groningen: Wolters–Noordhof.
go back to reference Stelt, J.M. van der (1993). Early mother–infant interaction and their development to speech communication. In: A. de Houwer & S. Gillis (Eds.). Kindertaalonderzoek in het Nederlands taalgebied: een overzicht. Antwerp Papers in Linguistics 75. Antwerpen: Universiteit van Antwerpen: 55. Stelt, J.M. van der (1993). Early mother–infant interaction and their development to speech communication. In: A. de Houwer & S. Gillis (Eds.). Kindertaalonderzoek in het Nederlands taalgebied: een overzicht. Antwerp Papers in Linguistics 75. Antwerpen: Universiteit van Antwerpen: 55.
go back to reference Wellman, H. M. (1992). The child's theory of mind. Cambridge, ma: The mit Press. Wellman, H. M. (1992). The child's theory of mind. Cambridge, ma: The mit Press.
Metagegevens
Titel
Taalontwikkeling: de pragmatische ontwikkeling
Auteurs
Dr. H.F.M Peters
Prof.dr. R. Bastiaanse
Prof.dr. J. Van Borsel
Prof.dr. P.H.O. Dejonckere
Dr. K. Jansonius-Schultheiss
Drs. Sj. Van der Meulen
B.J.E. Mondelaers
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0786-9_5